😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Jarret VE

Elektromobily, které neznáte
Jarret VE
Fotografie: Archiv Tomáše Hyana
  • Šlo o dílo bratrů vynálezců Jarretů
  • Dvoumístný elektromobil mířil do města a velkých areálů
  • Nabídl inovativní elektronický systém pohonu

Ve Francii byly módou malé městské vozíky, jejichž majitelé nepotřebovali vůbec žádný řidičský průkaz, výrobců byly desítky. Používaly se motory z mopedů, později malé diesely, ale také bezemisní elektromotory. Originální koncept představili bratři Jean a Jacques Jarretové, majitelé výzkumného ústavu v Mureaux, podnikajícího v blízkosti závodu Régie Renault ve Flinsu. Jejich oborem byla především elektronika, jak prozrazuje název firmy T.E.J. (Techniques Electriques Jarret), ale pracovali i na jiných projektech (termogenerátory, hydraulika, či automatické tlumiče pro vozy francouzských železnic SNCF), nicméně pro komercializaci svého lehkého elektrického vozíku založili akciovou společnost La Voiture Électronique v Paříži s kapitálem sedmi milionů franků a s továrnou v Creutzwaldu. Nabídli tři verze tříkolky Jarret podle účelu použití v provedení Service, Visite a Industrie.

Jarret La Voiture Électronique na výstavě Rétromobile v Paříži

První elektronické vozidlo

Jean a Jacques Jarretové svůj projekt elektrického vozu označili za vůbec první elektronické vozidlo La Voiture Électronique (zkráceně VE), protože je vybavili elektronickou řídicí jednotkou, která optimalizovala trakci dvou elektromotorů, jež zároveň vyvíjely hlavní brzdný účinek, neboť malé kotoučové nebo bubnové brzdy vzadu měly jen pomocnou (záložní) funkci! Tenké trakční elektromotory systému Jarret u každého zadního kola zajišťovaly podle typu největší rychlost 12 nebo 27 km/h (verze 50 a 60 km/h byly z bezpečnostních důvodů zrušeny), když bratři usoudili, že jejich dopravní prostředek je určen mimo silnice jen do parků a uzavřených prostor (na rozdíl od ambic britského vozíku Sinclair C5). Prototyp slavil premiéru na 55. pařížském autosalonu Mondial de l’Automobile v říjnu 1968, oba bratři tam poskytli velký rozhovor měsíčníku L’Automobile, kde zdůraznili potřebu změny přístupu k dopravním prostředkům a nutnost využití prudce se rozvíjející elektroniky.

Jarret VE
Jean (vpravo) a Jacques Jarret představují La Voiture Électronique pro pařížský autosalon 1968

Síla v jednoduchosti

Základem vozíku je jednoduchý trubkový rám tvaru T, vzadu rozvidlený pro uložení čtveřice olověných akumulátorů 12 V/47 Ah, zapojených do série a s dobíjením z běžné sítě 110 nebo 220 V. Pro jízdu se dvěma cestujícími prý stačilo jen 14 % jejich výkonu. Výrobce uváděl dojezd 30 až 70 kilometrů na jedno nabití podle zatížení a způsobu jízdy. Elektronika zajišťovala změnu směru otáčení elektromotorů pro jízdu vpřed či vzad, ale i brzdění, jakož i vektorování pro řízení vozíku s extrémně malým poloměrem otáčení (vpředu jen volně natáčené kolo podle potřeby).

Jarret VE
Útlá stavba originálního elektromotoru bratří Jarretů

Ocelový podvozek s odpružením zadních kol dráty ve tvaru písmene S byl zcela zakryt jednodílnou otevřenou plastovou karoserií, nesoucí dvojici sedadel a ovládací páku na středovém tunelu. Délka vozíku činila 1 680 mm, jeho šířka 1 115 mm a výška 800 mm. Uváděná hmotnost byla nejprve 180 kg, z čehož připadalo 80 kg na akumulátory, později se tyto hodnoty změnily na 165 a 65 kg.

Jarret VE
Expozice ekologických vozidel v Bruselu, vpředu Jarret VE (vlevo) a Sinclair C5

Nabídka nepřesvědčila

Bratři Jarretové označovali La Voiture Électronique za prostředek pro přepravu jedné osoby a malého nákladu, či dvou osob do celkové užitečné hmotnosti 180 kg. Místem užití měly být nová města, lázně, školy, galerie, parky, sportoviště, výstaviště, nemocnice, letní kluby a všude tam, kde je třeba transportu osob starších, či zdravotně postižených. Dokonce vytiskli barevné prospekty, ale na dalším autosalonu v Paříži 1969 už nevystavovali. Přímý pohon kol elektromotory (uloženy souose) později nahradily redukční řetězové převody a širší elektromotory uložené výše, ale ani další vylepšování vozíku klientelu nepřesvědčilo. Po roce 1972 byl konec. Dnes jsou elektronické vozíky Jarret kuriozními sbírkovými předměty. Viděli jsme je na pařížské výstavě Rétromobile, ale také ve stálé expozici bruselského automobilového muzea Autoworld.

Jarret VE
Jarret VE coby stálý exponát bruselského muzea Autoworld (2025)
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze