Norská asociace elektrických vozidel vzala Teslu Model X, Audi e-tron a Mercedes-Benz EQC a vyzkoušela jejich schopnosti a hlavně výdrž s připojeným přívěsem. Tesla si odnesla první místo v rámci efektivnosti s i bez karavanu.
V Norsku jsou elektrická auta neskutečně populární, a proto tam můžeme pozorovat i spoustu zajímavých testů. Ten poslední je od Norské asociace elektrických vozidel. Mnoho lidí si totiž stále myslí, že s elektrickým vozem nemůžete používat různá tažná zařízení. To už ale od roku 2015 není pravda. Prvním autem s možností využívat tažné zařízení se stala Tesla Model X s tažnou kapacitou 2 276 kg. Od té doby byly do světa vypuštěny i další vozy s takovými možnostmi.
V tomto testu se konkretně podíváme na souboj mezi Audi e-tron s tažnou kapacitou 1 800 kg, Mercedesem-Benz EQC se stejnou tažnou kapacitou a výše zmíněnou Teslou Model X. Za sebou auta táhla ty samé karavany, aby se zaručilo, že test bude fér. Za tři dny vozy zvládly přes 1 381 kilometrů a celou trasu jeli zkušení řidiči a pravidelně si měnili auta. Projeli i drsným stoupáním přes fjordy, což znamenalo vyšší spotřebu. Na video z celého testu se můžete podívat tady.
Přejděme tedy k výsledkům. Tesla Model X získala první místo se spotřebou 279 Wh s karavanem. Za ní skončilo EQC, které si vzalo o 10 % více energie. Poslední bylo „hladové“ Audi e-tron, které potřebovalo o 27 % více energie než vítěz.
Modely | kWh za 100 kilometrů s přívěsem | kWh za 100 kilometrů bez přívěsu |
---|---|---|
Tesla Model X Long Range (100D) | 27,9 kWh | 15,3 kWh |
Mercedes-Benz EQC 400 | 30,6 kWh | 16,3 kWh |
Audi e-tron 55 | 35,3 kWh | 18,5 kWh |
Jak píše electrek.co, asociace se k testu vyjádřila takto: „Model X je bez pochyby vítěz, pokud posoudíme všechna kritéria. V ideálních podmínkách zvládne 300 km s nákladem na jedno nabití a jeho soupeři se musí spokojit s 230 až 240 kilometry. Nicméně reálné hodnoty můžou být 250 km pro Teslu a 200 km pro ostatní testované vozy, a to vzhledem k různým podmínkám.“