Londýn ePrix: Vergne vypadl z boje o titul. di Grassi obral Dennise o druhé vítězství

Londýn ePrix: Vergne vypadl z boje o titul. di Grassi obral Dennise o druhé vítězství
Fotografie: Formule E
  • Druhou ePrix v Londýně nejlépe zvládl Lucas di Grassi
  • Dvojnásobný šampion Vergne vypadl z boje o titul, ze závodu odstoupil pro technické problémy
  • Z jezdců na čele série bodoval jen Vandoorne a jeho náskok už činí 36 bodů
  • Vyvrcholení sezóny hostí jihokorejský Soul o víkendu 13.–14. sprna

Jde do tuhého. Sezóna 2021/22 se chýlí ke svému konci a začíná být jasno o tom, kdo se stane novým mistrem světa. Respektive po uplynulém závodním víkendu v Londýně je jasné, že se jím nestane Jean–Éric Vergne z DS Techeetah. Ale popořadě. Druhý londýnský podnik měl totiž i světlé hrdiny. Tím největším se stal Lucas di Grassi, který si zaslouženě dojel pro vítězství. Oproti sobotnímu vystoupení to byl v jeho podání o poznání soustředěnější výkon. Základem úspěchu se stala opět kvalifikace, v níž si Brazilec výrazně polepšil a postavil se na druhou příčku. Pole position opět jako o den dříve urval Jake Dennis. Poprvé od vstupu do Formule E na sebe v rozřazovací části upozornil i Antonio Giovinazzi. Startoval ze třetí pozice. Opět se nedařilo favoritům. Nejvýš, na 10. místě, se kvalifikoval Vergne. Zbylí kandidáti na titul obsadili pozice od 13. místa dále.


Dramatický souboj o titul tak v prvé řadě zastínil ten o vítězství v závodě. Porvali se o něj pouze dva piloti – Dennis a di Grassi. Druhý jmenovaný po hořkém sobotním výsledku, kdy mu sportovní komisaři odebrali kvalifikační čas, a tím pádem se nedostal do duelové fáze, toužil po reparátu. Od začátku proto na svého soka tlačil, přičemž v obou případech aktivací útočného módu využil takzvaného undercutu. Tedy strategické výhody, kdy jezdec zajíždí rychlejší časy než soupeř. di Grassimu se při této výhodě podařilo dostat před Dennise a jeho útoky následně odrážet.

Když di Grassi aktivoval podruhé, Andretti se následně pokusilo udržet Dennise na první pozici i zvýšenou mírou výkonu, kterou měl Brit díky úspoře k dispozici. Jenomže i on musel aktivovat, a to znamenalo výjezd mimo ideální stopu. Tehdy, v závěru závodu, se di Grassi dostal do vedení, které dokázal uhájit. Nakonec zvítězil s náskokem tří sekund a dojel si pro premiérové vítězství v sezóně. Na bednu s nimi vystoupal Nyck de Vries z Mercedesu. Další paralela se sobotním závodem a potažmo i dalšími postihla Giovinazziho. Špatné závodní tempo dosud brzdí pokrok týmu Dragon. Nejdříve slušně rozjetý závod, poté velký úpadek. Tentýž scénář potkal i týmového kolegu Sérgia Sette Camaru o den dříve. V neděli Ital nejdříve dostal penalizaci, poté ze závodu dokonce odstoupil. Stále tak jako jediný pilot je 2 závody před koncem bez zisku bodu. Nedokončil přitom hned polovinu letošních ePrix. Tristní bilance bývalého pilota F1.


Ani druhý víkendový závod na londýnské půdě nenabídl přímý souboj o titul. Dvojnásobného držitele tohoto primátu Vergneho zradila technika už pouhé 3 minuty po startu. Svůj vůz odstavil v zatáčce číslo 7. A to mimo jiné znamená, že má už jen mizivou šanci na zisk třetí trofeje. Teoreticky by musel v nadcházejících dvou závodech vyhrát obě kvalifikace, oba závody a připsat si v nich i nejrychlejší kolo a zároveň doufat, že Vandoorne už nezíská ani bod a ostatní soupeři zaváhají. Takový scénář je vysoce nepravděpodobný.

Třetím nejvýše postaveným pilotem v celkovém hodnocení byl před nedělním kláním Edoardo Mortara. Zjednodušeně řečeno nebyl Švýcar ve své kůži. Dobrý výsledek pohřbila už kvalifikace a v závodě nepřišlo žádné zlepšení. Dokončil až na 13. místě a z britské metropole odjíždí bez bodu s velkou ztrátou na čelo. Nejbližším pronásledovatelem Vandoorna je v tuto chvíli Mitch Evans z Jaguaru. Ale ani při něm nestálo štěstí. Většinu času se pohyboval před Vandoornem, a tak stahoval bodovou ztrátu v celkovém hodnocení. Jenomže pár minut před cílem jej postihly mechanické problémy na jeho voze. Jako jediný tak z první trojky bodoval znovu jen Vandoorne, který dost možná získal rozhodující náskok. Dokončil na čtvrtém místě.

Sestřih závodu

Hodnocení fDrive.cz

Atraktivita závodu: 8/10
Nejlepší pilot: Lucas di Grassi
Největší smolař: Jean-Éric Vergne
Číslo závodu: 3, tolik zbývá kandidátů na zisk titulu
Nejlepší nováček: žádný nedokončil
Za očekáváním: Porsche

Výsledková listina

P. Jméno Tým Ztráta Bodů
1. Lucas di Grassi Rokit Venturi Racing - 25
2. Jake Dennis Avalanche Andretti +3,191 s 22
3. Nyck de Vries Mercedes-Benz EQ +4,508 s 15
4. Stoffel Vandoorne Mercedes-Benz EQ +10,358 s 12
5. António Félix da Costa DS Techeetah +13,964 s 10
6. Sébastien Buemi Nissan e.Dams +20,399 s 8
7. Robin Frijns Envision Racing +20,850 s 6
8. Sam Bird Jaguar TCS Racing +21,748 s 4
9. Sérgio Sette Camara Dragon / Penske Autosport +28,913 s 2
10. Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche +29,685 s 1
11. Alexander Sims Mahindra Racing +30,611 s
12. André Lotterer TAG Heuer Porsche +31,641 s
13. Edoardo Mortara RokIt Venturi Racing +35,147 s
14. Oliver Turvey NIO 333 Racing +37,285 s
15. Maximilian Günther Nissan e.Dams +79,833 s
16. Mitch Evans Jaguar TCS Racing DNF
17. Nick Cassidy Envision Racing DNF
18. Oliver Askew Avalanche Andretti DNF
19. Antonio Giovinazzi Dragon / Penske Autosport DNF
20. Jean-Éric Vergne DS Techeetah DNF
21. Dan Ticktum NIO 333 Racing DNF
22. Oliver Rowland Mahindra Racing DNF

Pohled na celkovou tabulku napovídá, že o titulu je takřka rozhodnuto. Nejlépe na tom je Vandoorne (185), který má 36 bodů náskoku na Evanse (149) a dalších 5 bodů na Mortaru (144). Ve hře je už jen 58 bodů při maximálním bodovém zisku. Reálněji je na dosah pouze 50 bodů. Vždyť 29 bodů dokázal v jednom závodě získat jen Dennis sobotním vystoupením v Londýně. Dvakrát po sobě se to nikomu nepovedlo. Dva po sobě jdoucí závody dokázal zvítězit Evans, který je zároveň jediným z jezdců o titul. Vyrovnanější bitvu slibuje týmová soutěž. Vede opět Mercedes (291) před Venturi (255) a DS Techeetah (244). Čtvrtý Jaguar (200) je ve stejné situaci jako Vergne. Zde je však šance ještě mizivější při uvážení, že bodový příděl obstarávají dva jezdci.

Vyvrcholení sezóny je na programu za 14 dní. Premiérově se pojede v Jižní Koreji, v jeho hlavním městě Soulu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze