Zatímco vodíkový pohon vypadá v diskuzích elektromobilních fanoušků i textech některých odborných periodik, jako třeba insideevs.com, málem jako předem odepsaný přehmat, řada důležitých hráčů si to zjevně nemyslí. Například superkoncern Stellantis aktuálně zamontoval palivové články do tunové elektrické dodávky, kterou Citroën prodává pod jménem ë-Jumpy. Existují samozřejmě i odznakové verze Peugeot e-Expert Hydrogen a Opel/Vauxhall Vivaro-e Hydrogen, Toyota Proace se rovněž přidá, byť zřejmě s mírným zpožděním. Citroën ë-Jumpy Hydrogen Van zamíří k zákazníkům, jimž nestačí třísetkilometrový dojezd čistě bateriových dodávek. Ujede totiž minimálně o 100 km více a poté za tři minuty nabere vodík na dalších nejméně 400 km. To ale není vše; vůz si zároveň ponechá možnost dobíjení vyrovnávací baterie třífázovou palubní nabíječkou (11 kW) a ujet čistě na baterie až 50 km (například pokud vodík dojde). Vodíkový plug-in hybrid jsme tu v sériovém autě dosud neměli.
Velmi zajímavá je oficiální informace, že vůz míří „k osmi procentům zákazníků, kterým nestačí dojezd 300 km a nemají čas se zdržovat nabíjením“. Zjevně proběhly pečlivé marketingové průzkumy a trh pro vodíkový pohon, jehož výhody vyniknou v segmentu užitkových vozů mnohem výrazněji, než u malých „osobáků“, patrně existuje. I když si to lze vyložit i tak, že zájem o vodíková auta je proti čistě bateriovým elektromobilům, které samy ještě zdaleka nemají vyhráno, sotva desetinový. Ovšem s drahou kůží na trh v tuto chvíli nejdou nezúčastnění diskutéři, ani skeptičtí novináři, ale sama automobilka. A od seškrtávače nákladů kalibru šéfa Stellantisu Carlose Tavarese nelze čekat rozmařilé utrácení za něco, co nepřinese vysokou pravděpodobnost zisku. Časy autoritativních střelců se zlatými zbraněmi bohužel skončily s odchodem Ferdinanda Piëcha z pozice šéfa koncernu Volkswagen. Dnešní supermanažeři jsou především účetní, urputně se snažící potlačit vše, co je zbytečně drahé nebo rizikové.
Takže ë-Jumpy Hydrogen Van vznikl nejlevnější možnou cestou. Do již hotového elektromobilu ë-Jumpy konstruktéři s trochou nadsázky zamontovali 45kW palivový článek a tři sedmisetbarové zásobníky na 4,4 kg vodíku. Obojí se bez problémů vešlo, protože Hydrogen Van si vystačí s trakční baterií 10,5 kWh oproti až 75 kWh u čistého elektromobilu. Díky tomu nabízí i Hydrogen Van stejný ložný prostor, jako výchozí dieselové či bateriové verze a stejně jako ony poskytne výběr mezi střední M (4,96 m) a dlouhou XL (5,30 m) karoserií. Konkrétně naložíte od 5,3 do 6,1 m3 nákladu, který může vážit až 1100 kg. A k tomu utáhnete až tunový přívěs. Palivový článek a vyrovnávací baterie dají dohromady až 90 kW, které živí nezměněný stokilowattový elektromotor s permanentními magnety z čistě elektrické verze. Díky jeho točivému momentu 260 Nm by měla být dynamika zcela dostačující.
Vůz bude vznikat individuální přestavbou elektromobilu, vyrobeného ve francouzském Valenciennes, v technologickém centru v Rüsselsheimu. Na německý a francouzský trh také primárně zamíří, dostupnost v jiných částech Evropy, stejně jako datum zahájení produkce a ceny, v tuto chvíli výrobce zatím neupřesnil.
Technické parametry Citroën e-Jumpy Hydrogen Van
Kompletní specifikaceKonstrukce | dodávka, 4 959 × 1 920 × 1 965 mm, 1 952 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 260 Nm |
Baterie | 10,5 kWh (68 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 11 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 330 km |
Cena od | 1 084 000 Kč |
Co se týká ceny, asi autor mluví o ceně BEV verze, protože samotná levnější elektrická verze 50 kWh stojí v Německu 35 tis. EUR, verze 75 kWh pak už 43 tis. EUR. V zahraničních článcích se píše jen v odhadech o ceně, jinak ji nikdo neuvádí.