Na veletrhu CES v Las Vegas jsme nahlédli do budoucnosti, v tomto případě jsme se s ní spíše pořádně svezli. Ridesharingová společnost Lyft, největší konkurent Uberu v USA, s společností APTIV vyvíjející technologie pro autonomní jízdu totiž na veletrhu CES prezentovala plně funkční autonomní řízení úrovně 3, a to v plném reálném provozu.
Nejdříve bylo ale potřeba se obrnit trpělivostí a mít určitou dávku štěstí. O svezení se autonomním „taxi“ byl obrovský zájem, objednávání přitom probíhalo přes standardní aplikaci Lyft, která ale samozřejmě neustále ukazovala, že žádné autonomní vozy nejsou volné. Nakonec se mi ale přeci jen podařilo jeden ukořistit a před brány výstaviště v Las Vegas přijelo speciálně upravené BMW řady 5 nejnovější generace.
Autonomní BMW 5 (CES 2018)
Úpravy spočívají v integraci velkého množství senzorů umožňující autonomní jízdu. APTIV do nové pětky integroval 9 lidarů (laserových radarů) – dva s dlouhým a jeden z krátkým dosahem vepředu, dva s dlouhým dosahem na bocích a jeden od každého typu vzadu. To však není všechno, ve voze je také rovnou 10 perfektně zamaskovaných radarů v náraznících vozidla. Přestože je ve voze takové množství lidarů, používá APTIV radary zejména díky jejich mnohem lepší schopnosti rozeznat konkrétní rychlost objektů. Lidary jsou zase perfektní pro přesné a bleskurychlé rozpoznávání objektů a jejich vzdálenosti. Dva z radarů na bocích vozu jsou zatím statické, ve finální verzi však budou výklopné, a to typicky pro situace, kdy auto odbočuje nebo je natočeno v určitém úhlu a potřebuje mít přehled šikmo vzad nebo šikmo vpřed. Kombinací devíti lidarů a desíti radarů pak získává auto dokonalý přehled o svém okolí.
Avšak to nestačí. Za čelním sklem umístěné kamery, jedna standardní a druhá se dvěma čočkami, poskytují další informace, například rozeznávání značek nebo barev světla na semaforech. S těmi chytřejšími však dokáže auto komunikovat i bezdrátově. Armáda senzorů posílá informace do výpočetního centra sestávajícího z výkonného počítače s nejnovějším Intel procesorem. Počítač je umístěn v kufru, který je kvůli němu asi o třetinu menší, čehož si hned všímám, když si do něj ukládám tašku.
Jinak ale musím APTIV velmi pochválit za to, jak umně všechny senzory skryl. Až na pár malých plošek a okének na karoserii byste vůbec neřekli, že je oproti standardní řadě 5 něco jinak. Zapomeňte na stožáry s otočným lidarem, jaký mají mnohá testovací autonomní auta. Toto je stav mnohem bližší reálnému nasazení.
Dost už ale teorie, nasedáme. Zatím pouze na zadní sedadla, ta přední totiž okupují „bezpečnostní pracovník“ (přeloženo „záložní lidský řidič“) a náš průvodce. I když je systém připraven pro autonomní jízdu úrovně 4, tedy bez zásahu řidiče na standardních silnicích, z legislativních důvodů musí být nyní na místě řidiče pořád někdo, kdo v případě nouze řízení převezme. Interiér je stejný jako v jakékoliv jiné „Pětce“, hlavní displej na palubní desce ale slouží pro ovládání počítače pro autonomní jízdu. Prakticky v ničem jiném se v interiéru auto neliší a nedostavuje se žádný „wow“ pocit futuristčina. Pětka, ve které sedíme, má standardní benzinový šestiválec, tedy žádná čistá elektřina.
Připravit a přepnout na autonomní jízdu
Z parkoviště vyjíždíme na manuální režim, i tak už ale můžeme na displeji sledovat, jak auto vidí své okolí a interpretuje signály ze všech senzorů. Vjíždíme na hlavní silnici se čtyřmi pruhy plnou rychle jedoucích aut různě přejíždějících mezi pruhy, tedy do opravdu pořádného provozu. A v ten moment se ozve ono magické „autonomní jízda zapnuta“ z reproduktorů. Řidič dává ruce na klín a v tu chvíli se z něj stává pouhý pasažér. Auto se vzorně drží v pruhu a v rozumné vzdálenosti od okolních aut. Zatím nic, co bychom neznali už ze současných vozů. Zároveň se blížíme ke křižovatce a na displeji vidíme, že registruje červenou. To už současná auta neumí. Zpomalujeme, zastavujeme a auto automaticky vyhazuje blinkr. Čeká nás odbočení doprava, které BMW provádí v ideální stopě, ihned za křižovatkou zrychlujeme a s úplnou samozřejmostí pokračujeme rovně.
Opět si všímám, že se auto perfektně drží uprostřed pruhu, i když vodící čáry zde prakticky neexistují. To proto, že na rozdíl od nynějších systémů v autech se podle pruhů vůbec neorientuje. Veškerá data bere ze senzorů a mapových podkladů a GPS. Na základě toho všeho volí auto ideální stopu, která je na displeji i vidět.
Auto bez problémů přejíždí z pruhu do pruhu a hlídá si bezpečný odstup, na další křižovatce nás pak čekají první chodci při odbočování doprava. BMW před přechodem vzorně čeká, až chodci přejdou, mírně se rozjíždí, ale po pár centimetrech znovu plynule zastavuje. Vidí totiž, že před přechod ještě začala přebíhat další skupinka lidí, i když má červenou. BMW vzorně čeká a až poslední chodci přeběhnou, opět se rozjíždíme.
V tu chvíli nám těsně „před čumák“ vjede auto ze sousedního pruhu, náš autonomní vůz na „vetřelce“ ale chvilku nijak nereaguje a pořád zrychluje. Až je auto před námi více než z poloviny v našem pruhu, šlape naše BMW na brzdu, a to poměrně hodně, aby si vytvořilo opět odstup. To je jediná situace v naší asi 20minutové jízdě, kdy si říkám, že bych jako lidský řidič díky předvídání reagoval dříve. Jinak byla jízda velmi plynulá, pohodlná a cítil jsem se zcela bezpečně.
Obdivuhodné je, že auto volí ideální stopu, i když třeba na rozsáhlé křižovatce odbočuje v jednom ze tří odbočovacích pruhů. Chová se skutečně tak, jako by ho řídil skutečný řidič. Až mě samotného překvapilo, jak moc je jízda plynulá a přirozená po všech směrech.
Autonomní auto se umí i samo rozhodovat. Předchozí pasažér zažil situaci, kdy při odbočování na křižovatce vlevo byla ulice, do které chtělo BMW odbočit, zcela zaplněná auty. Místo odbočení vlevo a blokování křižovatky se auto rozhodlo na poslední chvíli pokračovat rovně a při nejbližší možné příležitosti se samo otočilo do protisměru tam, kde to bylo legálně možné.
To vše názorně ukazuje, že autonomní řízení je po mnoha stránkách už zcela připraveno. Demo ukazuje, že autonomní jízda už není pouze sci-fi, které se neustále opakuje v prezentacích automobilek. Je tady, existuje a teď už jen zbývá jen úmorné testování všech možných situací za všech myslitelných podmínek a integrace všech systémů včetně výkonného počítače do auta tak, aby co nejméně ovlivňovaly jeho exteriér i interiér.
APTIV bude mít systém připraven k plnému nasazení do provozu v roce 2019, tedy už za rok. Budoucnost je tedy skutečně za rohem, můžeme se začít těšit.