Již delší dobu se spekuluje o tom, že by Tesla mohla otevřít svoji síť rychlonabíjecích stanic Supercharger i pro elektromobily ostatních značek. Letos v červenci jsme psali o tom, že takové postupné otevírání Superchargeru i pro ostatní elektromobily potvrdil sám Elon Musk. Dneškem se to stalo skutečností a 10 Superchargerů již skutečně v rámci pilotního projektu slouží i řidičům elektromobilů jiných značek. Tato informace se objevila přímo na webu Tesly.
A jak to funguje, když nabíjení vozů Tesla spouští přímo auto bez nutnosti přikládání čipu? Je to jednoduché. Majitelé elektromobilů jiných značek musí mít v telefonu nainstalovanou mobilní aplikaci Tesla verze 4.2.3 nebo vyšší. Po vytvoření účtu si vyberou volbu „Charge Your Non-Tesla“ a zobrazí se jim možnosti nabíjení. Když zadají do aplikace platební metodu, mohou si vybrat Supercharger a přes aplikaci spustit nabíjení. Pro majitele vozů Tesla samozřejmě vše funguje nadále tak, jak byli zvyklí.
Pilotní projekt běží na stanicích Supercharger v Holandsku
Zmíněný pilotní projekt běží v Holandsku na 10 Superchargerech v následujících městech:
- Sassenheim
- Apeldoorn Oost
- Meerkerk
- Hengelo
- Tilburg
- Duiven
- Breukelen
- Naarden
- Eemnes
- Zwolle
Tesla bude vyhodnocovat zkušenosti z provozu a počítá se s rozšířením této možnosti i na další Superchargery. Tesla ale ujišťuje majitele vozů této značky, že půjde pouze o Superchargery, které mají dostatečnou kapacitu, takže by se nemělo stát, že majitelé vozů Tesla budou čekat u přeplněných Superchargerů. Zatím je služba dostupná jen holandským majitelům elektromobilů jiných značek, ale s postupným rozšiřováním by se měl rozšiřovat i okruh uživatelů, kteří té služby mohou využít.
Dle ceníku stojí 1 kWh 0,57 EUR (tedy cca 15 Kč) a minuta nečinnosti (když auto po ukončení nabíjení blokuje stojan) je za 1 euro (cca 26 Kč). Ceny jsou tedy vyšší než pro majitele vozů Tesla, kteří platí v průměru 8,5 Kč za kWh. Pokud ale hodláte na Superchargeru nabíjet pravidelně, lze si zaplatit paušál 13 EUR měsíčně (tedy cca 333 Kč) a nabíjet pak jen za 6,2 Kč za kWh.
Nakonec jim stejně dojde, že když to otevřou, tak si sníží náklady a bude to všude dotace/nedotace