Automobilka Kia, na rozdíl od sesterského Hyundaie, v Evropě aktuálně nenabízí žádné užitkové vozy. Jenže to se změní už příští rok, a s plnou elektrickou parádou. Automobilka totiž finalizuje přípravu výroby modulární řady PBV, kterou míní už příští rok začít vyrábět v Jižní Koreji a na starém kontinentu uvést do prodeje. Od konkurence, která nabízí prakticky výhradně spalovací modely, přestavěné na bateriový pohon, se Kia odliší tím, že použije výhradně elektrickou, dedikovanou platformu. To se změní v roce 2026, kdy Renault a Volvo Trucks plánují uvést společný projekt Flexis, tedy rovněž výhradně elektrické dodávky, vyráběné ve Francii. Samotná Kia se, spolu s Hyundaiem, už dříve angažovala v britském startupu Arrival se stejným zaměřením, který ale zkraje letošního roku zkrachoval. Know how, získané při této příležitosti, ovšem bylo částečně využito ve vlastním projektu PBV.
Kia představila stavebnici, z níž si postavíte elektromobil podle potřeby – CES 2024
Výhodou čistě elektrických dodávek má být, proti konkurenci, nižší ložná plocha, lepší konektivita a více digitálních funkcí. Ta by měla pomoci zvrátit zatím nevalný zájem o tato vozidla, která ve svém segmentu v prvním letošním kvartále v Evropě zaznamenala jen 6,2% tržní podíl podle ACEA. Prodeje sice zvolna rostou, avšak celkové počty dodávek všech pohonů narůstají rychleji a elektrovany ztrácejí tržní podíl. Největší naděje si automobilka dělá na francouzském a britském trhu, jenže ve Francii se bude muset vypořádat s novým systémem dotací, vypočítaných podle celkové uhlíkové stopy vozidla. Jenže vozidla, dovážená z Jižní Koreje, se do nich nevejdou. Automobilky jsou k elektrifikaci motivovány i novými pravidly, chystanými na rok 2025. Podle nich budou jejich emise nově počítány podle normy WLTP, místo stávající, mírnější NEDC. A zároveň se flotilové limity CO2 zpřísní na 153,9 g CO2/km podle WLTP oproti stávajícím 147 g podle NEDC. Do roku 2030 tato hodnota klesne na 90,6 g podle WLTP.
První model nové řady, Kia PV5, se ukáže podle Automotive News Europe už napřesrok a velikostně se trefí mezi stávající Transit Courier a Transit Custom. Současné rozdělení segmentů totiž podle automobilky neodpovídá skutečným potřebám zákazníkům. Její cílový dojezd činí 400 km podle WLTP, tedy o 20 km více oproti Transitu Custom. Zpočátku se počítá s NMC bateriemi, ale Kia zároveň intenzivně připravuje LFP články kvůli omezení ceny. Ta zatím nebyla stanovena.
Dodávky Kia PV5 budou vznikat v čerstvě dokončeném novém závodě v Koreji s kapacitou 150 000 vozidel ročně. Ten bude schopen flexibilně vyrábět různé účelové verze a nástavby včetně například chladicích boxů. To má velkým firmám usnadnit obnovu vozového parku. Základ nabídky budou každopádně tvořit furgony a kombi ve dvou velikostech, kromě standardní i prodloužené a zvýšené, případně minibus a také šasi pro externí nástavby. Větší model PV7, vhodný i pro přestavbu na obytné auto, se představí v roce 2027, menší PV3 se stále zvažuje a ve hře je i plně autonomní provedení. S ním se ostatně počítá i pro model PV5-R.