Plug-in hybridní, hybridní či mild-hybridní. Takové pohony si dnes můžete pořídit, přičemž automobilka Audi momentálně ve všech svých novinkách sází právě na mild-hybridní pohony, který má i nová generace Audi RS6.
Audi RS6 ještě před pár lety neměla prakticky konkurenci. Pokud jste chtěli takto brutální kombík, na trhu nic nebylo. Situace se však změnila a svého rychlého zástupce má na trhu Mercedes a můžeme počítat také s vozem Porsche Panamera Sport Turismo. S čím tedy nová Audi RS6 přišla?
Jak už jsem zmínil, tak v útrobách pracuje mild-hybridní jednotka. Konkrétně jde o benzinový osmiválec s dvojicí turbodmychadel. Výkon činí 600 koní a 800 Nm točivého momentu, který je dostupný v rozsahu 2 050 do 4 500 otáček za minutu. Z klidu na 100 km/h to Audi RS6 zvládne za 3,6 sekundy a na 200 km/h zrychlí z klidu za 12 sekund. Pokud budete chtít, tak po německých dálnicích můžete jezdit až 305 kilometrů v hodině.
A jak funguje v této bestii mild-hybridní pohon? Řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče je srdcem částečně hybridního systému (MHEV). Při mírném zpomalování lze tak rekuperovat kinetickou energii (výkon až 12 kW) a ukládat ji do samostatného lithium-iontového akumulátoru. Pokud řidič uvolní pedál plynu v rozsahu rychlostí od 55 do 160 km/h, vybere řídicí jednotka poháněcí soustavy jednu ze dvou možností: v závislosti na jízdní situaci a nastavení systému Audi drive select získává nový model RS 6 Avant zpět kinetickou energii, nebo jede po dobu až 40 sekund setrvačností s vypnutým motorem. Řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče při sešlápnutí pedálu plynu motor znovu spustí. Technologie MHEV umožňuje aktivovat systém start-stop již od 22 km/h. V každodenním provozu je díky tomu možné snížit spotřebu paliva až o 0,8 litru na 100 kilometrů.
Audi RS6 je vybavena také systémem CoD (Cylinder on Demand). Při nízkém až středním zatížení a otáčkách a při zařazených vyšších převodových stupních jsou deaktivovány válce 2, 3, 5 a 8 vypnutím vstřikování a zapalování a uzavřením sacích a výfukových ventilů. Při provozu na čtyři válce pracují aktivní válce v oblastech s vyšším zatížením a účinností, zatímco deaktivované válce se pohybují jako vzduchové pružiny dalekosáhle beze ztrát. Jakmile řidič sešlápne pedál plynu, jsou tyto válce okamžitě znovu aktivovány.
Sériově dodávaná osmistupňová převodovka tiptronic s optimalizovanými dobami řazení a novou funkcí Launch Control předává hnací sílu motoru 4.0 TFSI trvalému pohonu všech kol quattro. Točivý moment je rozdělován mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 prostřednictvím výhradně mechanického mezinápravového diferenciálu. Dojde-li na jednom kole k prokluzu, je větší točivý moment automaticky přenášen na nápravu s lepší trakcí. Dopředu může směřovat až 70 procent, dozadu až 85 procent.
Nový model RS 6 Avant je sériově vybaven 21" koly z lehké slitiny s 10paprskovým hvězdicovým designem a pneumatikami o rozměru 275/35. Na přání jsou k dispozici specifická 22" kola RS s 5 paprsky do V s lichoběžníkovým motivem. Stříbrná, matně titanová s leštěnými plochami nebo lesklá, antracitově černá kola jsou opatřena pneumatikami rozměru 285/30. Třmeny brzdové soustavy RS s ocelovými odvrtávanými kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením (průměr 420 milimetrů vpředu, 370 milimetrů vzadu) jsou sériově lakovány černou barvou, na přání červenou. Na přání dodávané keramické brzdy RS disponují třmeny šedými, červenými nebo modrými. Jejich kotouče mají průměr 440 milimetrů (vpředu) a 370 milimetrů (vzadu).
A teď se podržte. Bavíme se o autě, které má výkon 600 koní a přitom zavazadlový prostor má objem 565 až 1 680 litrů, jeho šířka mezi podběhy kol vzrostla v porovnání s předchůdcem o 14 milimetrů na 1,05 metru. Zadní sedadla dělená v poměru 40:20:40 lze ze zavazadlového prostoru snadno odjistit a sklopit. Délka zavazadlového prostoru se tím prodlouží na dva metry. Ve finále tak s trochou nadsázky můžete v Audi RS6 i spát. V České republice a dalších evropských zemích bude nový model Audi RS 6 Avant uveden do prodeje na konci roku 2019.