RAM ze skupiny Stellantis se pro výrobu elektrických pick-upů, které se rychle stávají velkým hitem amerického trhu, rozhodl později než konkurenti. Proto právě představený koncept RAM 1500 Revolution BEV nabízí celou škálu zásadních novinek, které by údajně měly redefinovat celou třídu pick-upů. Především je to zcela nové pojetí kabiny, která nabízí mezi pick-upy dosud neznámou variabilitu a především věc nevídanou – třetí řadu sedadel, byť jen nouzových. Ta jsou integrována do zadní stěny kabiny a spolu s ní se také elektricky sklápějí, když je třeba převézt delší náklad. Ano, kabina již není pevně oddělena od ložné plochy a oba prostory lze kombinovat podle aktuálních potřeb. Ostatně právě RAM přinesl před půl stoletím jako tehdejší horkou novinku do pick-upů druhou řadu sedadel, dnes naprosto samozřejmou součást nabídky.
Další inovací je interiér s kolejkami, na nichž lze libovolně posouvat či zcela vyjímat nejen sedadla ze druhé řady, ale i středovou konzolu. Protože je výsledná plocha zcela rovná a plynule navazuje na dno korby a také „frunku“, do nějž je rovněž průchod, lze bezpečně převážet až 5,5 m dlouhá břemena se zavřenými zadními dvířky ložné plochy. Ano, dvířky, protože i zde se inovovalo. Čelnice se totiž nesklápí v celku, jak jsme byli dosud zvyklí, ale je dělená a oba díly se rozevírají do stran. A poté se z nich vyklopí druhá dvířka a spolu s výsuvným dnem ložné plochy ji prodlouží. Aby té variability ještě nebylo málo, tak kromě obřího „frunku“, který je v této kategorii už samozřejmostí, RAM přináší i další kryté úložné prostory pod výklopnými zadními blatníky.
Hodně se ale čarovalo i uvnitř. Základní koncepce přístrojového štítu jde ve stopách Tesly a všechny kontrolní plus většinu ovládacích prvků soustředila do obřího středového displeje. Ten je podle chvályhodných koncernových zvyklostí dělený, přičemž spodní část je nakloněná a umožňuje pohodlnou manipulaci. Kromě toho ji lze zcela vyjmout a používat i mimo vůz. Loketní opěrku lze zase pootočit před pasažéra, otevřít a používat jako pracovní stolek. Podobnými praktičnostmi je interiér přímo prosáknutý a i když se do sériové výroby těžko dostane v podobně bombastické formě, jistě si řada novinek do produkce cestu najde. Zdá se totiž, že by mohly opravdu svět elektrických pick-upů posunout.
Technika konceptu už naznačuje kontury sériového řešení velmi zřetelně. Základem je platforma STLA Frame, oba pohonné moduly jsou totiž umístěny vždy mezi nápravou a příslušným koncem vozidla, aby minimálně zasahovaly do užitného prostoru. Navíc je kolem nich ponechána prostorová rezerva pro případné budoucí výkonnostní úpravy. Všechna čtyři nezávisle zavěšená kola jsou řízena, zadní umožňují velkorysé natočení až o 15 stupňů. Pérování bylo svěřeno adaptivnímu vzduchovému systému s automatickým udržováním světlé výšky a možností jejího uživatelského nastavení. Nabíjení se díky 800V architektuře vyšplhá až na 350 kW, domácí nabíjení usnadní další novinka představená současně s konceptem. Robotická indukční podložka, která po zaparkování doma najede samočinně na správné místo pod autem a zahájí indukční dobíjení.
Nová doba si žádá nové přístupy, a tak si budeme zvykat, že technologické novinky přinášejí i primárně pracovní stroje, jakými elektrické pick-upy bezesporu jsou. Především je to připravenost na autonomní jízdu úrovně 3+, při níž se odklopí volant. Dále celou škálu pokročilých osobních asistentů v čele s virtuální 3D projekcí komunikující s posádkou. Tímtéž způsobem lze aktivovat i další novinku, tzv. Shadow režim. Při něm vůz samočinně pomalu následuje kráčejícího řidiče například při mikromanipulaci, při níž se nevyplatí nastupovat do auta. A konečně inteligentní plánovač My Day v času a prostoru a jednotlačítkový dávkový přepínač Cabin Mode, který přepne vše v kokpitu do požadovaného režimu – pracovního, společenského, party či relaxačního.
Další pracovní pomůckou se stane aplikace Intelligent storage app, která změří náklad buď přímo vestavěnou kamerou, nebo nepřímo načtením čárového či QR kódu a rozhodne, zda se do vozu vejde a jak jej nejlépe naložit. Kamery toho umějí ještě víc, například biometricky rozlišit osobu blížící se k vozidlu, a případně ji pustit dovnitř, tedy funkci, s jakou nedávno přišel Genesis. A konečně head-up displej s vylepšenou rozšířenou realitou, která díky bohaté škále senzorů odhalí i objekty, které nejsou přímo vidět, a promítne je řidiči. Jako závěrečná třešnička je pak výkonný exteriérový projektor sloužící k pracovním i zábavním účelům. Dokáže totiž promítnout nejen plány stavěného domu, ale třeba i film.