Pravidelně pro vás testujeme nabíjení elektromobilů, jejich spotřebu v různých podmínkách i reálný dálniční dojezd. Ten patří mezi ty nejnáročnější a dalším elektromobilem, který se testu zúčastnil, bylo ikonické Mini Countryman SE ALL4. Jak název napovídá, jde o nejvýkonnější verzi v rámci elektrické řady SE a vozu nechyběl pohon všech čtyř kol. Do přijel na příplatkových 19" kolech a baterie nabízela využitelnou kapacitu 64,6 kWh. To je vzhledem k rozměrům (nebo spíše tvaru karoserie) poměrně málo. Hned na začátku testu jsme tak byli zvědavi, jak si elektrické Mini na dálnici povede.
Technické parametry MINI Countryman (2024) SE 4All
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 433 × 1 843 × 1 656 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 230 kW, 313 koní, točivý moment: 494 Nm |
Baterie | 66,5 kWh (64,6 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 130 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,8 kWh / 100 km, dojezd: 432 km |
Cena od | 1 183 000 Kč |
Auto na snímcích stálo v testované specifikaci 1 437 696 Kč, za což může hned několik příplatků. Pro test jsme zvolili naši tradiční trasu z pražského Zličína, konkrétně z nabíjecí stanice PRE u Metropole Zličín, na Rozvadov, kde jsme se na exitu 144 Kateřina u odpočívadla s čerpací stanicí MOL a restaurací McDonalds otočili a zamířili zpět na výchozí bod. Trasa dlouhá 290 kilometrů vedla celou dobu po dálnici D5 a během jízdy došlo jen k jednomu kratšímu zpomalení (cca 2 km) v dálničním zúžení kousek za Plzní. Dálniční dojezd se tak dal otestovat poměrně dobře. Na začátku testu jsme měli nabito na 99 % a navigační systém Mini hlásil, že na místo určení (Rozvadov) dojedeme s 54 % baterie. Počasí nám celkem přálo a vzhledem k tomu, že jsme jeli večer po 20. hodině, venkovní teplota činila v době testu příjemných 18 stupních Celsia. Ve voze jel řidič se spolujezdcem a klimatizace byla nastavena na druhý rychlostní stupeň a 19 °C.
Dodržovali jsme standardní podmínky testu jako u jiných aut. Jeli jsme tedy maximální povolenou rychlostí 130 km/h za pomoci adaptivního tempomatu. Ve skutečnosti jsme však podle GPS jeli pouze 129 km/h, a proto jsme rychlost následně zvýšili o 1 km/h. Countryman SE ALL4 v době příjezdu do Rozvadova ukázal na palubním počítači spotřebu 22,3 kWh/100 km a v baterii zbývalo ještě 52 % kapacity, což bylo velmi příjemné překvapení. Odhad palubního systému tak byl vcelku přesný. Zpět do Prahy, což je samozřejmě z kopce, jsme pak dojeli s lepší spotřebou 20,5 kWh/100 km. Průměrná spotřeba za celý test a 290 kilometrů se pak ustálila na hodnotě 21,4 kWh/100 km.
Auto po dojetí do cíle ukazovalo ještě 22 kilometrů (dálničního) dojezdu a mělo ještě 7 % baterie. Reálný dálniční dojezd tohoto vozu je ale po přepočítání na základě průměrné spotřeby udávané vozidlem 301 kilometrů. K ujetí této vzdálenosti tzv. na jeden zátah ale musíte stále dodržovat silniční předpisy a zapomenout na využití plné dynamiky v režimu Go-Kart, která dovoluje jet až 170 km/h.
V takovém případě při dálničním nočním přeletu maximální rychlostí vůz neujede na plnou baterii více jak 240 km. Rozhodně by si proto Mini Countryman SE ALL4 zasloužilo alespoň 70kWh baterii.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz