Peugeot Inception. Vypuká VLDR neboli Velká lednová designová revoluce

CES 2023
Peugeot Inception. Vypuká VLDR neboli Velká lednová designová revoluce
Fotografie: Peugeot
  • Koncept oznámila značka Peugeot už v říjnu 2022, ale představuje jej až nyní
  • Prezentuje příští designový jazyk značky a nové cesty ke snížení uhlíkové stopy
  • Odhalil se sice v USA, ale neznamená to návrat značky na tamější trh

Zatímco dějiny si pamatují výstřel z křižníku Aurora jako údajný začátek Velké říjnové socialistické revoluce, která ve skutečnosti začala v listopadu, designové anály dost možná zaznamenají premiéru odvážného konceptu Peugeot Inception jako další začátek něčeho převratného. Aspoň tak si to představují designéři značky Peugeot, kteří aktuálně odvedli vynikající práci na sériových modelech. Současné Peugeoty jednoznačně patří k tomu nejhezčímu, co lze momentálně koupit. Jenže na vavřínech se neusíná, takže se do celého světa rozletěly fotky konceptu, jenž prý naznačuje, kterým směrem se vydá styling nejprotěžovanější značky koncernu Stellantis od roku 2025.

Rozhodně nejde o předobraz konkrétního modelu, avšak s řadou prvků z tohoto konceptu se za dva roky začneme setkávat v sériové výrobě

Není to krok do úplně neznámých vod; některé partie se spíš více než méně podobají konceptu e-Legend z roku 2018, zejména negativně skloněná maska s lehkým retronádechem. Jenže celkové vyznění je úplně jiné. Tady nejde o žádné útěšné vzpomínky na automobilovou eleganci uplynulých let, ale zcela nová pravidla. Ta říkají, že dlouhé převisy jsou neefektivní přežitek, stejně jako B-sloupky, kapota či bránění posádce ve výhledu kterýmkoliv směrem. Za své také pomalu bere koncept světel jako jednoúčelového prvku s jasně daným umístěním, podobou i funkcí. Auto se v tomto případě podřídilo designu a nikoliv naopak, což také Peugeot hrdě uvádí v tiskové zprávě.

Ještě větší šok ale čeká uvnitř. Salón se už ani příliš nesnaží připomínat automobil, ačkoliv základní atributy, tedy pohodlný a nízký posez blízko těžiště vozu a usnadnění každodenního života, jsou splněny. Svých obvyklých forem a tvarů se vzdala jak sedadla, tak palubní deska. Ta už vlastně uvnitř vůbec není; vše, co se týká řízení obstarává konzole s výklopným elementem obdélníkového tvaru nazvaným Hypersquare, který je zároveň volantem i ovládacím rozhraním. Tedy samozřejmě jen v těch řídkých případech, kdy se pán vozu rozhodne řídit. Tady se totiž počítá především s relaxací, krásnými výhledy a občas i s trochou ovládání auta, které má být údajně požitkem, ačkoliv řízení samozřejmě postrádá mechanickou vazbu. Není divu, počítá se tu totiž s autonomním řízením 4. úrovně.

Zatímco extrémně hranatý vnější design má naznačit cestu, kterou se vydají příští sériové Peugeoty, elektrický pohon konceptu zase naznačuje možnosti současných technologií. Pět metrů dlouhá a 1,35 m vysoká karoserie totiž vznikla na koncernové platformě STLA Large s 800V architekturou, která angažovala pro každou poháněnou nápravu jeden elektromotor. Systémový výkon 680 koní pak stačí ke zrychlení z klidu na 100 km/h pod tři sekundy, přesto má ale vůz díky vynikající aerodynamice se 100kWh akumulátorem ujet až 800 km. Zhruba to odpovídá průměrné spotřebě 12,5 kWh/100 km, což je hodnota, blížící se na dohled etalonům typu Lightyear 0. Zároveň se ale Inception má umět nabíjet sice nespecifikovanou rychlostí, ovšem energii na 150 km nabere za pět minut.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze