Elektrododávka z budoucnosti. Kia PV5 naživo v Česku.
Kia nám ukázala předvýrobní kus budoucího tunového užitkového modelu PV5, prvního z rodiny PBV. Dostává přizpůsobenou verzi čistě elektrické platformy e-GMP.S, která si v tuto chvíli ještě vystačí se 400V architekturou, ovšem budoucí modely z rodiny PBV přejdou na 800 V. Kia PV5 tak pracuje s předním pohonem, CTP baterií CATL, integrovanou v podlaze, a nabídne dva výkony motoru plus tři kapacity trakční baterie. Dvě větší používají chemii NMC a nabídnou netto kapacitu 71,2 a 51,5 kWh, přičemž první by měla stačit na 400 a druhá na 288 km. To jsou ovšem zatím předhomologační hodnoty, ty finální by měly být o kousek vyšší. Napřesrok se přidá ještě třetí, LFP o čisté kapacitě 43,3 kWh s předběžným dojezdem 238 km.








Nechybí nic z moderní elektrovýzbroje, ať už příplatkové tepelné čerpadlo nové generace, schopné pracovat s teplem z baterií a pohonu, aktivní termomanagement baterie s ručně aktivovatelným předehřevem, funkce V2L 3,6 kW plus plná hardwarová příprava na V2H a V2G a chystá se doplnění startovního AC 3f nabíjení 11 kW rychlostí 22 kW. Rychlé DC nabíjení skrz konektor v masce zvládne nejvyšší rychlost 150 kW. S největší baterií je spojen PSM motor 163 k, s prostřední pak 121 k. Samozřejmě se počítá s podporou Plug&Charge a OTA aktualizací. Chybět nebude ani digitální klíč, nahratelný až do sedmi mobilních telefonů.
Počáteční nabídka obsáhne jak klasický furgon či kombi, tak osobní verzi s odlišně řešeným, až osmimístným interiérem. Chybět nebude ani podvozek pro nástavby, ať už vlastní, či cizí výroby. Počítá se i s verzí Taxi bez spolujezdcova sedadla. Zavřené verze nabídnou provedení L1H1, L2H1 a L2H2, přičemž rozvor je vždy stejných 2 995 mm a proto lze získat největší baterii i do nejmenší karoserie. Celková délka furgonu činí 4 495 nebo 4 695 mm podle verze, výška potom 1 899 či 2 210 mm. Výrobce se chlubí u furgonu velmi nízkou ložnou hranou ve výši 399 mm nad vozovkou, nástupní výška pak činí 420 mm. Osobní verze bude vždy v provedení L2H1. Standardem pro užitkové verze jsou křídlové zadní dveře pro snazší nakládání vysokozdvižným vozíkem, pro osobní pak výklopné s volitelným elektrickým ovládáním. Do furgonu se vždy vejdou minimálně dvě europalety.





Výrobce počítá rovněž s podporou verzí pro hendikepované pasažéry. Verze s bočním nájezdem pro vozíčkáře už se připravuje, zadní nájezd i pro velké elektrické vozíky bude práce pro externí úpravce, ovšem konstrukce auta s ní maximálně počítá a vychází jí vstříc.
Konstruktéři mysleli na maximální ochranu před poškozením citlivých částí v běžném provozu, proto umístili světlomety vysoko, či aspoň je hluboko zapustili, a nezapomněli na masivní ochranné panely, které bude možné snadno vyměnit. Totéž platí o obou nárazníkách jako o nejexponovanějších dílech při případné nehodě, ty jsou zase kvůli snadným a levným opravám třídílné, takže při menších kolizích nebude třeba kupovat celý nový nárazník. I přes přední pohon se vůz vytočí na průměru 10,8 m, což je podle výrobce nejlepší hodnota ve třídě. Konkurenci obtížně hledá i obligátní, plná sedmiletá záruka, omezená nájezdem 150 000 km.








Vůz se zatím sériově nevyrábí a nemá ani definitivní technické údaje, ani ceny. Na obojí si budeme muset počkat nejpozději do října či listopadu, kdy dorazí první exempláře.