Placení za nabíjení u veřejných nabíjecích stanic je odlišné oproti tomu, na které jsou řidiči zvyklí ze spalovacích vozidel. Zatímco u čerpacích stanic lze běžně zaplatit v hotovosti či běžnou platební kartou u obsluhy či přímo u stojanu, u nabíjecích stanic je to spíše výjimka, obzvlášť v Česku. Blýská se však na lepší časy. Evropská komise totiž v rámci svého ambiciózního programu Fitfor55 zavádí celou řadu opatření na podporu čisté mobility a mezi ně patří i usnadnění používání nabíjecích stanic. Od roku 2025 tak podle nařízení Evropské komise budou muset být na nabíjecích stanicích běžné platební terminály pro placení bezkontaktní platební kartou tak, jak je známe například z nápojových automatů nebo samoobslužných ručních myček.
Placení nabíjení tak na stanicích probíhá většinou pomocí čipových karet energetických společností nebo přímo automobilek, které sdružují stovky tisíc nabíjecích stanic. Majiteli takové karty či aplikace tak stačí jen tato jedna služba pro drtivou většinu stanic v Evropě, nabíjení je tak velmi pohodlné v celé Evropě. Navíc díky nabíjecím službám si řidiči prvních elektromobilů mohou na vybraných sítích stanic užívat službu Plug and charge, kdy stačí pouze připojit nabíjecí kabel do auta a není potřeba autentifikace kartou nebo aplikací, protože auto s aktivní nabíjecí službou si vše vykomunikuje se stanicí samo a bez dalšího čekání zahájí nabíjení. Mezi taková auta patří například Audi e-tron GT, BMW iX, Mercedes-Benz EQS nebo Porsche Taycan a další přibývají. Updatem se navíc tato funkce dostane v příštím roce i na vozy platformy MEB, jako jsou Volkswageny ID., Škoda Enyaq nebo Audi Q4 e-tron. Vozy Tesla funkci Plug and charge mají také, dokonce ji měly jako první, ovšem funguje pouze na stanicích ve vlastní nabíjecí síti Tesly.
Jak žít s elektromobilem bez nabíjení doma?
Nabíjecí službu nabízí ke svým vozům většina automobilek včetně Škody, VW, Audi, Porsche, Mercedesu, BMW nebo Hyundai, naopak například Tesla či japonské automobilky žádné takové služby nemají. Tesla ovšem má alespoň vlastní síť Superchargerů, zatímco majitelé vozů značek, které neposkytují nabíjecí služby, musí řešit nabíjení vlastní cestou. Případně i majitelé vozů Tesla, kteří ve svém okolí nemají Supercharger. Ti jsou tedy odkázáni na služby jednotlivých energetických provozovatelů, či třetích stran a služeb, jako je například Plugsurfing. Pokud nic takového nemají, vyplývá ze zákona povinnost umožnit takovému člověku jednorázové nabití alespoň skrze vyfocení QR kódu na stanici mobilem a on-line platbu kartou, to ale často není moc pohodlné a zároveň takový způsob bývá výrazně dražší a často i nespolehlivý.
Proč ale vlastně už platební terminály na stanicích nejsou? Je to jednoduché – důvodem je mnohdy extrémní cena a provozovatelům stanic se instalace terminálů nevyplatí. Výrobci nabíjecích stanic totiž povolují zástavbu pouze jimi certifikovaných či přímo dodávaných terminálů. Například příplatek za zástavbu platebního terminálu u nejpoužívanější rychlonabíjecí stanice ABB Terra se u výrobce pohybuje kolem 100 tisíc korun, což představuje skoro čtvrtinu ceny celé stanice. Navíc terminály musí být akceptovány některou z českých bank, což v případě nabíjecích stanic často tak není. Je tak logické, že pokud si provozovatelé stanic mohou vybrat, instalují stanice co možná nejlevněji a terminály vynechávají. U mnoha stanic navíc zástavba není technicky nebo prostorově možná, případně by byla příliš komplikovaná, což platí zejména u některých AC stanic.
I v Česku se ale blýská na lepší časy a jak nám vybraní poskytovatelé potvrdili, bezkontaktní platby kartou se dočkáme mnohem dříve než ve zmíněném roce 2025. Například E.ON chystá pilotní projekt v horizontu několika měsíců na některých vybraných stanicích Siemens, které bude nyní uvádět do provozu. PRE pak vyjednává s výrobcem jimi používaných stanic Hypercharger o certifikaci a akceptaci bezkontaktního platebního terminálu akceptovaného tuzemskými bankami. V příštím roce bychom se pak měli dočkat instalací na prvních stanicích.
Otázkou však zůstává, jakou cenovou politiku provozovatelé nabíjecích stanic pro platby kartou zvolí. Lze očekávat, že částka bude stejná jako u dnešního jednorázového nabití skrze QR kód a pro ty, kteří nabíjejí častěji, nebude výhodná. Nadále tak budou používat nabíjecí karty automobilek a dalších společností, které budou poskytovat stejný komfort, ale nižší ceny. Ale pokud nic jiného, výrazně se zvýší komfort pro ty, kteří budou chtít nabít jednorázově a místo složitého focení QR kódu telefonem a opisování údajů platební karty bude stačit pouze „pípnout“ kartou.
Tesla vybudovala pro majitele svych aut nejvetsi sit vlastnich ultrarychlych nabijecich stanic na svete a k tomu opet nejvetsi sit destination chargeru a zadne cipy ani platebni karty k jejich pouzivani take majitele Tesel nepotrebuji.
Kdyz, ale vidim kdo clanek psal tak me neprekvapuje, ze se o necem takovem neobtezuje zminit a splachne Teslu spolu s Nissanem…
Ja Teslu ani Elona take nemusim ani trochu. Logicky. Jezdim v tom skoro pet let. Ale na druhou stranu prehlizet zamerne to v cem je Tesla nejlepsi a spousta lidi si ji kupuje hlavne kvuli tomu je prinejmensim novinarsky dost neprofesionalni.