O nástupci elektromobilního matadora Nissan Leaf, jehož druhá generace tu s námi je už šestým rokem, se začalo mluvit už v roce 2021 poté, co Nissan oznámil jeho přípravu. Teprve nyní ale automobilka podle autocar.co.uk potvrdila datum výroby při podání vládní agentuře BEIS a zároveň prozradila i další zajímavosti. Nástupce Leafu se bude vyrábět od roku 2026 v Sunderlandu jako dosavadní model. Jenže továrna právě nyní prochází rozsáhlou modernizací za miliardu liber (27,4 miliardy korun), jejíž součástí je nejen příprava přechodu na plnou elektromobilitu, ale také nová velkokapacitní baterkárna partnerské firmy Envision. Ta má od příštího roku nabízet kapacitu až 11 GWh s možností výhledového rozšíření až na 30 GWh ročně.
Ze zprávy také logicky vyplývá, že současný Leaf se bude vyrábět zřejmě ještě tři roky, pokud do té doby nepoklesne zájem o již nyní šestiletý model natolik, že by byla produkce ukončena dříve. Nástupce má plánovaný výrobní objem 100 000 aut ročně, továrna ale po dokončené modernizaci nabídne pětinásobnou kapacitu. To logicky vede ke spekulacím, že Leaf nebude jediným elektromobilem, který tam bude vznikat. Mluví se nejvíce o nějakém menším modelu, nejspíš také crossoveru, protože Nissan v Evropě už nic jiného nenabízí; jedinou výjimkou je právě hatchback Leaf, který ale po generační obměně přestane být hatchbackem.
Příští Leaf každopádně vznikne na koncernové platformě CMF-EV, kterou používá již například Renault Megane Electric či Nissan Ariya. Používat bude NMC baterie „páté generace“, které by měly nabídnout o 30 % vyšší energetickou hustotu oproti stávajícímu Leafu. Očekává se, že jeho design bude vycházet z předloňského konceptu Chill-out, i když zřejmě sleví z některých futurismů typu absence B-sloupku či plně autonomní jízdy.
Továrna má ještě další problém, který musí akutně vyřešit. Protože se po brexitu octla mimo EU, musí plnit určité kvóty, aby se vyhnula 10% celní bariéře při dovozu do Evropské unie. Od roku 2024 totiž musí 45 % hodnoty nového elektromobilu pocházet z EU nebo ze Spojeného království, v roce 2027 se tato hranice posune na 55 %. Pomoci by měla právě nová baterkárna, protože Nissan dováží v současné době většinu baterií z Číny. Na stejný problém naráží i automobilka JLR, která se snaží toto opatření zvrátit a zároveň jedná s Envisionem o případných dodávkách baterií, které se tak stanou domácím výrobkem.