Podívejte se, jak vypadá autonomní prototyp BMW 3

  • BMW najíždí v Číně tisíce kilometrů v autonomní „Trojce“ GT
  • Učí se specifika místního provozu
  • Plně autonomní jízda dorazí po roce 2020

Na veletrhu CES Asia 2016 v Šanghaji ukazuje BMW zdánlivě obyčejný model 3 GT. Při bližším zkoumání si však lze všimnout několika maličkostí, které nesedí. Jde totiž o speciální kus upravený pro autonomní jízdu, se kterým BMW najíždí testovací kilometry po čínských silnicích a učí se specifika zdejšího provozu.

I když je plně autonomní jízda ještě mnoho let vzdálenou budoucností, je důležité už nyní pomocí dostupných technologií otestovat autonomní jízdu ve všech zemích a naučit auta specifikům provozu v jednotlivých částech světa. Obzvláště chaotický provoz plný agresivních nebo nevyzpytatelných řidičů v Číně bude pro autonomní auta oříškem. Proto už nyní BMW najíždí tisíce kilometrů po čínských silnicích právě ve speciálně upraveném modelu 3 GT a učí se zvyklostem místních řidičů a dopravním poměrům.

Aby mohlo auto jezdit v automatickém neboli autonomním režimu, je nutné do jeho výbavy přidat několik prvků, které běžně nemá. V případě této testovací „Trojky“ GT je vše vcelku umně schováno a rozmístění tak dokazuje, že jsou technologie na takové úrovni, že je možné je bez problému schovat do běžného vozu, aniž by kolemjdoucí cokoliv poznal. Pod předním nárazníkem tak kromě standardního radaru najdeme i lidar, který pracuje s laserovým odrazem. Díky tomu umí vyhodnotit vzdálenost objektů výrazně rychleji než klasický radar, hlavně ale „vidí“ na mnohem větší vzdálenost. Při autonomní jízdě je totiž velmi důležité, aby auto předvídalo možné situace před sebou na co možná největší vzdálenost tak, jak by to dnes měl dělat svědomitý řidič.

Dalším vylepšením je pak série senzorů a kamer na bocích a v zadní části vozu, aby auto „vidělo“ kolem sebe a nemělo nikde mrtvé úhly. Na střeše pak přibyla ještě jedna anténa pro příjem GPS a dalších satelitních standardů pro maximalizaci určování polohy.

Interiér se od běžného auta vůbec neliší, až na velký displej před spolujezdcem, kterým se monitoruje činnost počítače a autonomní jízdy.

TIP: Autopilota uvedeme, až bude 100procentně funkční, říká BMW

Podobně upravených aut má nejen BMW, ale i další automobilky, které to s autonomní jízdou myslí vážně, celou řadu. Postupně s nimi najíždí náročné kilometry a sbírají cenné zkušenosti. Ty budou moci zúročit kolem roku 2020, kdy se mluví o uvedení prvních aut schopných plně autonomní jízdy. Jak jsme ale nastínili v našem předchozím článku, vše závisí na legislativě.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze