Že mají výrobci v době on-line připojení nad auty značnou moc i po předání zákazníkovi, není žádná novinka a například Tesla už léta běžně svým automobilům dálkově mění parametry či blokuje některé jejich funkce, aniž by čekala na souhlas klienta. Nyní se ale obdobný případ dostal před německý nejvyšší soud. Půjde nejspíš o precedens, který propříště stanoví hranice tohoto přístupu v některých případech velmi nevýhodného pro zákazníka.
Netýká se celého automobilu, ale pouze jeho baterie. Tu dříve Renault do svých elektromobilů pouze pronajímal, což bylo ve své době prezentováno jako průlomové rozhodnutí, které výrobci zachovalo kontrolu nad baterií po celou dobu jejího životního cyklu a mimo jiné zajišťovalo, že po dosloužení neskončí někde na vrakovišti, ale dostane se k řádné likvidaci, případně recyklaci. Jenže právě nyní se ukázal jeden z limitů tohoto přístupu, respektive nedostatečného právního rámce pro jeho uplatňování. Renault, respektive jeho dceřiná RCI Banque, si totiž ve smlouvě vymiňovali, že mají právo po ukončení leasingu, ať už standardním, či nestandardním, baterii dálkově znemožnit nabíjení. Důkazní břemeno navíc svalovali plně na zákazníka.
Tento postup je podle názoru Saského poradenského centra pro spotřebitele neoprávněný, protože kvůli neplacení baterie se znehodnotí celé auto, z nějž ji nelze normálně vymontovat. Zároveň tím dochází ke znehodnocení baterie, která se dlouhodobým ponecháním ve vybitém stavu poškodí. V tomto smyslu také podala několik žalob, z nichž uspěla ta zakazující bance používat tuto doložku v Düsseldorfu. Nyní obdobnou žalobu projednává německý nejvyšší soud, který podle t-online.de vydá rozhodnutí 26. 10. letošního roku. Banka se proti žalobě brání s tím, že tento akt přirovnání k zablokování ztraceného mobilu a také tím, že k zablokování dojde až po účinné výpovědi.
Případy se týkají smluv uzavřených do roku 2020, protože od té doby Renault přestal leasing na baterie poskytovat. Jenže na evropský trh přicházejí vietnamští a čínští výrobci, kteří chtějí pronájem baterií opět zavést, byť ovšem zpravidla v případě, kdy budou výměnné, a zákazníkovi tak zůstane šance si případně zablokovanou baterii vyměnit. Uvidíme proto, jak němečtí soudci rozhodnou a jak bude jejich verdikt v budoucnu uplatňován.