Kia EV4
test

Kia EV4

První kilometry s hatchbackem i fastbackem
4

Kia otevírá další kapitolu své elektrické ofenzivy. Nová Kia EV4 míří do největšího českého segmentu, tedy do segmentu C. Přijíždí rovnou ve dvou karosářských variantách – jako globální fastback a jako hatchback vyvinutý speciálně pro Evropu, který se vyrábí v Žilině. Slibuje jeden z nejdelších dojezdů ve třídě, velmi prostornou druhou řadu, pohodlný podvozek a techniku navazující na EV3. Na českém trhu se pouští přímo do souboje se Škodou Elroq a Renaultem Scenic E-Tech.

Kia začala s čistými elektromobily už před 11 lety (modely e-Soul a e-Niro), které si pořizovali hlavně průkopníci. V roce 2021 přišla EV6, první čistě elektrická Kia postavená na vlastní platformě bez spalovacího sourozence, navíc na moderní 800V platformě E-GMP. Ta oslovila zejména zákazníky s domácím zázemím a fotovoltaikou, ale i firemní flotily. Rok 2024 pak přinesl EV3 s dojezdem až 600 km a postupný posun směrem k mase evropských zákazníků. V roce 2025 dorazila EV4, se kterou má Kia velké plány, ostatně má symbolicky navázat na úspěch modelu Cee’d, který od roku 2006 proslavil výrobu právě v Žilině. Už také víme, že na český trh vstupuje nyní i model EV5, v příštím roce pak dorazí nejmenší EV2, čímž se celková nabídka Kie v elektrickém segmentu zkompletuje.

Hatchback nebo fastback? Projeli jsme obě verze nové Kie EV4

Nižší, delší, dospělejší: co EV4 přidává oproti EV3

EV4 míří s délkou necelých 4,5 m do segmentu C, který je v Česku objemově nejsilnější. Díky rozvoru přes 2,8 m však nabídne prostor blízký vyšší třídě. Konkurenty budou především Škoda Elroq a Renault Scenic E-Tech – a právě s nimi si EV4 troufá soupeřit prostorem vzadu a dojezdem.

Technický základ sdílí EV4 s menší a oblíbenou EV3, ale přináší několik rozdílů, které na první pohled nejsou vidět. EV4 je zejména nižší a jde vlastně o první elektrický vůz Kia, který není SUV nebo crossover. Pozice za volantem je oproti EV3 o 4 cm nižší a těžiště je o 2 cm níže, což dává vozu „sedanovější“ charakter, nicméně v duchu dnešní doby je i tak EV4 o něco vyšší než běžný sedan či hatchback.

Kia EV4 ve variantě hatchback

Rozvor je oproti EV3 delší téměř o 15 cm, takže EV4 dramaticky přidává místo na zadních sedadlech, což je ta nejzásadnější změna oproti EV3. Zavazadelník hatchbacku je ale naopak paradoxně menší než u EV3 a má 435 l (EV3 má 460 l). EV4 ve verzi fastback, který má na délku 4,7 m, nabídne v „baťohu“ na zádi objem 490 litrů, ale naopak není možné jej naplnit po strop. Díky nižší karoserii má EV4 i o něco lepší efektivitu a papírově delší dojezd. Vyladění podvozku je také jiné, EV4 má hydraulické uložení silentbloků, jiné tlumiče a je celkově měkčí.

Kia EV4 81,4 kWh

Rozměry4 430 × 1 860 × 1 485 mm, 1 890 kg
Výkon150 kW
Baterie81,4 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd625 km (WLTP)

Tygří nos a hvězdná mapa: odvážný fastback, civilnější hatchback

EV4 nese opět nezaměnitelný, ryze korejský design. Předek s tygřím nosem a vertikálně orientovanými světly navazuje na aktuální jazyk značky, zadní světla odkazují motivem na „hvězdné mapy“. Fastback má společnou příď s hatchbackem, ale zezadu je výrazně odlišný a esteticky nejodvážnější. A ano, i naživo působí auto stejně zvláštně jako na fotografiích a bude to chtít nějaký čas si na specifický design zvyknout. Nicméně jisté je, že jej s ničím není možné zaměnit. Chlubí se sice splývající zádí, ale jde o standardní sedan s malým víkem kufru. Zadní okno se tak nezvedá, ačkoliv by to mohl tvar auta napovídat. Hatchback působí civilněji, evropsky a konvenčněji a lze očekávat, že ho bude volit většina lidí. EV4 je ostatně globální model ve verzi fastback, který se vyrábí v Koreji, zatímco hatchback je výhradně dostupný pro Evropu a sjíždí z linky v Žilině.

Kia EV4 ve variantě fastback

150 kW na předku, nová 4. generace baterie a 625 km na papíře

Pohon obstarává synchronní elektromotor na přední nápravě s výkonem 150 kW. Platforma je 400V (na rozdíl od 800V u EV6 či EV9) a maximální nabíjecí výkon činí 135 kW. Novinka nabízí dvě velikosti baterie. První má 58,3 kWh (WLTP až 456 km, nabíjení cca 29 min), u které se v Česku očekává malý zájem. Druhou je verze s využitelnou kapacitou 77 kWh (WLTP až 625 km, nabíjení za cca 31 min), která bude pro většinu zákazníků první volbou.

Kia EV4 Fastback 81,4 kWh

Rozměry4 730 × 1 860 × 1 480 mm, 1 825 kg
Výkon150 kW
Baterie81,4 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd633 km (WLTP)

Jde o zcela novou, už 4. generaci akumulátoru vyvíjenou ve skupině, která má nové uspořádání modulů, o 40 % méně teplotních čidel a efektivnější průtok chladicí kapaliny. Nedávná testovací jízda na vzdálenost 110 000 km (včetně 10 000 km ostrých kol na Nürburgringu) zanechala baterii na 95 % původní kapacity, což je výborný výsledek. Podvozek dostal nový ventil SFD3 pro filtraci vysokofrekvenčních rázů, hydraulická uložení silentbloků, výztuhu příčníku palubní desky a až o 20 % tužší zadní nápravu. Výsledkem je lepší torzní tuhost, klidnější přejezd nerovností a přesnější reakce.

Obě verze za sebou

Blízko EV3, ale s delším dojezdem: kolik stojí jednotlivé verze?

Hatchback je k dispozici ve třech výbavových stupních – Air, Earth a GT-Line. Základní provedení Air začíná na ceně 940 000 Kč, což je vzhledem k velikosti baterie poměrně ambiciózní, nicméně základní výbava je už slušná. Kdo zvolí větší akumulátor, připlatí si 120 000 Kč, takže například varianta Earth s větší baterií vyjde zhruba na 1 075 000 Kč. Vrcholná GT-Line se všemi prvky výbavy se pak pohybuje těsně pod hranicí 1,3 milionu korun.

Kia EV4 Fastback
Pod kapotou se bohužel nenašlo místo pro přední kufr

Fastback nabídne o něco jednodušší strukturu výbav. Protože jde o globální model, není k dispozici s nejnižší výbavou Air a k dispozici bude pouze střední varianta Earth a nejvyšší GT-Line. Ceny začínají na 1 055 000 Kč s menší baterií, za větší akumulátor je potřeba připlatit přibližně 130 000 Kč, tedy celkem vyjde na 1 189 000 Kč. Vrcholná verze GT-Line pak stojí 1 329 000 Kč. Celkově jsou ceny velmi podobné sesterské EV3, oproti které je zde reálný příplatek zhruba 50 tisíc korun, ovšem EV4 přidává delší dojezd i větší vnitřní prostor, naopak u hatchbacku reálně menší kufr.

Prostor králem: obří druhá řada a chytré detaily kabiny

Kabina sází na čistotu a funkčnost a její vršek je praktický identický s EV3. Opět tak nabídne dvojici přehledných displejů, dotyková tlačítka pod obrazovkou a samostatný „mini-panel“ pro rychlé ovládání klimatu mezi displeji. Potěší velké úložné prostory, bezdrátová nabíječka a štědré USB-C, včetně 100W zásuvky. Sedadla mohou být vyhřívaná a odvětrávaná, k dispozici je head-up displej a ambientní osvětlení s více motivy.

Největší devizou je však druhá řada. Díky delšímu rozvoru je na ní místa opravdu hodně, a to i pro cestující okolo 185 až 190 cm, přičemž obě verze nabídnou prakticky stejný prostor nad hlavou. Pochválit musím i rovnou podlahu a solidně pohodlný posez i pro pátého pasažéra uprostřed. Sedadla má i model fastback sklopná v poměru 2:3. Nevýhodou oproti EV3 je překvapivá absence předního kufru. Uložení kabelů a „špinavých věcí“ je tak možné jen v hlavním zavazadelníku.

Klid a ticho v hlavní roli: komfortní podvozek, i-Pedal a chytří asistenti

Z prvních jízd vychází EV4 jako nejkomfortnější „menší“ Kia na trhu (mimo EV9), dokonce se mi podvozek zdál komfortnější než u EV6. Fastback je naladěný o chlup měkčeji a celkově „houpavěji“, hatchback je evropsky tužší a v režimu Sport už dovolí lehké protočení kol – rozdíly jsou však malé a i hatchback je reálně pohodlnější než menší EV3. Odhlučnění patří ve třídě ke špičce, EV4 nabídne minimum aerodynamického šumu a od podvozku je také hluku velmi málo, a to i ve vyšších rychlostech. Pádla pod volantem mají stejnou funkci jako u jiných vozů Kia a umožňují volit vzorně rekuperaci až po i-Pedal, který umožňuje plné jednopedálové ovládání do zastavení. Tohle mají Korejci dlouhodobě velmi dobře zvládnuté.

Srovnání kufru fastbacku (vlevo) a hatchbacku (vpravo)

V reálném provozu se Kia EV4 ukázala jako příjemně úsporný elektromobil. Na kombinovaném okruhu, který zahrnoval městské i mimoměstské úseky, jsme naměřili spotřebu kolem 14 kWh na 100 kilometrů. To odpovídá přibližně 550 kilometrům reálného dojezdu, což je v této třídě velmi dobrý výsledek. Při delším ježdění, včetně dálnic, spotřeba stoupla přibližně na 18 kWh na 100 kilometrů, což znamená zhruba 430 kilometrů na nabití. Díky nízké karoserii a aerodynamické siluetě se tak EV4 jeví jako nejefektivnější model značky pro časté dálniční cestování.

Prostorem na zadních sedadlech obě verze excelují

Silnou stránkou vozu je také jeho moderní výbava a množství asistenčních i digitálních funkcí. Novinkou je například hlasový AI asistent, který reaguje buď na stisk tlačítka na volantu, nebo na povel „Hey Kia“. Navigace je nyní plně online a využívá databázi Google Places, takže řidič snadno vyhledá body zájmu nebo restaurace s aktuálními informacemi. Digitální klíč 2.0 umožňuje sdílet přístup k vozu až s 15 lidmi i vymezit, které funkce nebo časové období má mít každý z nich k dispozici. Vše je propojeno v nové aplikaci Kia, která sjednocuje dosud oddělené služby – od mapy nabíjecí sítě Kia Charge přes správu digitálního klíče až po přístup do obchodu Kia Connect Store s doplňkovými aplikacemi a funkcemi.

Bezpečnostní technologie posouvá dál nový radar sledující obsazení zadních sedadel. Po zamknutí vozu se aktivuje během 15 sekund a dokáže rozpoznat i jemný pohyb, například dýchání spícího dítěte. Pokud zůstane někdo na zadních sedadlech, systém nejprve upozorní řidiče na displeji nebo přes telefon, ale v případě, že nereaguje, se spustí hlasitý alarm. Funkci nelze trvale vypnout, pouze dočasně odložit jednorázově o 10 minut, když si například jen chcete rychle pro něco odskočit a necháte dítě na malou chvíli v autě.

EV4 jako trefa do černého

EV4 trefuje přesně to, co dnes zákazníci v kompaktní třídě hledají: velmi prostornou druhou řadu, pohodlný a tichý podvozek, dlouhý dojezd a jednoduché, přitom moderní ovládání. Fastback přidává větší kufr a o chlup vyšší komfort, hatchback je evropštěji přitvrzený a působí lehce sportovněji – výběr tak bude spíš o prioritách zavazadelníku a designu. Slabším místem je chybějící „frunk“, paradoxně menší kufr oproti EV3 a fakt, že 400V architektura znamená nižší špičku nabíjení než u 800V sourozenců, praktický dopad ale tlumí standardní časy do 31 minut.

V souboji se Škodou Elroq a Scenicem E-Tech má Kia EV4 pádné argumenty: jeden z nejdelších dojezdů ve třídě, špičkový prostor vzadu, dobrý komfort a ceny, které zůstávají velmi blízko EV3. Pokud chcete nižší a úsporný elektromobil pro univerzální použití a zároveň nechcete slevit z praktičnosti, EV4 určitě patří na váš krátký seznam favoritů.

Foto: fdrive.cz

kia-ev4
Klady
  • velký prostor na zadních sedadlech
  • pohodlný podvozek
  • inovace v infotainmentu
  • solidní spotřeba a dlouhý reálný dojezd
  • na výběr mezi hatchbackem a fastbackem
  • povedené jednopedálové ovládání
Zápory
  • chybí přední kufr
  • u hatchbacku menší kufr než u EV3
Diskuze ke článku
Tomáš Glaser
Tomáš Glaser
Takže spotřeba není tak závratně nízká jak popisoval článek minulý týden, ale je v normálním režimu, jako u všech ostatních elektroaut :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze