Firma sídlící pod Českým středohořím má dlouhou tradici ve výrobě průmyslových vozidel s elektrickým pohonem, ale na trhu byla i poptávka po elektromobilu na komunální služby. Historie takového prvního vozu sahá 7 let zpátky, ale cesta k plnohodnotnému užitkovému elektromobilu byla dlouhá. Nakonec se to podařilo a od začátku letošního roku jej firma TPC INDUSTRY oficiálně prodává.
Přijíždím do firemního areálu ve Vrbičanech na Litoměřicku, odkud je výhled na vrcholy Českého středohoří. Hned na dvoře se mě ujímá pan Luboš Hodys, obchodní ředitel firmy, a provádí mě areálem, kde mají výrobu. Stojí tam rozpracované průmyslové vozíky, ale zároveň již dokončené užitkové elektromobily pro komunální služby. Pod současným názvem funguje firma od roku 2016, ale historie výroby manipulační techniky sahá mnohem dále. A první přestavba průmyslového vozíku na vůz komunálních služeb vznikla již před sedmi lety. Tehdy to ale byl oficiálně pracovní stroj, nikoliv užitkový automobil kategorie N1.
Když vidím výrobu, ptám se, zda vše vyvíjí sami? Pan Hodys mě ujišťuje, že mají vlastní vývoj. Ne všechny komponenty si vyrábí sami, ale většina pochází z Česka a když ne, preferují evropské dodavatele. Například elektromotory mají z Itálie. Jde tedy opravdu o česká vozidla. Přibližně před sedmi lety se objevila poptávka okolních měst a obcí na vozidlo pro komunální služby a vznikly první kusy, které jezdí dodnes. V roce 2016 ale vznikl plán vyvinout plnohodnotné užitkové auto kategorie N1, tedy nákladní automobil do 3,5 tuny.
Pro používání na silnicích a homologaci v kategorii N1 byly potřeba velké úpravy. Jako větší problém se ale ukázal samotný administrativní proces homologace, zvláště pak to, že se v jejím průběhu změnily některé předpisy a byly potřeba další úpravy na vozidle. Vše se ale nakonec podařilo a od začátku letošního roku se vůz TPC City 2 oficiálně prodává a už jezdí například v Bělé pod Bezdězem, Nymburce nebo Černošicích.
Velkou výhodou je, že při srovnatelných užitných vlastnostech s konkurenčními vozy, včetně těch s naftovým pohonem, je výrazně levnější. Třístranný sklápěč, který je nejpoužívanější variantou, stojí rovný milion korun bez DPH, zatímco vozy podobné velikosti s nosností okolo 1 500 až 2 000 kg (dle použité nástavby) mají zpravidla přibližně dvojnásobnou cenu. City 2 může mít mnoho různých nástaveb. Kromě již zmíněného třístranného sklápěče třeba nosič kontejneru nebo demontovatelnou cisternu.
Přesto je to oproti průmyslovým vozíkům, které TPC dodává do mnoha států (například Slovensko, Německo, Švédsko nebo Pákistán), velký rozdíl, protože jsou při plnění požadavků zákazníků omezeni parametry danými při homologaci. U plošinových vozíků, průmyslových tahačů nebo dálkově ovládaných plošin dělala firma TPC mnoho speciálů s jinými rozměry nebo podstatně vyšší nosností či tažnou silou. To v případě vozidla na silnice není možné, protože je homologováno právě v této podobě a s jasně danými parametry.
U komunálních vozidel ale není úplně nutná variabilita tohoto typu, protože TPC City 2 je svými vlastnostmi dostačující do provozu, kam je určený. Důležitá je variabilita v oblasti nástaveb a tu City 2 dokáže nabídnout. Můžete se těšit i na článek o prvních jízdních dojmech z tohoto vozu, protože jsem měl možnost jej i řídit.