😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Kia vyvinula technologii aktivního řazení pro hybridy. Nasadí ji už příští rok

Kia vyvinula technologii aktivního řazení pro hybridy. Nasadí ji už příští rok
  • Kia si tak připsala světové prvenství
  • Cílem bylo zajistit rychlé a konzistentní změny převodových stupňů
  • Technologie z vlastního vývoje zvyšuje efektivitu řazení u hybridních vozidel a je už připravena do sériové výroby

Automobilka Kia vyvinula jako první na světě technologii aktivního řazení ASC (Active Shift Control). Technická novinka optimalizuje řazení tím, že 500× za sekundu sleduje změny převodových stupňů a přesně reguluje přenos výkonu od hybridního ústrojí ve prospěch rychlejšího řazení. Nová technologie se postupně představí v budoucích plug-in hybridních a hybridních vozech modelového provedení 2020.

Převodovka Kia

ASC využívá výkon elektromotoru ke sladění otáček převodovky s otáčkami hnacího hřídele na základě pokynů řídicího softwaru z vlastního vývoje, čímž zkracuje dobu přeřazování o 30 %. Technologie ASC kromě toho potlačuje klonění vozidla kolem příčné osy (v důsledku drobného zpomalování a zrychlování během řazení) o 50 % oproti stávajícím hybridním vozidlům, neboť i přes vyšší rychlost řazení zprostředkuje hladší změny převodových stupňů.

Celosvětově první technologie ASC je pozoruhodnou vývojovou inovací skupiny HMG,“ uvedl Kjang-Džůn Čang, viceprezident a vedoucí skupiny řízení pohonných systémů ze společnosti Kia Motor Group. „Uvedená technologie je novým přístupem k automatickému řazení, neboť jako první využívá elektromotor k regulaci změn převodových stupňů a zlepšuje řazení zásadním zkrácením doby přeřazování ve prospěch hladší jízdy z pohledu cestujících.“

Klasická hybridní vozidla používají k řazení hydraulická čerpadla, což však vede k pomalým změnám převodových stupňů a nízké přesnosti řazení. Až doposud se rovněž jako neefektivní ukazují měniče točivého momentu k přenosu elektrického výkonu v rámci hybridního hnacího ústrojí, neboť v průběhu řazení vykazují ztráty energie a kvůli hladšímu chodu vyžadují delší dobu přeřazování.

Technologie ASC využívá standardní elektromotor hybridního vozu ke kontrole řazení bez potřeby jakýchkoli dalších komponent. Řídicí jednotka v reálném čase monitoruje změny převodových stupňů, čímž zajišťuje sladění otáček a efektivity přenosu vstupního a výstupního hřídele, což ve srovnání se stávajícími hybridní vozidly zkracuje dobu řazení.

U klasických hybridních převodovek se vyskytují problémy s kloněním vozidla kolem příčné osy, neboť je prakticky nemožné zohlednit taková hlediska, jako je stav vozovky nebo změny teploty oleje. Systém ASC však využívá technologii uvnitř elektromotoru, která vyhodnocuje externí i interní podmínky, čímž napomáhá redukovat klonění vozidla kolem příčné osy o 50 %. Jelikož technologie ASC díky optimalizaci řazení potlačuje zbytečné odchylky, lze očekávat, že se zároveň prodlouží životnost měniče.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze