Kia chystá kompletní řadu elektrických dodávek. Bez technických kompromisů

1
Kia chystá kompletní řadu elektrických dodávek. Bez technických kompromisů
Fotografie: Kia
  • Kia svůj koncept modulárních dodávek PBV představila už v lednu na veletrhu CES
  • Nyní usilovně dokončuje vývoj a připravuje výrobu
  • Plody své práce plánuje uvést v roce 2025 na trh

Automobilka Kia, na rozdíl od sesterského Hyundaie, v Evropě aktuálně nenabízí žádné užitkové vozy. Jenže to se změní už příští rok, a s plnou elektrickou parádou. Automobilka totiž finalizuje přípravu výroby modulární řady PBV, kterou míní už příští rok začít vyrábět v Jižní Koreji a na starém kontinentu uvést do prodeje. Od konkurence, která nabízí prakticky výhradně spalovací modely, přestavěné na bateriový pohon, se Kia odliší tím, že použije výhradně elektrickou, dedikovanou platformu. To se změní v roce 2026, kdy Renault a Volvo Trucks plánují uvést společný projekt Flexis, tedy rovněž výhradně elektrické dodávky, vyráběné ve Francii. Samotná Kia se, spolu s Hyundaiem, už dříve angažovala v britském startupu Arrival se stejným zaměřením, který ale zkraje letošního roku zkrachoval. Know how, získané při této příležitosti, ovšem bylo částečně využito ve vlastním projektu PBV.

Výhodou čistě elektrických dodávek má být, proti konkurenci, nižší ložná plocha, lepší konektivita a více digitálních funkcí. Ta by měla pomoci zvrátit zatím nevalný zájem o tato vozidla, která ve svém segmentu v prvním letošním kvartále v Evropě zaznamenala jen 6,2% tržní podíl podle ACEA. Prodeje sice zvolna rostou, avšak celkové počty dodávek všech pohonů narůstají rychleji a elektrovany ztrácejí tržní podíl. Největší naděje si automobilka dělá na francouzském a britském trhu, jenže ve Francii se bude muset vypořádat s novým systémem dotací, vypočítaných podle celkové uhlíkové stopy vozidla. Jenže vozidla, dovážená z Jižní Koreje, se do nich nevejdou. Automobilky jsou k elektrifikaci motivovány i novými pravidly, chystanými na rok 2025. Podle nich budou jejich emise nově počítány podle normy WLTP, místo stávající, mírnější NEDC. A zároveň se flotilové limity CO2 zpřísní na 153,9 g CO2/km podle WLTP oproti stávajícím 147 g podle NEDC. Do roku 2030 tato hodnota klesne na 90,6 g podle WLTP.

První model nové řady, Kia PV5, se ukáže podle Automotive News Europe už napřesrok a velikostně se trefí mezi stávající Transit Courier a Transit Custom. Současné rozdělení segmentů totiž podle automobilky neodpovídá skutečným potřebám zákazníkům. Její cílový dojezd činí 400 km podle WLTP, tedy o 20 km více oproti Transitu Custom. Zpočátku se počítá s NMC bateriemi, ale Kia zároveň intenzivně připravuje LFP články kvůli omezení ceny. Ta zatím nebyla stanovena.

Dodávky Kia PV5 budou vznikat v čerstvě dokončeném novém závodě v Koreji s kapacitou 150 000 vozidel ročně. Ten bude schopen flexibilně vyrábět různé účelové verze a nástavby včetně například chladicích boxů. To má velkým firmám usnadnit obnovu vozového parku. Základ nabídky budou každopádně tvořit furgony a kombi ve dvou velikostech, kromě standardní i prodloužené a zvýšené, případně minibus a také šasi pro externí nástavby. Větší model PV7, vhodný i pro přestavbu na obytné auto, se představí v roce 2027, menší PV3 se stále zvažuje a ve hře je i plně autonomní provedení. S ním se ostatně počítá i pro model PV5-R.

Diskuze ke článku
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Nějaké rodinné dodávky se slušným dojezdem by se už fakt hodily. EQV je předělávka, Stellantis jsou vtipy na dodávky a Ford má sice RWD dodávku s moderním a praktickým interiérem, ale zabil to baterkou. A iD.Buzz...no je to skoro dodávka ale pěti mistna verze není dodávka a dlouhá verze bude stát raketu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze