Odpůrci elektromobilů ztrácejí další argument

Životní prostředí ničí oficiálně méně než spalovací auta
14
Odpůrci elektromobilů ztrácejí další argument
Fotografie: BMW
  • BMW iX prošlo certifikací podle ISO 14 040 u TÜVRheinland ohledně vlivu na životní prostředí
  • ISO 14 040 zohledňuje všechny aspekty výroby, provozu i následné likvidace

Obsáhlá studie LCA (posouzení dopadu na životní prostředí během celého životního cyklu) popisuje výsledky elektromobilu BMW iX xDrive40, vyrobeného v roce 2021 s myšlenou životností 200 000 km a spotřebou podle WLTP. Zohledňuje všechny materiálové toky, vstupy a výstupy podle ISO 14 040 od získávání a výroby surovin až po recyklaci. Údaje o materiálech čerpá z ověřené materiálové bilance BMW a používá metodu CML z ledna 2016. Zprávu o životním prostředí přezkoumává externí auditor, celý proces shromáždění podkladů a jejich posouzení certifikovala přímo TÜVRheinland. Pracovalo se s aktuálním energetickým mixem a také s alternativou výhradního použití energie z obnovitelných zdrojů.

Výsledkem studie je hodnota potenciálu globálního oteplování GWA, počítaná v kilogramech ekvivalentů CO2 a její vzájemné porovnávání u různých modelů. Jako referenční vzorek byl použit spalovací automobil srovnatelných parametrů BMW X5 30d, jehož výsledek je brán jako 100 %. Při aktuálním energetickém mixu vychází BMW iX o 36 % lépe, přičemž je jasné, že případný delší nájezd vozidla by tento rozdíl dále zvýšil, protože dominantní složkou u spalovacího BMW jsou emise, vypouštěné za jízdy. Pokud by BMW iX jezdilo výhradně na energii z obnovitelných zdrojů, narostl by tento rozdíl na plných 66 %. BMW už při výrobě takovou energii používá.

BMW iX
Porovnání vlivu na globální oteplování mezi BMW iX a odpovídajícím BMW X5

Na druhou stranu stále platí, že zátěž životního prostředí při výrobě a zejména při recyklaci je u elektromobilu podstatně vyšší než u konvenčního automobilu. Z grafu ale lze vyčíst, že za daných podmínek se celková bilance obrátí ve prospěch elektrického automobilu už před najetím 100 000 km. Samozřejmě lze namítat, že podmínky studie byly laboratorní, avšak to platí pro obě strany a pro vzájemné srovnání je vždy třeba najít výchozí bod. A existuje řada jiných studií, které díky odlišné metodice přinesly jiné výsledky. Jenže trend je jasný, podíl energií z obnovitelných zdrojů stále roste, výroba elektromobilů a zejména jejich baterií je stále racionálnější a ekologičtější.

Metodika výpočtů a podíly jednotlivých složek na výsledném mixu vypouštěných skleníkových plynů

Technické parametry BMW iX xDrive 40

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 953 × 1 967 × 2 230 mm, 2 440 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon240 kW, 326 koní, točivý moment: 630 Nm
Baterie76,6 kWh (71 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 19,9 kWh / 100 km, dojezd: 425 km
Cena od2 127 970 Kč
Související články
Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 25. 11. 11:15
A to nikdo do tech studii nezahrnuje fakt, ze cim je auto se spalovacim motorem starsi tim vice “kouri”. Nemluve o ojetinach s vykuchanym filtrem pevnych castic, vymlacenym katalizatorem a podobne, ktere se zejmena v ekonomicky slabsich krajinach bezne prohaneji po silnicich.
Zatimco elektromobil bude za deset let produkovat mene “koure” na ujety kilometr nez dnes jak spravne zminujete v clanku.
Take se vetsinou u techto studii pocita s tim, ze po tech 200tis. km se baterka ekologicky zlikviduje…
No ja mam ted najeto 233tis. km a rozhodne neni co likvidovat, a i az auto doslouzi, pujde baterka do stacionarniho uloziste.
Ivan Hoe
Ivan Hoe
ten první obrázek je nic neříkající když tam nejsou označená měřítka os... čili nevíme, kdy se emisi vyrovnávají... v podstatě můžeme dedukovat jen to, že za 200tis km (což je při průměrném českém nájezdu 6880km/rok) nějakých 29let ušetří BEV oproti ice 36% CO2 (nevíme ani zda je tam započítáno nutné dobudování nabíjecí a distribuční infrastruktury která je s elektromobilitou spjata... a vlastně i zdrojů jejichž kapacita musí nahradit energii dříve dodávanou v podobě pohonných hmot, což je gigantické množství)

A ještě jeden matematický problém na který mě někdo upozornil na jiném fóru o ekologii - výroba nového BEV je na produkci CO2 cca o 70% vyšší než u nového ICE. Dejme tomu že bude ekologický bod zlomu už třeba po pěti letech.

1. rok se vyrobí třeba 1mio aut, tedy získáme od milionu aut 1,7 krát více CO2, tedy 1,7x
2. rok se výroba zdvojnásobí, tento rok k tomu přičteme další 3,4x více CO2
3. rok opět opět dvojnásobná produkce - 6,8x
4. rok 8mio aut - přičítám 13,6x
5. rok 16mio - tedy 27,2x (to už jsme hrubým součtem na čtyřicetinásobku stávajícího stavu)
.... a teď se začíná vyplácet první milion aut který překročil pětiletý bod zlomu, bohužel budeme chrlit stále dál násobně více BEV a tedy i CO2... a dokud ty více než pětiletá auta počtem nepřevýší počet nově vyráběných aut (a to může trvat desítky let?), tak pořád nasčítáváme a kumulujeme exponenciálním růstem emise CO2. No a pak tedy budeme moci začít konečně říkat, že jsme začali snižovat emise CO2... A další hromadu let se budeme pozvolným umazáváním dostávat na hodnoty CO2, které máme dnes... Jsme si jistí, že jsme ty obří investice neměli věnovat někam, kde se skutečně bojuje s emisemi a nevytváří těžko zplatitelné dluhy? Ta eskalace emisně náročnější výroby v příštích letech nám globální teplotu asi nesníží, ne? Kolik si můžeme dovolit stupňů navíc, aby to šlo ještě zvrátit? Prý už včera bylo pozdě, tady to vypadá že si zaděláváme na veliký problém :-/
Martin Š.
Martin Š.
Naposledy upraveno: včera 13:50
Velmi zajímavé. Ale je dobře, že toto bylo vyčísleno a "je u toho razítko".
Petr Strasidlo Jenik
Jj jasně on se vždy najde někdo kdo to posvětí razítkem aby udělal ze stáda ovcí. Žrádlo. Jsem rád že těch ovcí je tolik až budou bečet můžou si chodit číst jak byli chytrý.
Ivan Hoe to co tu píšeš je realita.
A ještě zapomněli na další aspekt většina lidí si nekupujte auto na 8 let nebo 200 000 km a u spalováku je oprava většinou levnější než pořízení nového. Ekonomicky ano zas maj obyčejný lidi cálovat s tím že jde o ekologii. Ale pravdy na tom není jde jen o prachy.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze