Představuje se nový český elektromobil elZebra pro komunální služby

Představuje se nový český elektromobil elZebra pro komunální služby
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Český elektromobil elZebra má srovnatelné parametry s naftovou verzí
  • I cena by měla být podobná jako u srovnatelných vozidel se spalovacím motorem
  • Velikost baterie si může zákazník vybrat, připravuje se i verze 4×4

Firma Zebra Group, která vyrábí v Pardubicích komunální vozy s naftovým pohonem, se rozhodla vyvinout vozidlo s elektrickým pohonem. Jmenuje se elZebra a vývoj i výroba probíhá u Brna. My jsme byli u premiéry v Hustopečích. Kabina zůstala stejná, podobně jako rám, ale kromě pohonu je nový i podvozek, který byl přizpůsoben elektrickému pohonu. Zajímavé je, že technickými parametry i cenou bude auto srovnatelné s naftovou verzí.

Na elektromobil elZebra stačí řidičský průkaz B

Jde o vůz do 3,5 tuny, aby stačil řidičský průkaz B, ale technicky je vozidlo konstruováno na 5 tun, takže je možné, že v případě poptávky časem přijde verze, která uveze těžší náklad. Užitečná hmotnost se odvíjí od konfigurace vozidla. Verze s největší možnou baterií (využitelných 64,5 kWh) má pohotovostní hmotnost okolo dvou tun a pro náklad zbývá 1,5 tuny. Plně naložené by mělo auto ujet minimálně 200 kilometrů, ale v komunálních službách vozy najedou řádově desítky kilometrů denně a je důležitější, kolik motohodin práce zvládnou. Tato verze by při běžných činnostech měla zvládnout bez problémů celou 8,5hodinovou směnu.

Kapacitu baterie si může zákazník navolit podle potřeby, takže pokud potřebuje vyšší užitečnou hmotnost a nepotřebuje takovou výdrž baterie, může zvolit minimální kapacitu 33 kWh. S tou bude prázdné vozidlo o cca 300 kg lehčí a o stejnou hodnotu se zvýší užitečné zatížení. Zajímavé je i to, že baterie je snadno vyměnitelná. Teoreticky je tedy možné mít dvě baterie, rychle je vyměnit a provozovat auto na směny. Ve většině provozů to ale nebude potřeba.

elZebra bude mít podobnou cenu jako naftová verze

Zajímavé je, že vůz nemá diferenciál, což minimalizuje mechanické ztráty, a zadní nápravu pohání dva elektromotory, z nichž každý má výkon 36 kW. Připravuje se i verze 4×4, která bude mít tyto dva elektromotory i na přední nápravě. Baterie mají nominální napětí 72 V, díky čemuž nemusí mechanik na běžný servis (mimo elektrických systémů) mít zkoušky na vyhlášku 50. Cena zatím není přesně stanovená, ale měla by se pohybovat okolo 2,3 až 2,4 milionů Kč, což je běžná cena srovnatelného vozu s naftovým motorem.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze