Již začátkem tohoto roku představila Kia na veletrhu CES 2024 v Las Vegas novou řadu užitkových vozů na plně elektrické platformě PBV. Ty nejvíce zaujaly koncepcí výměnných zadních částí, díky které se vůz může snadno proměnit ze skříňové dodávky na osobní dodávku, nebo třeba pick-up. Dle informací z Hannoveru to vypadá, že tato funkcionalita se spíše týká vzdálenější budoucnosti a první představený vůz této řady, Kia PV5, tuto funkcionalitu mít nebude. Přesto jde ale o vůz, který má potenciál změnit trh lehkých užitkových vozidel.
Kia chce změnit trh lehkých užitkových vozidel – IAA Hannover 2024
Kia představila stavebnici, z níž si postavíte elektromobil podle potřeby – CES 2024
Kia pro své akumulátorové elektromobily vyvinula speciální pokrokovou platformu, u níž lze upravovat rozvor, a tak snadno pokrýt nejrůznější rozměry vozidel i typy karoserií. Jako první má dorazit Kia PV5, která by tedy měla být první elektrickou dodávkou na plně elektrické platformě určené primárně pro užitkové vozy. Momentálně je jedinou elektrickou dodávkou na plně elektrické platformě Volkswagen ID. Buzz Cargo, ovšem ten je postavený na platformě MEB, která je vyvinutá primárně pro osobní vozy. Z toho vychází celková hmotnost vozu 3 150 kg, která tedy nevyužívá maxima 3,5 tuny pro vozy kategorie N1, takže i užitečná hmotnost je relativně nízká.
Naproti tomu, platforma Kia PVB, na které bude stát i Kia PV5, je plně plně elektrická platforma vyvinutá pro užitkové vozy. Lze tedy předpokládat, že dokáže maximálně využít možností kategorie lehkých užitkových vozů. Zároveň jde o vůz, který boří hranice zavedených kategorií, protože míří přesně mezi kategorie kompaktních dodávek (velikost například Volkswagenu Caddy nebo Ford Transit Courier) a středních dodávek (například Volkswagen Transporter nebo Ford Transit Custom). Podle automobilky Kia totiž zavedené třídy dostatečně neuspokojují potřeby velkého množství zákazníků.
„K narušení pravidel trhu LCV je nezbytné nasadit opravdu komplexní přístup k maximálnímu zužitkování vyhrazené platformy, abychom pokryli potřeby co nejširšího zákaznictva,“ uvedl Marc Hedrich, prezident společnosti Kia Europe. „Tento přístup není v segmentu elektrických osobních vozidel úplnou novinkou, ale bezpochyby se s ním poprvé setkáváme v segmentu LCV. Tato chvíle je přelomová v tom, že naše vozidla PBV budou dostupnější, nabídnou větší objemy a nižší provozní náklady s potenciálem zcela proměnit svět logistiky a mobility.“
Kia PV5 bude první sériový vůz z řady PBV
Zpočátku by Kia PV5 měla být k dostání jako klasická skříňová dodávka, osobní dodávka nebo skříňová dodávka se zvýšenou střechou. Jak jsem zmínil, výměnné zadní části u tohoto modelu zatím čekat nemůžeme, protože sériová verze dorazí v polovině příštího roku a pokud se výměnné zadní části dostanou do výroby, mělo by to být nejdříve v roce 2027, kdy má dorazit větší model PV7. Díky plně elektrické platformě vyvinuté primárně pro lehké užitkové vozy ale přinese Kia PV5 spoustu zajímavých novinek i tak.
Platforma je s nějvětší pravděpodobností 400voltová, protože udávaný maximální nabíjecí výkon je 150 kW. Kapacitu baterie zatím Kia neuvádí, ale nabití z 10 na 80 % by mělo být otázkou 30 minut, což by u primárně městského užitkového vozu mělo stačit. Palubní nabíječka by pak měla mít výkon 22 kW, takže umožní levnější nabití například ve firmě. Zároveň bude vůz vybaven funkcemi V2L a V2G, takže nejen umožní napájení různých spotřebičů, například u dělníků v terénu vrtaček, pil, brusek a podobně, ale také může sloužit pro vyrovnávání výkyvů v síti, nebo pro uložení a následné využití energie z FVE, pokud vůz zrovna stojí u firmy.
Automobilka také slibuje pokročilý software včetně inteligentního plánovače tras s nabíjením, které je jednoduché díky nabíjecím službám Kia Charge, jenž fungují na stovkách tisíc nabíjecích bodů v Evropě, včetně sítě ultrarychlých nabíjecích stanic Ionity. Tam pak bude fungovat i služba Plug&charge, díky které není nutné ani přikládat nabíjecí kartičku. S jednou kartičkou, resp. na Ionity i bez ní, tedy lze vyřešit všechna nabíjení ve veřejné síti, která následně budou na jedné faktuře.
Celý koncept tedy vypadá velmi zajímavě. Otázkou je, jaká bude cenotvorba u této řady. V prezentaci ale zaznělo, že jedním s cílů této platformy, kromě vyvinutí elektrických dodávek s co nejvyšší užitnou hodnotou, je i snížení nákladů. Lze tedy předpokládat nižší cenu, než jaká je u současných elektrických dodávek, které ostatní automobilky vytváří ze stávajících modelů se spalovacím motorem. Důležité jistě pro firmy bude i to, že se na vozidla PBV se bude vztahovat záruka po dobu 7 let (150 000 km).
Navíc to místo volantu má asi salátovou mísu :-).