Porsche Panamera Turbo Sport Turismo
test

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo

Zaostřeno na rodinu
  • První generace Porsche Panamera spatřila světlo světa v roce 2009
  • Varianta s batohem na zádech neboli Sport Turismo se světu ukázala začátkem minulého roku
  • Panamera Sport Turismo nabízí uspořádání sedadel 4+1
  • Model Turbo má pod kapotou 550 koní, plug-in hybridní varianta ještě o 130 koní více

Psal se rok 2009, kdy Porsche ukázalo první generaci své čtyřmístné limuzíny s názvem Panamera. Situace byla lehce podobné té, která se odehrála o sedm let dříve. Tehdy Porsche představilo první SUV s názvem Cayenne a nejeden fanda této stuttgartské automobilky to nemohl rozdýchat. U Panamery to už nebylo tak divoké a ve finále to vlastně celé dává smysl. Sportovní modely jsou drahé a někde automobilky peníze vydělat musí. A tím je právě Cayenne i nová Panamera, který míří hodně vysoko.

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo - Zaostřeno na rodinu

Už podtitulek testu může být poněkud zavádějící. Ale my jsme si řekli, proč by to tak nemohlo fungovat? Porsche Panamera Turbo Sport Turismo je varianta, které můžete hovorově říkat Panamera s batohem, Panamera, které narostl zadek, nebo prostě lidově Combi. I když s tím zavazadelníkem to až tak slavné oproti klasické Panameře není. Panamera Turbo z vás dokáže přes týden udělat frajírka, který v pracovní dny nějakou tu korunu neřeší a o víkendu plnohodnotně zastane roli tatínka se vším všudy, tedy zajistí dvě dětské sedačky vzadu a kočárek v kufru.

Design: zadek ji sluší

Ošklivé, zepředu jak 911ka, kterou někdo natáhl na skřipec. I takové věty jsem slýchával. Ani moje žena se zrovna vám líbit nemusí, ale mě se líbí, stejně tak jako Panamera. A ta s narostlým zadkem ještě o poznání více. Souhlasím, že zepředu je to klasické Porsche, takové decentní, milé až roztomilé. Záď vám umí dát jasně najevo, s čím máte tu čest. Vypouklé boky ukazují svaly a to jen pro případ, že byste přehlédli nápis Panamera Turbo i čtveřici koncovek výfuku nebo snad přeslechli jejich projev, i když to snad ani nejde. Nebudu vám lhát. Chtěli jsme se podívat na zoubek slečně, která má podobně velkou záď, ale její charizma je ještě prošpikováno elektřinou. Ano, Panamera v plug-in hybridní verzi je až na nějaké ty emblémy designově praktický totožná. Pod kapotou je motor se 130 koni navíc, a to díky elektromotoru. Pořád si ještě myslíte, že elektrifikované auto bude nudné?

Technologie nejen v interiéru: nezaostává

Jestli nás čtete pravidelně, tak už jistě víte, že Porsche Panamera prošlo naším testem, kde jsme se mu podívali na zoubek v oblasti technologii. A věřte, že Panamera v tomto směru není pozadu. Už před řidičem najdete dva displeje, kde si můžete přepínat mezi informacemi, které právě chcete vidět. Je libo informace o spotřebě, navigace nebo snad noční vidění? Žádný problém.

Středový displej je elegantně umístěný do palubní desky a nabízí prakticky vše, co byste v dnešní době „chytrých automobilů“ mohli chtít. Celé prostředí je velmi přehledné. Základní menu se skládá z dlaždic, které lze jednotlivě upravovat. Nastavení systému jako takového, ale i auta jako celku, je zde nepřeberné množství. Porsche podporuje CarPlay a k dispozici je i aplikace jak na iOS, tak Apple Watch. Podrobně jsme se všemu věnovali ve výše odkazovaném testu.

Jízdní vlastnosti: geny nezapře

V modelingu fungují míry 90-60-90. Ve světě automobilů by to mohlo být něco ve smyslu „V8, čtyři litry, benzin s 550 koni“. V případě plug-in hybridní varianty si dosaďte ještě o 130 koní vyšší výkon. To samo o sobě vám říká, že tady se pomalu asi jezdit nebude. A vlastně ani potichu. Tedy alespoň v námi testované verzi. V případě elektrifikovaného modelu si budete muset zvyknout až na zenové ticho, anebo pekelný hluk. Nic mezi tím. To, co se z výfuku při sešlápnutí plynového pedálu line, je balzám, který vyléčí duši nejednoho automobilové fanatika. Stačí ráno rozlepit oči, poslat do sebe kávu i kus štrúdlu od vaší maminky a jít nastartovat. A jste v ráji. Zvukový projev vám ihned vykouzlí úsměv na tváři.

Porsche Panamera Turbo

Kdykoli sešlápnete plynový pedál, Panamera brutálně vystřeli vpřed. Je úplně jedno v jakém jste režimu nebo otáčkách či zda jedete v autě sami. V tomhle směru nemá smysl psát nic více. Co mě překvapilo byla trakce. I na vlhké vozovce Panamera jen výjimečné měla problém stádo 550 koní přenést na silnici, a to i v případě aktivovaného launch controlu. Ten vám naservíruje lahodný dezert, přitom máte čtyři sedačky i slušný kufr.

Launch control vám naservíruje lahodný dezert, přitom máte čtyři sedačky i slušný kufr.

Neříkejte, že jste nikdy nesnili o tom, jak vám manželka řekne, že si musíte koupit rodinné auto, a vy nahodíte falešný úsměv, protože se těšíte na tu chvíli, kdy domů přivezete Panameru s batohem na zádech, Audi RS6 nebo třeba Teslu, která sice nemá batoh, ale zato má kufry hned dva. Jestli vás tohle nikdy nenapadlo, tak vám nevěřím. Leda byste opravdu neměli rádi auta.

V zatáčkách je znát velká hmotnost, ale Panamera ji dokáže skvěle maskovat. Chová se tak, jak by Porsche mělo. Když chcete, nemusíte s ní létat jak smyslu zbavení. Na většinu situací vám bude bohatě stačit plynový pedál polechtat stejnou silou, jak když si leštíte logo vašeho miláčka na čtyřech kolech. To mě opět přivádí k tomu, jak šílený dopravní prostředek musí být Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo.

Rodina: pro Porsche už není cizí slovo

Spousta lidí by rádo Porsche, jenže dokud tu nebyl Cayenne (a ne každý má rad SUV modely), tak žádné praktické řešení neexistovalo. S 911 máte problém. Sice provedení sedadel je 2+2, ale na druhou řadu sedadel někoho nacpete jen za trest. Sem tam také každý člověk potřebuje něco odvést. Nechápejte mě tak, že hned musíte kupovat Škodu Octavii Combi a ještě dávat rakev na střechu, ale nějaký prostor v kufru přijde vždy vhod. Tím neříkám, že Panameru si lidé kupují kvůli kufru. V první řadě si kupují Porsche a v té druhé i skvělé auto, kam naložit čtyři lidi i něco do kufru.

Ukamenujte mě, ale dokážu si představit, že bych s Panamerou jezdil celý rok. Nikde vás Panamera nenechá ve štychu. Potřebujete si namasírovat ego? Logo Porsche na klíčku to zvládne. Potřebujete naložit golfové hole a vaší cestovní tašku, kterou jste si nechali před pár týdny ušit na míru? Máte ji kam dát. A na golfu se seznámíte s rodinou, jejíž táta vlastní firmu, se kterou chcete spolupracovat? Tak je naložíte do své Panamery a odvezete na oběd, a to i kdyby měli děti hned dvě. Panamera Sport Turismo má provedení sedadel 4+1. To prostřední nemá prakticky žádný tvar a nohy musíte obkročit masivní tunel, kde je ovládání klimatizačních podmínek, ale žít se s tím na pár kilometrů dá.

Místo na zadních sedadlech mě překvapilo, a to jak před koleny, tak nad hlavou. Každopádně Panamera nenabízí tolik manažerských funkcí a vychytávek, abyste si to užili na pravém zadním sedadle jako třeba v Mercedesu třídy S. Nejvíce zde tedy budou asi jezdit vaši kolegové nebo děti. Kufr má kapacitu 520 litrů, což vám na běžné užívání musí bohatě stačit. A jestli ne, tak když máte auto, které cenou startuje na 4,4 milionu korun, tak si tu skříň z IKEA asi necháte dovést, ne?

Zhodnocení: to nejlepší na trhu

Úhel pohledu, to je o co jde. Chápu, že když někdo má na auto v základu za 4,4 milionu, tak asi nemá problém si koupit i druhé auto. Ale co když nechce? Nemusí, protože Panamera běžný chod zvládne.

Panamera, které narostl zadek, funguje po jízdní stránce nesmírně dobře. Hmotnost maskuje, jak jen to jde, a akcelerace je brutální. Interiér vás rozmazluje čtyřzónovou klimatizací, vyhřívaná sedadla včetně chlazení i masáží jakbysmet. A nestrádá ani po technologické stránce. Každopádně testovaný kus se dostal na cenu 5,3 milionů korun. A to je hranice, kdy můžete pokukovat po konkurentech (ačkoli je stále nemůžete mít v plug-in hybridní variantě), jako je Audi RS6 nebo Mercedes E63S AMG.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze