Peugeot má novinky. Přináší čtyřkolky, předehřev i velké baterie

Rozhovor Futurecast Special s Miloslavem Doupalem
Peugeot má novinky. Přináší čtyřkolky, předehřev i velké baterie
Fotografie: Petr Vojtěch, fDrive.cz

V rámci našeho videoseriálu Futurecast Special jsme vyzpovídali produktového managera Peugeotu Miloslava Douapala. Ten nám prozradil, na co se můžeme těšit u předehřevu baterie, pohonu 4x4 nebo například nové mobilní aplikace či funkce Vehicle-to-load.

Celý rozhovor s Miloslavem Doupalem, produktovým manažerem Peugeotu, si můžete pustit ve vloženém YouTube videu přímo v článku, tento text je jen shrnutím toho nejdůležitějšího. V rozhovoru vysvětluje, proč je letošní rok pro Peugeot přelomový: přichází nová elektrická 5008, která jako první v rámci koncernové platformy STLA Medium nabízí pohon všech kol se dvěma elektromotory. Dual Motor tak otevírá Peugeotu dveře k zákazníkům, kteří dosud čtyřkolku v nabídce postrádali a bez ní by o elektrickou 5008 vůbec neuvažovali.

Rozhovory o elektromobilitě #9 – Co chystá Peugeot v elektřině? Novinky nejen kolem e-5008 Dual Motor v rozhovoru

Podcast v audio formě

Doupal připomíná, že zejména v Česku je pohon 4×4 tradičně velmi důležitý. U segmentu C-SUV, kam spadají i modely e-3008 a e-5008, se dlouhodobě podíl čtyřkolek pohyboval kolem 42 až 44 procent, u elektrických SUV byl ještě nedávno téměř 60procentní. V posledních dvou letech sice tento podíl kvůli emisním tlakům klesá zhruba ke 40 procentům, pořád ale jde o významnou část trhu. Peugeot proto podle Doupala necílí na žádný experiment, ale odpovídá na reálnou poptávku zákazníků, kteří chtějí elektromobil a zároveň nechtějí přijít o čtyřkolku.

Historicky přitom čtyřkolky nikdy nebyly pro Peugeot jádrem nabídky. V minulosti šlo často o speciální přestavby užitkových vozů pro specifické účely nebo o menší série, kde hrál pohon všech kol spíš doplňkovou roli. Posledním výraznějším příkladem byla předchozí generace Peugeotu 3008 jako plug-in hybrid s pohonem všech kol. Čistě elektrická 5008 Dual Motor proto znamená výrazné rozšíření portfolia značky v oblasti 4×4 a má potenciál přivést i zákazníky, které dosud odrazoval pouze přední pohon.

Peugeot e-5008

Technicky Peugeot zůstává věrný tomu, že primárně hnaná je přední náprava. Vpředu pracuje synchronní elektromotor s permanentními magnety o výkonu zhruba 200 až 212 koní, vzadu se podle potřeby připojuje druhý elektromotor o výkonu 112 koní. V běžných režimech tak auto funguje jako čtyřkolka, ale při rychlostech nad 135 km/h se zadní elektromotor automaticky odpojuje a vůz se chová jako předokolka, což pomáhá účinnosti na dálnici. U verze Dual Motor se zatím kombinuje pouze standardní baterie o kapacitě 73 kWh, platforma STLA Medium ale počítá i s větším packem s téměř 100 kWh. Ten používá vyšší články, takže interiér zůstává stejný a mírně se sníží jen světlá výška, která je i tak pro SUV stále dostatečná.

Doupal zároveň připomíná specifikum českého trhu: zákazníci jsou v elektromobilitě konzervativnější, bojí se dojezdu a častěji sahají po verzích s největší baterií, aby měli jistotu třeba pro cesty do Chorvatska. Podle něj ale většina řidičů po reálném osahání zjistí, že nepotřebuje 700 ani 600 kilometrů, když jejich denní nájezd obvykle nepřesáhne 80 kilometrů a standardní baterie zvládne v praxi kolem 500 až 600 kilometrů. Konkrétně elektrická 5008 Dual Motor v bohatě vybavené sérii, kterou Peugeot ukazoval, stojí v ceníku 1 625 000 Kč včetně DPH a má prakticky veškerou dostupnou výbavu včetně panoramatického střešního okna a elektricky nastavitelných sedadel. První objednávky pro české zákazníky by se měly otevřít zhruba na začátku roku 2026, přičemž stejná technika Dual Motor a kombinace baterií dorazí i do menšího modelu e-3008, který by měl být zhruba o 100 tisíc levnější.

Peugeot e-3008

Rozhovor se věnuje také termomanagementu a softwaru. Nové generace e-3008 a e-5008 už umí předehřívat baterii ve dvou fázích. První fáze, dostupná na vozech od prosince loňského roku, umožňuje automatické předehřátí baterie při připojení k AC nabíjení, typicky doma na wallboxu, společně s předehřevem kabiny. Druhá fáze, na které Stellantis a Peugeot aktuálně pracují, má přinést manuální ovládání předehřevu přes tlačítko v menu, a tedy lepší přípravu baterie i pro DC nabíjení na cestách. Kromě toho Peugeot nabízí několik způsobů plánování tras s ohledem na nabíjení: vestavěnou online navigaci v rámci balíčku konektivních služeb, plánování přes aplikaci MyPeugeot i související externí aplikaci, takže zákazník má na výběr hned několik nástrojů.

Peugeot e-208

Doupal také naznačuje, že aplikace MyPeugeot čeká výrazný upgrade. V horizontu měsíců by měla projít kompletním přepracováním tak, aby lépe odpovídala tomu, co dnes zákazníci od elektromobility očekávají. Vnější podoba má zůstat podobná kvůli uživatelské kontinuitě, ale uvnitř přibudou nové funkce postavené na modernějších technologiích. Již dnes aplikace umožňuje dálkově ověřit stav baterie, ovládat nabíjení, aktivovat předehřev kabiny a další funkce, které usnadňují každodenní používání elektrického Peugeotu. Zajímavou novinkou je také funkce Vehicle-to-Load (V2L): vozy dostanou obousměrný měnič a speciální adaptér do nabíjecího portu, díky čemuž bude možné napájet externí spotřebiče přímo z trakční baterie výkonem až 3 kW, například rychlovarnou konvici nebo zahradní techniku. V2L už mají některé menší modely jako e-208, e-2008, e-308, e-408 či Rifter, širší funkce typu Vehicle-to-Home nebo Vehicle-to-Grid ale zatím brzdí legislativa.

Peugeot e-308

Na závěr Doupal zmiňuje, že celé portfolio elektrických Peugeotů prochází velmi rychlým vývojem. Menší modely už dostaly zvětšený dojezd díky změně chemie baterií a nabízejí také volitelné omezení dobíjení na 80 procent, aby se šetřila životnost akumulátoru. Dorazila i faceliftovaná 308 se svou elektrickou verzí e-308, která má díky baterii zvětšené z 54 na 58 kWh dojezd kolem 450 kilometrů. U větších SUV pak zákazníci budou volit mezi kompaktnější e-3008 se standardní pětimístnou konfigurací a prostornější e-5008, která může být sedmimístná nebo v pětimístné verzi s výrazně větším zavazadelníkem. Elektrická 5008 Dual Motor tak není osamělý experiment, ale součást širší elektrické strategie Peugeotu. Celý rozhovor s mnoha dalšími detaily, čísly a kontextem si můžete pustit ve vloženém videu na YouTube, tento text je pouze stručným shrnutím toho nejdůležitějšího, co v něm zaznělo.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze