Je pro zákazníky Tesly autonomní systém výhra?

Je pro zákazníky Tesly autonomní systém výhra?
Fotografie: Tesla
  • Autonomní režim musí být nejdříve aktivován automobilkou
  • Kdy bude autonomní režim spuštěn, se neví

Tesla s velkou slávou uvedla hardware, který umožní plně autonomní jízdu úrovně 5. To znamená, že by automobil měl být schopen zcela autonomního řízení za všech podmínek a na všech komunikacích. Takový vůz teoreticky nemusí být vybaven ovládacími prvky, jako je volant nebo pedály. Pozorný čtenář ale jistě rozliší uvedení hardwaru pro autonomní jízdu a spuštění plně autonomního řízení.

Jakkoli jde o skvělou novinku, která je podle oficiálního videa velmi šikovná, pro koncového zákazníka se aktuálně nic nemění. Naopak, připlácí si 6 600 euro za technologii, kterou nemůže využít. Jisté není ani přesné datum prvního spuštění. Dokud totiž Tesla ve svých vozech autonomní řízení neaktivuje, hardware vám bude k ničemu. Podle slov automobilky by se čas spuštění měl lišit v závislosti na zemi.

Teoreticky by autonomní systém mohl být spuštěn i v České republice a řidič by tuto technologii používal stejně jako každý jiný asistent ulehčující jízdu. Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích říká: „Řidič je kromě povinností uvedených v § 4 dále povinen věnovat se plně řízení vozidla nebo jízdě na zvířeti a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích.“ Nepočítejte tedy s tím, že si půjdete přečíst na zadní sedadla noviny. Každopádně by odpovědnost stále ležela na bedrech řidiče. Situace je totožná prakticky ve všech zemích.

Autopilot

První část světa by mohla autonomní systém okusit již v prosinci tohoto roku. Pravděpodobně půjde o USA, kde má kalifornská automobilka k dispozici nejvíce dat. Právě data jsou stěžejním pilířem při tvorbě autonomního systému. Automobily Tesla totiž disponují výkonným čipem NVIDIA obdařeným schopností se učit. Možná proto Tesla vypustila do světa hardware s osmi kamerami, radarem a dvanácti senzory již dnes. Každý z majitelů luxusních elektromobilů se stal testovacím jezdcem, který dodává informace o svém stylu řízení, mapových podkladech a tak dále.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze