General Motors plánuje masově vyrábět auta, která nemají tradiční ovládání v podobě volantů a pedálů, a to do roku 2019. Odvážný to počin. Auto bude navazovat na elektrický Chevrolet Bolt. Autonomní řízení v tomto modelu se testuje na veřejných komunikacích v San Franciscu a ve Phoenixu. V počátcích budou auta z bezpečnostních a legislativních důvodů vybavena pedály i volantem.
„Je to docela vzrušující moment ohlásit v tak krátké historii autonomních aut, že budeme dělat auto bez volantu a pedálů, řekl předseda General Motors Dan Amman.
Na právě probíhajícím veletrhu CES v Las Vegas se do autonomního řízení hrne celá řada nejen automobilek, ale také technologických gigantů. Třeba takový Samsung představil otevřenou platformu pro autonomní auta. Ta pokrývá nejen hardwarovou, ale také softwarovou část. A jsou tu i další.
General Motors však s myšlenkou aut bez volantu a pedálů není první. Americká automobilka Ford s tím přišla už dříve, který by to chtěl zvládnout do roku 2021. Podobnou vizi má také Google, který svá autonomní auta testuje už několik let. Největším problémem je momentálně legislativa. I kdyby zákony využíváni takových aut umožňovaly, je otázkou, zda opravdu máme tak skvělé systémy, aby auta mohla jezdit zcela sama bez možnosti lidského zásahu.
Každopádně zatímco spousta společností o svém automobilu bez pedálů a volantu mluví, tak General Motors už ukázalo videa, jak by interiér upraveného Chevroletu Bolt mohl vypadat. No, přijde nám to trošku divné, ale za pár let to s velkou pravděpodobností budeme brát jako klasickou palubní desku auta. Někde volant bude a někde nebude.
Zajímavé je, že v San Francisku má Chevrolet od svých autonomních Boltů 32krát častější hlášení krizové situace než ve Phoenixu. Krizovou situací se může brát hrozba srážky s různým předmětem, ať už je to jiné auto a podobně. To je jasná ukázka, že každé město je zcela jiné, a naprogramovat systém, aby byl funkční napříč USA či celým světem, bude nesmírně komplikované. Připomeňme, že Chevrolet Bolt se v Evropě prodává pod názvem Opel Ampera-e.
Opel Ampera-e (pařížský autosalon 2016)
Technické parametry Chevrolet Bolt (2016)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 166 × 1 765 × 1 594 mm, 1 625 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 200 koní, točivý moment: 360 Nm |
Baterie | 60 kWh |
Nabíjení | konektory: Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 320 km |
Cena od | 900 000 Kč |
Zdroj: theverge.com