Je Jaguar týmem, se kterým se mají v sezóně 2024 ostatní poměřovat?

Je Jaguar týmem, se kterým se mají v sezóně 2024 ostatní poměřovat?
Fotografie: Formule E
  • Britská automobilka si v minulém ročníku podmanila Formuli E
  • Tovární tým zůstal bez trofejí, ale před novou sezónou ještě posílil
  • Letos proto bude Jaguar hlavním favoritem, s nímž se ostatní budou poměřovat
  • S nejlepší dvojicí jezdců může dominovat podobně jako Red Bull v F1

Z pohledu minulé sezóny Jaguaru vyšel přechod na Gen3 náramně. Jediné, co povedenému ročníku chybělo, byla alespoň jedna trofej. Pohár jezdců v předposledním závodě vyfoukl Jake Dennis a soutěž konstruktérů zase Envision Racing. Paradoxem je, že pohonné ústrojí mu dodává právě Jaguar, na něhož zbyla až druhá příčka. Totéž platilo i o Porsche, které se muselo sklonit před zákaznickým týmem Avalanche Andretti. V motorsportu jde o vzácný úkaz, aby v šampionátu zákaznický tým porazil ten tovární. Na každý pád britská automobilka v mnoha ohledech vyvinula jednotku, jež se pro ostatní stala vzorem. Proč?

Většina týmů totiž dokázala poskládat ústrojí dokonalé buď po stránce účinnosti, nebo rychlosti na jedno kolo. Naproti tomu Jaguar dokázal postavit silné auto v obou oblastech. Daleko k této dokonalosti nebylo ani Porsche. A teď čísla. Jaguar 8× vyhrál (50 % všech závodů), 6× bral pole position (nejvíce) a 20× stupně vítězů (nejvíce). Ve všech oblastech šlo o bezkonkurenční výsledky. Zejména poslední statistický údaj vykresluje nadvládu značky. Druhé Porsche se stejným počtem aut a takovými esy jako Wehrlein, da Costa, Dennis a Lotterer stálo na bedně pouze v 10 případech.


Navíc všech 8 vítězství Jaguaru si mezi sebe rovným dílem rozdělili Mitch Evans a Nick Cassidy – od nové sezóny týmoví kolegové. A mohlo být ještě lépe nebýt zbytečných incidentů v Hajdarábádu nebo Římě. Konzistentnost výsledků každopádně zanechala hluboký dojem. Vždyť jedinými závody, kde se vozy ikonické značky skutečně trápily, byly zastávky v Mexiko City a Jakartě. Je však Jaguar největším favoritem nadcházející 10. sezóny, nebo opět překvapí zákaznické týmy?

Envision za premiérovým titulem táhl především Cassidy, který se po Dennisovi stal vicemistrem. Pro rok 2024 se Novozélanďan přesunul do hlavního týmu Jaguaru a nahradil zde Sama Birda, který většinu svého angažmá zajížděl nekonzistentní výsledky a tým spíše brzdil. Cassidy nyní společně s Evansem vytvoří nejúdernější dvojici na startovním roštu. Opět se stačí podívat na čísla a jakékoli debaty na toto téma musí stranou. Pokud si oba borci přenesou famózní formu i do nové sezóny, bude mít Jaguar k dispozici zbraň hromadného ničení. Prakticky v každém závodě očekávejme boj o vítězství.


Jaguaru hraje do karet i to, že hned napoprvé dokázal udělat auto, které je schopné jet v obou režimech. Těžko si představovat, jak tým během posezónní pauzy zahálí, ale i z tohoto pohledu má před konkurencí navrch. Zkrátka před blížícími se testy ve Valencii nemá příliš mnoho práce, má tudíž klid na ostatní prvky přípravy. Na základě všech výše zmíněných aspektů se při příznivé situaci můžeme dočkat podobné dominance, jakou se letos prezentuje Red Bull v F1. Obzvláště, pokud nevyřeší Porsche nastavení kvalifikačního režimu a Norman Nato v Andretti nepřekvapí velkými výsledky.

Na druhou stranu mít v týmu dva nejlepší piloty současné Formule E je v mnoha ohledech požehnáním i prokletím. To poslední, co Jaguar potřebuje, je vnitrotýmová rivalita. Toto riziko ale už šéf týmu James Barclay podstoupil a nezbývá než počkat, co dvojice předvede. Pokud se mu tyto dva kohouty povede ukočírovat, může se tento krok ukázat jako podpis snů. Ať už to bude tak či onak, Jaguar do ročníku 2024 vstoupí jako hlavní favorit. Evans i Cassidy na svůj premiérový titul, stejně jako jejich zaměstnavatel, čekají. Kterému z nich bude nakloněna štěstěna?

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze