Pokrok v elektromobilitě a technologiích nenastává jen u osobních automobilů, ale také autobusů. To dokazuje i Scania, která zavádí první autobusovou linku s bezdrátovým nabíjením na zastávkách.
Jde o první takové testování v rámci severských zemí. Scania spolupracuje se Stockholmským dopravním podnikem SL a energetickou společností Vattenfall. Projekt financuje i Švédská energetická agentura a cílem je vyvinout tichý a udržitelný systém veřejné dopravy.
Celý systém musí zvládat i severské podnebí, což je velká výzva. Bezdrátové nabíjení na autobusových zastávkách znamená, že autobus musí zaparkovat přímo nad nabíjecím zařízením, které je umístěno pod povrchem silnice, aby se nabíjení automaticky spustilo. Nabíjecí zařízení je implementováno tak, aby nenarušovalo okolí. Abyste si udělali představu o rychlosti nabíjení: sedm minut stání nad nabíječkou stačí na to, aby autobus v Södertälje urazil 10kilometrovou trasu.
„Elektrický hybridní autobus vytvořený v rámci tohoto projektu představuje technologický směr, přinášející ekologičtější dopravní řešení. Technologie indukčního nabíjení je nesmírně tichá a zároveň neviditelná. Praktické testy v Södertälje jsou mimořádně důležité s ohledem na rozhodnutí, před kterými společnost i automobilový průmysl stojí v souvislosti s eliminací emisí a snižováním hlučnosti dopravy v citlivém městském prostředí,“ řekla Hedvig Paradisová, projektová manažerka, která v rámci výzkumného projektu zastupuje společnost Scania.
Scania Citywide LE4x2 | |
---|---|
Pohonný systém | Paralelní hybridní systém s integrovanou převodovkou (GRS895) |
Výkon elektromotoru | 130 kW |
Akumulátor | Lithium-iontový, 56 kWh |
Spalovací motor | Vznětový motor na bionaftu o objemu 9 litrů a výkonu 320 koní |
Náklady na vývoj projektu se vyšplhaly na více než 38 milionů švédských korun (více jak 100 milionů českých korun). Scania ze svého investovala 22 milionů. „Jde o jeden z mnoha projektů, které společnost Scania realizuje ve snaze nalézt řešení udržitelné městské dopravy pro budoucnost. Snažíme se určit potřeby měst a vytvořit ekologické, rychlé, bezpečné a úsporné dopravní řešení, založené na lokálně vyráběných alternativních palivech, a to včetně elektřiny,“ dodal Anders Grundströmer, vedoucí nedávno spuštěné iniciativy udržitelných městských řešení od společnosti Scania.
Autobus, který společnost Scania testuje v rámci městské dopravy v Södertälje, je hybridní. K nabíjení tak může posloužit i spalovací motor poháněný nefosilními palivy.
Zdroj: tisková zpráva