Kia se na stánku veletrhu CES 2024 pochlubila pěti nezvyklými koncepty lišícími se od většiny konkurence. Nejde totiž o další superpohodlný, superrychlý či naopak superkompaktní dopravní prostředek pro individuální potřebu, ale předzvěst celého nového programu, v němž se elektromobilita prolne s digitálními službami a zákaznickými řešeními na míru. V první fázi automobilka představila rodinu fyzických přepravníků z rodiny PBV (Platform Beyond Vehicle neboli platforma za horizontem vozidel) nazvaných PV5. Ty jsou prvními vlaštovkami chystaného programu modulárních vozidel s výměnnými nástavbami; v budoucnu je doplní větší typ PV7 a naopak malý PV1.
Vozidla jsou de facto zakrytou platformou v odolném rámu z vysokopevnostních ocelových trubek a polymerů s kabinou řidiče postavenou tak, aby se minimalizovaly výrobní náklady. Na ní s pomocí speciálního elektromechanického úchytu drží vybraná nástavba, kterou lze podle potřeby rychle vyměnit. Osobní kombi sloužící přes den jako taxík lze tedy rychle přetransformovat třeba v noční rozvážkové vozidlo, víkendový volnočasový automobil nebo cokoliv jiného, k čemu vznikne nástavba. Tu Kia vyrobí zákazníkovi podle přání, umožní tak mnohem efektivnější využití investic do vozidel. Počítá se díky tomu i se vznikem zcela nových služeb či životních stylů.
To ale není vše; celý nápad je zasazen do nového obchodního modelu zahrnujícího vozidla, software a budoucí technologie. Díky tomu bude možné sestavit tzv. softwarově definovaný vozový park (SDF) a s jeho pomocí snadno spravovat ve vztahu B2B i velké flotily vozidel. Ve druhé fázi nabídne automobilka větší škálu modelů PBV aut, která s pomocí AI pomohou s řízením, správou a automatizací obchodních procesů. A konečně se ve třetí fázi stane mobilita nástrojem zakázkových řešení v režii proprietárního softwaru a umělé inteligence s pomocí robotiky. To vše by se časem mělo integrovat do tzv. chytrých měst budoucnosti se zapojením do energetiky a infrastruktury s cílem šetřit časem a místem všech obyvatel.
V první fázi přijdou čtyři verze PV5: přepravník osob se světlou výškou umožňující stání dospělých pasažérů a velkým místem pro zavazadla, jenž bude určený pro sdílenou mobilitu, dále totéž se zvýšenou střechou umožňující řidiči procházet celým interiérem, pak robotické taxi a nakonec pick-up. Ve druhé fázi pak přibydou již zmíněné typy PV7 a PV1, z nichž druhý bude určen pro městskou mikromobilitu. Kia rovněž plánuje postavit speciální hybridní továrnu, kde bude v kombinaci pásové a buňkové výroby realizovat individuální požadavky zákazníků na jejich vlastní typy nástaveb v OEM kvalitě a s plnou zárukou. A k tomu vyvíjí i automatizované řízení plus technologie k vyhledávání nových obchodních příležitostí. Do budoucna se počítá i s létajícími prostředky.