Kia PV5 mění svět dodávek. Design jako z hvězdných válek právě přijíždí

8
Kia PV5 mění svět dodávek. Design jako z hvězdných válek právě přijíždí
Fotografie: Ladislav Čermák, fDrive.cz
  • Kia představuje novou generaci tunových dodávek s plně elektrickým pohonem
  • Dostanou skateboardovou platformu s vysokou modularitou a moderní výzbrojí
  • Normovaný dojezd 400 km se konečně stává skutečnou normou

Elektrododávka z budoucnosti. Kia PV5 naživo v Česku.

Kia nám ukázala předvýrobní kus budoucího tunového užitkového modelu PV5, prvního z rodiny PBV. Dostává přizpůsobenou verzi čistě elektrické platformy e-GMP.S, která si v tuto chvíli ještě vystačí se 400V architekturou, ovšem budoucí modely z rodiny PBV přejdou na 800 V. Kia PV5 tak pracuje s předním pohonem, CTP baterií CATL, integrovanou v podlaze, a nabídne dva výkony motoru plus tři kapacity trakční baterie. Dvě větší používají chemii NMC a nabídnou netto kapacitu 71,2 a 51,5 kWh, přičemž první by měla stačit na 400 a druhá na 288 km. To jsou ovšem zatím předhomologační hodnoty, ty finální by měly být o kousek vyšší. Napřesrok se přidá ještě třetí, LFP o čisté kapacitě 43,3 kWh s předběžným dojezdem 238 km.

Nechybí nic z moderní elektrovýzbroje, ať už příplatkové tepelné čerpadlo nové generace, schopné pracovat s teplem z baterií a pohonu, aktivní termomanagement baterie s ručně aktivovatelným předehřevem, funkce V2L 3,6 kW plus plná hardwarová příprava na V2H a V2G a chystá se doplnění startovního AC 3f nabíjení 11 kW rychlostí 22 kW. Rychlé DC nabíjení skrz konektor v masce zvládne nejvyšší rychlost 150 kW. S největší baterií je spojen PSM motor 163 k, s prostřední pak 121 k. Samozřejmě se počítá s podporou Plug&Charge a OTA aktualizací. Chybět nebude ani digitální klíč, nahratelný až do sedmi mobilních telefonů.

Počáteční nabídka obsáhne jak klasický furgon či kombi, tak osobní verzi s odlišně řešeným, až osmimístným interiérem. Chybět nebude ani podvozek pro nástavby, ať už vlastní, či cizí výroby. Počítá se i s verzí Taxi bez spolujezdcova sedadla. Zavřené verze nabídnou provedení L1H1, L2H1 a L2H2, přičemž rozvor je vždy stejných 2 995 mm a proto lze získat největší baterii i do nejmenší karoserie. Celková délka furgonu činí 4 495 nebo 4  695 mm podle verze, výška potom 1 899 či 2 210 mm. Výrobce se chlubí u furgonu velmi nízkou ložnou hranou ve výši 399 mm nad vozovkou, nástupní výška pak činí 420 mm. Osobní verze bude vždy v provedení L2H1. Standardem pro užitkové verze jsou křídlové zadní dveře pro snazší nakládání vysokozdvižným vozíkem, pro osobní pak výklopné s volitelným elektrickým ovládáním. Do furgonu se vždy vejdou minimálně dvě europalety.

Výrobce počítá rovněž s podporou verzí pro hendikepované pasažéry. Verze s bočním nájezdem pro vozíčkáře už se připravuje, zadní nájezd i pro velké elektrické vozíky bude práce pro externí úpravce, ovšem konstrukce auta s ní maximálně počítá a vychází jí vstříc.

Konstruktéři mysleli na maximální ochranu před poškozením citlivých částí v běžném provozu, proto umístili světlomety vysoko, či aspoň je hluboko zapustili, a nezapomněli na masivní ochranné panely, které bude možné snadno vyměnit. Totéž platí o obou nárazníkách jako o nejexponovanějších dílech při případné nehodě, ty jsou zase kvůli snadným a levným opravám třídílné, takže při menších kolizích nebude třeba kupovat celý nový nárazník. I přes přední pohon se vůz vytočí na průměru 10,8 m, což je podle výrobce nejlepší hodnota ve třídě. Konkurenci obtížně hledá i obligátní, plná sedmiletá záruka, omezená nájezdem 150 000 km.

Vůz se zatím sériově nevyrábí a nemá ani definitivní technické údaje, ani ceny. Na obojí si budeme muset počkat nejpozději do října či listopadu, kdy dorazí první exempláře.

Diskuze ke článku
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Naposledy upraveno: 19. 6. 11:39
Jsem zvědav, zejména osobní trirada verze. Jasně výkon neoslni, predokolka, čili v zimě na hory na lyže jen opatrně, baterie jakžtakž, spotřebu uvidíme. Ale pokud bude cena pod Buzzikem, tak by svoje místo najít mohla. Pro pohodlné klidné ridice, rodinné dovolené, kterým nevadí že musí častěji stavět atd. U Korejců je cena vždy otázka, někdy překvapí, někdy až naopak zaskočí, myšleno v úměru ke konkurenci.
Radim Strnad
Radim Strnad
dojezd 400km tak velké krabice s 70kWh baterkou je čistá utopie. Vím o čem mluvím, mám elektrické SUV s 85kWh baterií a těch 400km neujedu ani náhodou, reálně tak 300km a tohle má ještě mnohem větší odpor.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze