Německo neplánuje pouze pro cizince zpoplatnit své dálnice, ale také chce již příští rok začít testovat kamiony, které na dálnici budou připojené, podobně jako trolejbusy, na elektrické vedení. Vše by mělo přispět ke snížení škodlivých emisí.
„Je to bohužel tak, že dopravní sektor je jediným, který od roku 1990 nepřispěl ke snížení emisí CO2, ale naopak se v něm o něco zvýšily. Tím se tento sektor liší od všech ostatních, ať už to je průmysl, nebo zemědělství nebo další. Všechny se od roku 1990 zlepšily,“ nechala se nedávno slyšet německá ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová.
Stejný princip se už testuje, a to nejen v Německu, kde má svůj testovací úsek firma Siemens. Ve Švédsku totéž testuje již osm let Scania. Ta zvládá v pomalejším pravém pruhu jízdu v elektrickém režimu. Pokud je potřeba předjet pomaleji jedoucí vozidlo, tak se zapojí spalovací motor.
Elektrické vedení díky zvláštním senzorům umožňuje kamionům držet jízdní pruh. S trochou nadsázky by tohle řešení mohlo přispět ke zcela autonomní nákladní dopravě. Podle Hendricksové by tohle řešení mohlo mít až poloviční spotřebu, tudíž i nižší dopad na životní prostředí.
Náročná však nebude jen výstavba samotná, ale také udržení rozpočtu v přijatelných mezích. „Můžeme vycházet z toho, že vybavení jednoho kilometru dálnice v jednom směru elektrickým vedením stojí zhruba milion eur,“ podotýká Hendricksová.
Zdroj: auto.idnes.cz