Když v redakci testujeme elektromobily, jde o pohled zkušených uživatelů elektromobilů, kteří v nich najezdili desítky tisíc kilometrů a zvykli si na určité odlišnosti. Je ale zajímavé se na elektromobilitu podívat z pohledu člověka, který s elektromobily nemá tolik zkušeností. Jak ale přesednutí do elektromobilu vnímá uživatel běžného auta, který si elektromobil vyzkoušel jen párkrát na kratší dobu? To nám přiblížil Zdeněk Šolc, který vyhrál zápůjčku Kie Niro EV v naší anketě Elektromobil Roku 2022. Ukazuje, že když má nabíjení doma a nejezdí často dlouhé trasy, je používání elektromobilu bez problémů. Ale finanční návratnost je při menších nájezdech poměrně dlouhá.
Technické parametry Kia Niro EV (2022) EV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 420 × 1 825 × 1 545 mm, 1 757 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 255 Nm |
Baterie | 64,8 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 77 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,2 kWh / 100 km, dojezd: 460 km |
Cena od | 1 294 980 Kč |
Zkušenosti s vozem Kia Niro EV během týdenní zápůjčky, Zdeněk Šolc:
Vzhledem k tomu, že se automobily zabývám – jsem vývojář automobilových exteriérových dílů pro české a německé automobilky, tak mě osobně i zajímá, jak vozy fungují. Zároveň mám rád inovace, takže elektromobilům celkem i fandím, byť nesouhlasím, jak je EU prosazuje a tlačí vše tak, abychom v budoucnu přestali vyrábět spalovací motory. Jsem zastánce toho, aby se samozřejmě hledaly nové cesty a vyvíjely se nové technologie, ale ne takovýmto způsobem. Každý by si měl pořídit to, co je mu bližší, ale neměl by být tlačen do něčeho, co nechce.
Kia Niro EV byla první delší zkušeností s elektromobilem
Zkušenosti s elektromobily již mám. Neměl jsem zatím žádné na nějaké delší cestování, ale už jsem si jich pár vyzkoušel. Musím uznat, že mne vždy vůz něčím oslovil. Buď to byly podpůrné systémy pro řízení (autopilot/asistenti), výkon nebo to úžasné ticho. Rozhodně jsem si chtěl vyzkoušet, jak se s elektromobilem žije. Takže jsem možnost testování vozu rozhodně uvítal.
Dostal se mi do ruky vůz Kia Niro EV, který jsem již jednou krátce řídil. Už tehdy mě opravdu oslovil, proto mě potěšilo, že to bylo právě Niro. Na první pohled auto působí inovativně, nicméně není to zas takové sci-fi, jaké u elektromobilů občas bývá. Takže za mne ideál.
Po prvním usednutí za volant si člověk připadá, že sedí ve větším autě, než Niro opravdu je. Celkově interiér působí velmi příjemně: kvalitní materiály, pohodlné sedačky, ergonomie ovládání... Prostě jako v pokojíčku.
Většinu cestování jsem používal ECO režim, který mi seděl asi nejvíce. Rozjezdy a obecně akcelerace jsou takové rozvážnější, takže pro klidnou jízdu tak akorát. Samozřejmě jsem vyzkoušel i ostatní režimy (Normal i Sport), kde sportovní režim byl diametrálně jiný. Ta okamžitá reakce na plynový pedál bez sebemenší prodlevy je opravdu návyková. Samozřejmě, má to ale i tu stinnou stránku, což je násobně vyšší spotřeba.
Za prodloužený víkend jsem najezdil necelých 800 km.
Auto jsem využíval na delší i kratší cesty, takže jsem si alespoň vyzkoušel, jaká je reálná závislost na nabíjení. Za prodloužený víkend jsem najezdil necelých 800 km, takže jsem se 4krát připojoval na veřejnou nabíječku a jednou jsem zkoušel připojit auto i v garáži. Doma, na 230V, je to opravdu pomalé, ale když člověk nejezdí každý den nějaké dálky, tak se s tím dá také fungovat. Co se týče rychlonabíjení, Niro není zrovna žádný rychlík. Bohužel v tomto ohledu oproti ostatním elektromobilům ztrácí. 70kW nabíjení je dnes již přežitek.
Co se týče samotného nabíjení, neměl jsem jediný problém. Prostě se připojí kabel, potvrdí se kartou a vše už jede samo. Nevím, jestli to byla náhoda, nebo je to zatím běžné, ale nestalo se mi, že bych přijel k nabíječce a byla obsazená. Kia Niro EV má zabudovaný předehřev baterie, aby se mohla využívat ihned maximální rychlost nabíjení. Takže, když jsem jednou nenastavil navigaci na požadovanou nabíječku, tak start dobíjení byl o dost pomalejší.
Aplikaci Kia Connect se podařilo zprovoznit až napodruhé
Již první den jsem se snažil zprovoznit aplikaci Kia Connect. Celý den jsem měl problém s potvrzením (verifikací) účtu, takže někde něco nefungovalo. Druhý den jsem to zkusil zopakovat a povedlo se hned napoprvé. Zprovoznil jsem tedy aplikaci, kde jsem mohl sledovat stav nabíjení a přitom se někde procházet nebo nakupovat. Dále jsem si nainstaloval i aplikaci pro přehled nabíječek Kia Charge, kde bylo jasně vidět, jaké typy připojení jsou k dispozici a zda je tam zrovna volno.
S elektromobilem je potřeba již středně delší cesty plánovat, na což nejsem zvyklý. Určitě nechci trávit každé dobíjení v autě, proto je dobré si každou delší zastávku naplánovat, aby člověk využil volný čas nějak příhodněji. Já osobně nejezdím velké dálky, takže bych s takovýmto způsobem dopravy neměl žádný problém. V pracovní dny do 30 km, víkendy někdy 200 až 300 km. Takže bych nemusel nijak často shánět nabíječku.
Toto auto mi velmi sedělo, musím říci, že bych si dokázal něco takového doma představit. Bohužel cenová strategie není zatím úplně příznivá. Když si v dnešní době představím, kolik set tisíc kilometrů by se dalo najezdit s benzínovým motorem, než bych se dostal na cenu tohoto vozu...
Snad se ceny elektromobilů budou snižovat
I jako technik vidím, že vůz tu hodnotu nemá. Nicméně věřím, že se již brzy budou ceny elektromobilů snižovat. A to nejen kvůli strategii na trhu, ale také kvůli novějším možnostem vývoje baterií apod. Závěrem tedy hodnotím zápůjčku velmi pozitivně. Samotný vůz mne velmi překvapil, s nabíjením jsem neměl žádné problémy, i ten design přilákal dost kolemjdoucích.
Drobné negativní zkušenosti:
- Jednou jsem musel trochu přeparkovat kvůli nedostatečně dlouhému kabelu od nabíječky.
- Android Auto přes USB-C: z nějakého důvodu se mi aplikace často odpojovala. I když jsem vyzkoušel několik různých kabelů, tak jsem se zrcadlením nemohl fungovat.
- Domovské tlačítko na hlavním panelu během přepínání funkcí mění svoji pozici, což není zrovna při řízení pohodlné.
Anketa Elektromobil Roku 2022 Powered by PRE proběhla ve spolupráci s generálním partnerem PRE, partnerem Allianz a s podporou Asociace pro elektromobilitu České republiky.
Druhou domněnkou je, že EV auto něco ušetří. Při dnešních i budoucích cenách neušetří, výrobci nemají důvod něco dlouhodobě zlevňovat, naopak v poslední době vidíme rapidní zdražování spalovacích aut a dlouhodobě neklesající ceny EV. Tesla zlevnila, protože musela, ostatní výrobci na to prakticky nereagují (když pomineme nějaké krátké výprodeje před novým modelem apod.).
Ceny nabíjení rychle vystoupaly nahoru nejen díky zdražení energií, ale bylo to vzhledem k cenám v okolních státech neudržitelné. V okamžiku, kdy si člověk koupí např. Konu EV za 1.2 mil. Kč s rozumným dojezdem, tak na druhé straně si koupí spalovací Konu za 600 tis., tedy ušetřit na rozdílu ceny při českých průměrných nájezdech je prakticky nemožné při nabíjení i na cestách.
Samozřejmě čekají nás stejné daně jako za spalovací auta, teď to nikdo při mizivých počtech EV na silnicích neřeší, ale nakonec ty daně stát bude muset vybrat a i výrobci si už dnes našli důvod, jak na servise vydělat, násobně zdražili servis pro EV auta. No a to se nebavíme o segmentu rodinných aut z dílny BMW, Audi, Mercedes, Volvo apod., kde jsou ceny 2 mil. Kč a více a spotřeba 20-27 kWh/100 km, tedy při rychlém nabíjení na cestách mluvíme o ceně za kilometr jízdy 3-5 Kč. V počátcích elektromobility jsme mluvili o ceně za kilometr 0,50 Kč při nabíjení doma a nebo kolem 1 Kč při nabíjení na cestách, ten cenový posun je tak výrazný, že překonává cenou za kilometr spalovací auta.
Někdo namítne, že se dá nabíjet z FVE zdarma. Ano, ovšem v našich končinách tak reálně 8 měsíců a mluvení o nabíjení zdarma při investici 400-500 tis. Kč každých 20 let (nepočítaje servisní náklady na údržbu FVE) je trochu úsměvné.