Obsáhlá studie LCA (posouzení dopadu na životní prostředí během celého životního cyklu) popisuje výsledky elektromobilu BMW iX xDrive40, vyrobeného v roce 2021 s myšlenou životností 200 000 km a spotřebou podle WLTP. Zohledňuje všechny materiálové toky, vstupy a výstupy podle ISO 14 040 od získávání a výroby surovin až po recyklaci. Údaje o materiálech čerpá z ověřené materiálové bilance BMW a používá metodu CML z ledna 2016. Zprávu o životním prostředí přezkoumává externí auditor, celý proces shromáždění podkladů a jejich posouzení certifikovala přímo TÜVRheinland. Pracovalo se s aktuálním energetickým mixem a také s alternativou výhradního použití energie z obnovitelných zdrojů.
Výsledkem studie je hodnota potenciálu globálního oteplování GWA, počítaná v kilogramech ekvivalentů CO2 a její vzájemné porovnávání u různých modelů. Jako referenční vzorek byl použit spalovací automobil srovnatelných parametrů BMW X5 30d, jehož výsledek je brán jako 100 %. Při aktuálním energetickém mixu vychází BMW iX o 36 % lépe, přičemž je jasné, že případný delší nájezd vozidla by tento rozdíl dále zvýšil, protože dominantní složkou u spalovacího BMW jsou emise, vypouštěné za jízdy. Pokud by BMW iX jezdilo výhradně na energii z obnovitelných zdrojů, narostl by tento rozdíl na plných 66 %. BMW už při výrobě takovou energii používá.
Na druhou stranu stále platí, že zátěž životního prostředí při výrobě a zejména při recyklaci je u elektromobilu podstatně vyšší než u konvenčního automobilu. Z grafu ale lze vyčíst, že za daných podmínek se celková bilance obrátí ve prospěch elektrického automobilu už před najetím 100 000 km. Samozřejmě lze namítat, že podmínky studie byly laboratorní, avšak to platí pro obě strany a pro vzájemné srovnání je vždy třeba najít výchozí bod. A existuje řada jiných studií, které díky odlišné metodice přinesly jiné výsledky. Jenže trend je jasný, podíl energií z obnovitelných zdrojů stále roste, výroba elektromobilů a zejména jejich baterií je stále racionálnější a ekologičtější.
Technické parametry BMW iX xDrive 40
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 953 × 1 967 × 1 965 mm, 2 365 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 240 kW, 326 koní, točivý moment: 630 Nm |
Baterie | 76,6 kWh (71 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 19,3 kWh / 100 km, dojezd: 425 km |
Cena od | 2 067 000 Kč |
Zatimco elektromobil bude za deset let produkovat mene “koure” na ujety kilometr nez dnes jak spravne zminujete v clanku.
Take se vetsinou u techto studii pocita s tim, ze po tech 200tis. km se baterka ekologicky zlikviduje…
No ja mam ted najeto 233tis. km a rozhodne neni co likvidovat, a i az auto doslouzi, pujde baterka do stacionarniho uloziste.
Tak jako za časů nástupu páry, měli neochvějné důkazy o tom, že když člověk pojede rychleji než 40km/h, tak se udusí, pára ochromí vše živé okolo tratě, do kolejnic udeří blesk a všechny to na trati zabije, a jiné "tutovky". Historie se jen opakuje, jen ti dudánci dnes mají internet a PC, ale hlouposti melou stejný.
A ještě jeden matematický problém na který mě někdo upozornil na jiném fóru o ekologii - výroba nového BEV je na produkci CO2 cca o 70% vyšší než u nového ICE. Dejme tomu že bude ekologický bod zlomu už třeba po pěti letech.
1. rok se vyrobí třeba 1mio aut, tedy získáme od milionu aut 1,7 krát více CO2, tedy 1,7x
2. rok se výroba zdvojnásobí, tento rok k tomu přičteme další 3,4x více CO2
3. rok opět opět dvojnásobná produkce - 6,8x
4. rok 8mio aut - přičítám 13,6x
5. rok 16mio - tedy 27,2x (to už jsme hrubým součtem na čtyřicetinásobku stávajícího stavu)
.... a teď se začíná vyplácet první milion aut který překročil pětiletý bod zlomu, bohužel budeme chrlit stále dál násobně více BEV a tedy i CO2... a dokud ty více než pětiletá auta počtem nepřevýší počet nově vyráběných aut (a to může trvat desítky let?), tak pořád nasčítáváme a kumulujeme exponenciálním růstem emise CO2. No a pak tedy budeme moci začít konečně říkat, že jsme začali snižovat emise CO2... A další hromadu let se budeme pozvolným umazáváním dostávat na hodnoty CO2, které máme dnes... Jsme si jistí, že jsme ty obří investice neměli věnovat někam, kde se skutečně bojuje s emisemi a nevytváří těžko zplatitelné dluhy? Ta eskalace emisně náročnější výroby v příštích letech nám globální teplotu asi nesníží, ne? Kolik si můžeme dovolit stupňů navíc, aby to šlo ještě zvrátit? Prý už včera bylo pozdě, tady to vypadá že si zaděláváme na veliký problém :-/