Bjørn Nyland je youtuber a zároveň majitel hned několika automobilů Tesla. Na svém kanále prezentuje především elektromobily a vše, co je s nimi spojeno. Tentokrát se zaměřil na baterie Tesly Model 3, konkrétně na jejich kapacitu.
Pozastavil se nad tím, jaké faktory převážně ovlivňují degradaci baterie a uvádí konkrétní porovnání. Ve videu můžete vidět parametry dvou vozidel stejného typu s podobným počtem ujetých kilometrů, ale s rozdílnou hodnotu degradace baterie.
Tesla jako jedna z mála u elektromobilů nabízí tzv. buffer (záložní energie, která má sloužit k tomu, že při dosažení dojezdu 0 km bude vůz schopen ujet ještě několik km k nejbližší nabíjecí stanici). Bjørn však od tohoto jízdního stylu, kdy dojde k hlubokému vybití baterie, silně odrazuje.
Dalším faktorem poškozujícím baterie je teplo vznikající při nabíjení. Zde youtuber uvádí poznatek, že u jeho vozidla dochází k tepelným ztrátám v řádu cca 0,5 kW. Zároveň dodává, že toto teplo vzniká ve větší míře při rychlonabíjení, kdy dochází k přehřívání článků a teplota se při něm vyšplhá až k 60 °C. Uvádí, že velký vliv má také profil trasy. Zatímco u prvního vozidla, které je nabíjeno běžným způsobem a provozované převážně na okresních silnicích a ve městech, došlo k degradaci jen 4 %, u druhého vozidla (MC Hammer), které je nabíjeno na rychlonabíjecích stanicích a jeho převážnou část jízdy tvoří dálniční trasy, byla hodnota degradace baterie 6 %.
Bjørn všem zvědavým řidičům vozů Tesla, kteří chtějí znát hodnotu degradace baterie, doporučuje pomocí OBD čtečky vyčíst následné hodnoty a dosadit je do vzorce: En - Eb - T = X (En = Nominal full pack, Eb = energy buffer, T = temperature lost, X = hodnota skutečné kapacity). Degradaci pak zjistíte dosazením skutečné kapacity do trojčlenky spolu s nominální hodnotou baterie.
Na tomto odkazu naleznete naměřené hodnoty, o které se youtuber opírá.
Technické parametry Tesla Model 3 Long Range (E5)
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 844 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 258 kW, 370 koní, točivý moment: 510 Nm |
Baterie | 75 kWh (70 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: NACS, CCS Combo, Mennekess |
Spotřeba | ?, dojezd: 614 km |
Cena od | 1 228 990 Kč |
A pak ohledně samotného dobíjení, nejsem si jist, zda si to pamatuji správně ale právě Bjørnův MC Hammer, kvůli tomu jak často jezdí po dálnicích, tak velmi často nabíjí na rychlodobíkečkách (a pak by logicky pro srovnání měl ten druhý uživatel dobíjet na těch pomalejších nabíječkách).
Každopádně, ať už to je jakkoliv, nějaká chyba v překladu rozhodně nastala - minimálně co se týče popisu samotných aut a rozhodně doporučuji vše znovu překontrolovat a chybu (případně chyby) opravit.