Elektrobus, hybridní kamion či první elektrifikovaná silnice. To jsou projekty Scanie

Elektrobus, hybridní kamion či první elektrifikovaná silnice. To jsou projekty Scanie
  • Scania pracuje na různých projektech od hybridních nákladních vozů až po bezdrátové nabíjení
  • Hybridní autobusy od této společnosti jezdí například v Madridu
  • V červnu roku 2016 byla spuštěna první elektrifikovaná silnice na světě

Elektrifikace, to zdaleka není jenom otázka pro segment osobních vozidel, ale také pro kamionovou dopravu. Scania pracuje hned na několika projektech, které mají pomoci zvýšit atraktivitu a zájem o tato vozidla.

Hybridní model G 320 jsme si osobně prohlédli, a to je jen zlomek nabídky. 320 dokáže ujet čistě na elektrický pohon 2 kilometry. K plnému nabití baterií stačí necelých deset minut. Spotřeba paliva je díky hybridnímu systému nižší o 18 procent a umožňuje také tiché doručování nákladu, například v nočních hodinách. Toto hybridní nákladní vozidlo Scania je zároveň schopno spalovat HVO (hydrogenované rostlinné oleje). V této kombinaci jsou pak emise CO2 nižší o vice než 90 % v porovnání s klasickým naftovým motorem.

Scania elektrický autobus

Scania má ve svém repertoáru také elektrické autobusy. Již ke konci letošního roku začne Scania ve švédském Östersundu testovat elektrický autobus s akumulátory. Hned trojice autobusů Scania Citywide LG se zde bude testovat a v roce 2019 by se jejich počet měl zvednout na dvojnásobek. Nabíjení probíhá skrz střešní pantograf na dvou dobíjecích stanicích, které jsou od sebe vzdáleny 14 kilometrů. Po deseti minutách nabíjení je autobus schopen opět vyrazit na trasu a celkem zvládne 100 jízd denně.

O hybridním nákladním vozidle G 320 jsme se zmínili již výše. Celková hmotnost soupravy je 18 tun a může na elektrický pohon urazit až dva kilometry. Výkon elektrifikované soupravy je 174 koní. A zapomenout nesmíme ani na hybridní městské autobusy. Scania takový model uvedla v roce 2015 pod názvem Citywide. Hybridní jednotka, zahrnující elektromotor a automatickou spojku, je umístěna mezi klasickým motorem a převodovkou. Jako palivo se může použít 100% bionafta, čímž se emise CO2 sníží o 60 až 65%. V roce 2016 dodala Scania 51 těchto autobusů do Madridu. Ale nejde jen o alternativní pohony…

V červnu 2016 byl poblíž švédského města Gävle zahájen provoz na první elektrifikované silnici. Elektrické nákladní vozidlo Scania po ní jezdí v běžném provozu a využívá technologii vyvinutou společností Siemens. Ta umožňuje jízdu v čistě elektrickém režimu, pokud se nachází v pravém, elektrifikovaném pruhu. Pokud nákladní vozidlo potřebuje předjíždět nebo opustit elektrifikovanou silnici, je zapojen klasický spalovací motor Euro 6 na bionaftu.

V prosinci 2016 Scania zahájila provoz elektrických hybridních autobusů s bezdrátovým nabíjením. Jejich trasa vede ze Södertälje, kde sídlí společnost Scania, do Královského technologického institutu ve Stockholmu. Akumulátory jsou nabíjeny bezdrátově na konečných stanicích. K ujetí 10 kilometrů stačí 7 minut nabíjení.

Scania elektrifikovaný kamion

Scania také testuje ve spolupráci se společností Asko nákladní vozidla s elektromotorem, kterému energii dodává vodík v palivových článcích. Vodík je navíc vyráběn lokálně, prostřednictvím solárních článků. Třínápravová souprava o celkové hmotnosti 27 tun zvládne ujet až 500 km.

Zdroj: tisková zpráva

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze