Svatá Helena je starší nákladní loď, která po přestavbě bude sloužit účelům nově vzniklého šampionátu Extreme E. Přestavba na „plovoucí padok“ soutěže trvala 2 roky a ještě stále není hotovo. Především se do budoucna počítá s elektrickým pohonem, který nahradí současný spalovací. I proto musel na bok lodi prozatímní nápis „Not electric yet.“
Ani to ovšem nebrání řádnému spuštění série, které je naplánováno na 3. a 4. dubna v Saudské Arábii. Už minulý týden vyplula plně naložená Svatá Helena z přístavu v Liverpoolu do místa dějiště. Při té příležitosti byla loď zároveň pokřtěna speciálním šampaňským, čehož se zhostil zakladatel a šéf Extreme E, Alejandro Agag. Mezi naloženými předměty nechyběly mimo vozů i týmové garáže, televizní a vysílací technika, zařízení na přeměnu plastů, z nichž budou následně vyrobeny trofeje pro vítěze, dva čluny Brig Eagle 8, vodíkový generátor a další.
Pár faktů o lodi Svatá Helena
Svatá Helena je bývalá nákladní loď společnosti Royal Mail. Mezi lety 1990 až 2016 sloužila jako zásobovací loď mezi Kapským Městem a britským zámořským územím – sopečným ostrovem Svatá Helena nacházejícím se v jižním Atlantiku. V roce 2018 ji získal šampionát Extreme E pro vlastní účely a představil myšlenku rekonstruovat loď na plavidlo pro bezemisní cestování mezi jednotlivými závodními destinacemi.
Postupný program modernizace má za úkol v maximální míře snížit emise, přičemž v první fázi byly motory spolu s generátory kompletně renovovány a přebudovány. Díky tomu může Svatá Helena plout na naftu s nízkým obsahem síry. Rekonstrukce se dotkla i veškerého vybavení a interiéru lodi. Interiér nebyl nahrazen novým zařízením, ale došlo pouze k renovaci stávajícího vybavení. Loď navíc doplnily chytré systémy dnešní doby, jako je LED osvětlení nebo koupelnové vybavení spotřebovávající minimum vody. Židle a další nábytek například byl vyroben z plastového odpadu vyloveného z moře. To kuchyň zase bude zásobována z vlastní hydroponické zahrady.
Rekonstrukcí ve výsledku vzniklo 62 pokojů, kde může složit hlavu až 175 lidí, dva salónky, restaurace pro 80 lidí, venkovní paluba pojímající 100 pasažérů a přepravní plocha o kapacitě 90 přepravních kontejnerů. Během plavby bude na palubě žít a pracovat posádka čítající 50 lidí.