Nové elektrické Mini Countryman je tady: Mini, nebo už spíše midi?

IAA Mnichov 2023
Nové elektrické Mini Countryman je tady: Mini, nebo už spíše midi?
Fotografie: Mini
  • Nová generace Mini Countryman se chce stát plnohodnotným rodinným vozem
  • Vyrostla o půl třídy a nabídne elektrický pohon včetně verze 4×4
  • V jejích proporcích se kořeny klasického Mini hledají už dost obtížně

Už třetí Mini Countryman se drží značkových tradic, ty ovšem v rámci největší modelové řady značky platily s určitou rezervou. A tu se tvůrci rozhodli dále zvětšit, protože z nového Countrymanu udělali plnohodnotné auto se vším všudy. A to se bohužel neobejde bez pořádného nárůstu rozměrů. Nárůst délky o 13 cm je na dnešní dobu velkou výjimkou a znamená de facto postup o půl třídy vzhůru. Nárůst výšky o 6 cm tento trend podtrhuje, bude ovšem zřejmě zčásti pohlcen trakční baterií pod podlahou. Třetí vydání Countrymanu je totiž také prvním s čistě bateriovým pohonem. A to rovnou ve dvou verzích, s pohonem jedné i dvou náprav.

Při pohledu na parametry předokolky nejlépe vynikne, jak velkým a těžkým modelem vlastně Countryman je. Ačkoliv je základní motorizace s 204 koňmi o 18 koní výkonnější než nový Cooper E, přesto zrychluje z klidu na stovku o 1,3 sekundy déle, tedy za 8,6 s. Na rozdíl od malého Cooperu tu ale obě verze používají stejně velkou baterii, takže dojezd slabší verze je tentokrát větší. A to rovnou 462 km podle WLTP. Výkonnější verze se jmenuje Mini Countryman SE 4All, z názvu tedy vypadlo slůvko Cooper, protože jím se nově označuje celá výrobní řada, nikoliv konkrétní motorizace. Nejde také tentokrát o plug-in hybrid, ale o čistě bateriový elektromobil. A s působivými parametry – pohon všech kol nabízí systémový výkon 313 koní a 494 Nm, takže stovku z klidu pokoří za 5,6 s. Za to ovšem zaplatí zkráceným dojezdem na 433 km podle WLTP.

Pohled na karoserii zvenčí jednoznačně stvrzuje, že stojíme před modelem, který je ze všech Mini historicky největší, a to se slušným náskokem. Držení se tradic, tedy ploché střechy a relativně malých oken s jen málo stoupající spodní linií, tento dojem jedině podtrhuje. Velkým rozdílem proto základnímu Mini Cooperu jsou ponechané ozdoby, kterých se hatchback zbavil. Zde tedy nacházíme jak plastové lemy blatníků, tak dokonce stříbřitě lesklé prvky, ač nejde vyloženě o chrom. Optickou výšku tedy omezuje mohutné oplastování spodku opticky odlehčené dvěma kovovými ozdobami prahů a také lesklými náznaky ochranné ližiny spodku na obou koncích. Jinak jsou ale boky rovněž stylově čistší, než bývaly, díky zapuštěným klikám a hranatým zrcátkům, která tolik nekontrastují se strohým stylem karoserie.

Nový Mini Countryman je praktičtější, ale také větší

Technické parametry MINI Countryman (2024) E

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 433 × 1 843 × 1 656 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 250 Nm
Baterie?
Nabíjeníkonektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 462 km
Cena od

To příď hraje jinou písničku. Díky hrátkám s vypouklými a konkávními plochami vypadá z každého úhlu trochu jinak a klasické Mini připomíná tak málo jako dosud žádný jiný model značky. I tady nacházíme osmiúhelníkové ohraničení masky, která se více hlásí ke svému účelu a Countrymanu sluší lépe než Cooperu. Příď se vůbec proti stávajícímu poněkud přezdobenému modelu stylisticky vyčistila a menší světlomety jí dávají zvláštní, jakoby odtažitý výraz. Přesto působí proti současnému modelu dospěleji a proti Cooperu také estetičtěji.

Rovněž záď se umravnila a přestala předstírat, že je malým autem. Dostala menší a decentnější koncová světla a díky výřezu pro poznávací značku posunutému nově dolů vypadá výrazně mohutněji než doposud. A také vůbec ne špatně. Stejně jako na menším Cooperu dostalo mnohem více prostoru logo i označení modelu, jehož lesklá písmena sahají téměř přes celou šířku vozu.

Styl interiéru se sice rovněž pročistil, podobně jako u Cooperu, a odstranil většinu kudrlinek, záhybů a tradičních prémiových materiálů, dal však více prostoru každodenní použitelnosti. Velký centrální přístroj s OLED displejem o průměru 250 mm i zde převzal prakticky veškerou komunikaci s řidičem. A co nešlo přes dotykové rozhraní, to se děje pěti hlavními mechanickými spínači v oválném modulu pod centrálními displejem.

Více místa pro cestující, nebo pro zavazadla?

Zároveň se díky podstatně větší karoserii zvětšil i prostor pro posádku. Navíc zadní řadu sedadel je možné posouvat v rozsahu až 13 cm, takže si můžete vybrat mezi větším prostorem pro zadní cestující, nebo větším zavazadlovým prostorem. Zároveň sklon zadního opěradla je možné měnit a na výběr je šest poloh s celkovým rozdílem až 12°. Zavazadlový prostor pak má objem až 460 litrů a pokud zadní sedačky sklopíte, získáte prostor o objemu 1 450 litrů.

V novém Mini Countryman lze řadu funkcí ovládat pomocí vůbec prvního plnohodnotného hlasového asistenta značky. Mini Intelligent Personal Assistant lze aktivovat pozdravem „Hey Mini“, případně pomocí tlačítka na volantu. Hlasem ovládaná interakce probíhá na kulatém OLED displeji v podobě animace grafických prvků, typografie a avatara. Aby byla zajištěna hladší komunikace, jsou ústní projevy přenášeny okamžitě a vizualizovány na displeji. Tímto způsobem je možné ovládat navigaci, telefonování, zábavu a četné další funkce vozidla pouhým vyslovením příslušného příkazu. V průběhu dialogu s řidičem se Mini Intelligent Personal Assistant neustále učí a je schopen plnit každodenní úkoly na opakovaných trasách. Například na základě geografických dat se vozidlo může naučit automaticky otevírat okno při vjezdu na parkoviště, čímž se každodenní rutina stane pohodlnější a osobnější.

Mini Countryman má 22kW palubní nabíječku

Od technologií na palubě se přesuňme k nabíjení. Příjemným překvapením je totiž 22kW palubní nabíječka. Rychlonabíjení střídavým proudem pak dosahuje maximálního výkonu 130 kW, což sice v současné době nijak neoslní, ale je to solidní standard, kterého mnohé vozy této třídy nedosahují. Z 10 na 80 % by se pak baterie o kapacitě 66,45 kWh měla nabít za 30 minut.

Mini nezapomnělo ani na to, co mají jeho zákazníci rádi. Funkce Mini Experience Modes poprvé doplňuje zábavu z jízdy, která je pro značku typická, také digitálními a vizuálními prostředky. K aktivaci různých režimů stačí přepnout přepínač „Zážitky“. Závody inspirovaný režim GO-KART podtrhuje agilitu Mini Countryman vyladěním odpružení, díky čemuž je zážitek z jízdy obzvláště emotivní. V tomto režimu také projektorová jednotka za centrálním OLED displejem zahalí celý interiér do odstínů červené, které nalezly inspiraci u verzí John Cooper Works. Odezva plynového pedálu je pak optimalizována pro sportovní jízdu. Pro obzvláště sportovní zážitek z jízdy byl vytvořen i speciální zvuk jízdy, který údajně poskytuje vhodné zvukové pozadí pro agilní a dynamickou jízdu. Zábavu z jízdy lze navíc umocnit úpravou chování řízení a můžete si i kalibrovat limity zásahů pro kontrolu trakce.

Technické parametry MINI Countryman (2024) SE 4All

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 433 × 1 843 × 1 656 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon230 kW, 313 koní, točivý moment: 494 Nm
Baterie?
Nabíjeníkonektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 433 km
Cena od

Nám se rozhodně nový plně elektrický Mini Countryman líbí a těšíme se, až se s ním projedeme a vyzkoušíme si výše popsané vlastnosti a funkce v reálu. A co vy? Co říkáte na tento přechod na elektromobilitu u značky Mini? Rádi si přečteme i vaše názory v komentářích.

Diskuze ke článku
Luděk Urbanič
Luděk Urbanič
Auto z říše snů - doslova.
Jestliže v benzínu stojí cca 1,3 milionu, kolik bude stát v elektrice - 2 500 000?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze