Podívejte se, jak v Klatovech vznikají levné elektromobily elBlesk

5
Podívejte se, jak v Klatovech vznikají levné elektromobily elBlesk
Fotografie: elblesk.cz
  • Jedním ze zajímavých českých projektů, o kterém ale moc lidí neví, je elBlesk
  • Malé a levné elektromobily vznikají v Klatovech
  • Sice v Česku nebyly vyvinuty, ale mají mnoho českých zlepšováků

Možná jste slyšeli o levných dvoumístných elektromobilech elBlesk z Klatov, případně je dokonce viděli na nějaké výstavě. Naposledy jste je mohli spatřit na Autoshow Praha v Letňanech. Pokud vás zajímá, jak to začalo a jak se tyto elektromobily vyrábí, pojďte se s námi na to podívat.

Jsou to české, nebo čínské elektromobily?

Technický základ pochází z Číny, ale montují se v Klatovech a oproti čínským vozům mají mnohá vylepšení, která vznikla v Česku i s komponenty. U zrodu tohoto projektu stál pan Miroslav Blohmann, který jej také nadále vede a pomáhá mu s tím jeho bratr Tomáš. Jejich rodiče mají v Klatovech autosalon Ford a Kia. Právě na 20. výročí od založení jejich firmy přivezl první vozidlo, kterým byla elektrická tříkolka elBlesk. Po složení jej ale napadlo, jak by se tato tříkolka dala vylepšit a pustil se do toho. Základní olověné baterie o kapacitě 3,2 kWh totiž poskytují dojezd pouze okolo 70 kilometrů.

Tyto baterie je však možno nahradit Li-ion bateriemi Samsung, které se do konečného akupacku, vyvinutého přímo pro elBlesk tříkolku, kompletují v Česku a dále jsou vybaveny inteligentním BMS s online monitoringem. Díky tomu můžete vidět přímo na displeji smartphonu zbývající dojezd a nabíjecí/vybíjecí charakteristiky baterie i jednotlivých článků. Pomocí teplotních čidel je dále kontrolována teplota uvnitř baterie hned na čtyřech místech tak, aby nepřesáhla dovolené hodnoty jak při nabíjení, tak při vybíjení. Akupack lze vytvořit ve třech kapacitách od 2,8 kWh až po 8,4 kWh. S největší baterií tříkolka dosahuje dojezdů přes 200 kilometrů, to je velký rozdíl. Do tříkolky je možné instalovat dobíjení až 6,6 kW, se kterým je možno dobít do hodiny více než 100 km dojezdu. Elektrická tříkolka byla ale jen začátek.

Jako druhý model přišel malý elektromobil City S. Ten má v základu z Číny také olověné baterie, ale většinou se u vozů montovaných v Klatovech používají české baterie LiFePo4 o kapacitě 7,2 kWh, případně 14,4 kWh. S větší baterií má podle pana Blohmanna malý vůz s nízkou spotřebou dojezd až 200 kilometrů. Hmotnost LiFePo4 baterie je méně než poloviční ve srovnání s baterií olověnou.

Nejdůležitějším modelem je elBlesk Tiger

V současné době je ale hlavním modelem Tiger, který je dodáván standardně s lithiovou baterií o kapacitě 9,2 kWh a má na takto malé městské auto i solidní výbavu, včetně klimatizace, multimediálního 8" displeje, parkovací kamery nebo Bluetooth hands-free. V Klatovech do tohoto vozu na přání přidávají DC nabíjení, pomocí kterého jej lze nabíjet přímo z fotovoltaické elektrárny bez potřeby střídače. Na tomto voze se dějí i vylepšení na elektroinstalaci, úpravy softwaru a také se pracuje na konstrukčních částech vozu, takže rozhodně nejde jen o výrobek z Číny, který se tu smontuje.

Největším vozem, který pod značkou elBlesk vzniká v Klatovech, je užitkový elektromobil Cenntro. To má se standardními olověnými bateriemi dojezd 80 kilometrů, ale s baterií Li-ion o kapacitě 13 kWh zvládne 100 km, s baterií Li-ion o dvojnásobné kapacitě dokonce 200 kilometrů. Pokud by to nestačilo, je možné na přání dodat i baterie LiFePo4 o kapacitě dle potřeb zákazníka a dosáhnout dojezdu například až 500 km. Vozidlo je možné vybavit různými nástavbami – například boxem, korbou s hydraulickým sklápěním či chladícím boxem.

Všechny zmíněné vozy mají homologaci L7E (kromě tříkolky – ta je L2E), tedy v podstatě jako čtyřkolky. Výhodou je, že první STK je až po šesti letech provozu a povinné ručení je velmi nízké, okolo 500 Kč/rok. Tříkolku lze řídit od 15 let s řidičským průkazem AM, malá auta pak od 16 let. Pokud jde o ceny, elBlesk Tříkolka začíná na cca 121 tisících Kč, dvoumístná auta na cca 220 tisíc Kč a užitkové Cenntro můžete koupit od cca 390 tisíc Kč. Všechny uvedené ceny jsou včetně DPH.

Jde sice o vozy určené převážně do města, ale pokud potřebujete vozidlo například na jízdy do práce, které bude jezdit levně, bude mít minimální údržbu, snadno jej zaparkujete a zároveň vás na rozdíl od motorky ochrání před nepřízní počasí, je to hodně zajímavá možnost, jak začít jezdit elektromobilem.

Diskuze ke článku
Petr Šraier
Petr Šraier
první STK je až po šesti letech provozu... ale to už se moc nevyplatí tam jezdit, protože aku již budou tou dobou jistě na hranici životnosti a náhradní možná už ani nebudou k mání anebo za cenu 80% nového vozu... :-P :-P :-P
Karel Schmidt
Karel Schmidt
Je to jistě pěkná náhrada za všechna ta hlučná dieslová mopedauta (Ligier, Aixam apod.)
Cenově to i vychází podobně jako tato vozítka.
Na těch fotkách mě dost děsí ty nezakryté větráky nějakých komponent. Když se do toho větráku dostane slaná břečka nechci to vidět, ani filtr na prach tam není. Určitě bych to neprovozoval někde daleko od pařičného servisu. Informace o záruce by taky byla fajn.
michal kolena
michal kolena
Dobrý den ta záruku dva roky je včetně baterie nebo je na baterii více.Děkuji

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze