Jakou roli hraje ve Formuli E software? Až 80 % výkonu, říká úřadující šampion

Jakou roli hraje ve Formuli E software? Až 80 % výkonu, říká úřadující šampion
Fotografie: Formule E
  • Pilot Andretti Jake Dennis poodhalil technické rozdíly mezi F1 a Formulí E
  • Stěžejní pro vůz Formule E jsou softwarová nastavení
  • Správnému vyladění Dennis připisuje až 80 % veškerého výkonu auta

Úvod sezony aktuálního šampiona Jakea Dennise, stejně jako jeho týmu Andretti, je jako jízda na horské dráze. V prvních třech závodech se do výsledků zapsal nejprve devátým místem, poté jako vítěz první ePrix v Rijádu a o den později už zase uzavíral první desítku. Obzvláště kontrastní výkony na půdě Saudské Arábie byly velkým překvapením. Zatímco v pátek si vítězství zajistil s náskokem větším jak 13 sekund, o necelých 24 hodin za vítězným Nickem Cassidym zaostal o necelých 7 sekund. „Nejhorší auto, jaké jsem kdy ve Formuli E řídil,“ lamentoval pak Dennis nad výkonem svého vozu pro oficiální webové stránky série.

Na první pohled by se zdálo, obzvláště když ve Formuli E není povolen vývoj aut jako v F1, že podobné výkonnostní výkyvy tu jen stěží najdete. Opak je ale pravdou. Namísto aerodynamických kudrlinek jsou auta vybavena složitým softwarem, který řídí jednotlivé prvky celého vozu. Správné nastavení tak, aby všechny systémy vzájemně spolupracovaly, potom může být noční můrou. A právě situace, v níž se ocitl obhájce titulu, to pěkně ilustruje.

„Podle mě je mezi F1 a naší Formulí E největší rozdíl v softwaru. Obecně platí, že F1 je především o mechanické přilnavosti auta a množství přítlaku, který dokáže generovat. Pokud tohle v průběhu víkendu dokážete dostat do správných mezí, pak budete konkurenceschopní, protože máte čistou přilnavost i výkon,“ popisuje Dennis, který je zároveň testovacím a vývojovým jezdcem Red Bullu, rozdíly mezi F1 a elektrickými formulemi.

„Ve Formuli E jsou pokročilé softwary, z jejichž správného nastavení pravděpodobně pochází až 80 % výkonu. Je tudíž velmi jednoduché být mimo tohle okno, pokud vám určité závodní situace nesedí. Tohle je něco, co se v týmech může změnit ze dne na den. Nám se to zcela evidentně stalo z pátku na sobotu při závodech v Rijádu, kde jsme se hodně natrápili. Zároveň nebylo moc týmů, které by se ze špatných výsledků propracovaly k těm dobrým. Výjimkou byl Nissan. Z příšerného auta v pátek se stalo pravděpodobně nejlepší na startovním roštu.“


„Z mého pohledu se Nissanu obecně daří na tratích s vysokou přilnavostí a v sobotu jim to evidentně hrálo do karet a dojeli si pro dobrý výsledek. Když máte dobrou přilnavost a k tomu dobře vyvážené auto, je nastavení softwaru o něco citlivější. Máte-li však špatně vyvážené auto a software je na hraně svých možností, všechno se to sčítá a umocňuje. To se nakonec stalo i nám, proto to byl pro náš tým úplně zbytečný den.“

Softwarové nastavení týmy tají

S velmi natěsnaným programem, kdy tréninky, kvalifikace i samotný závod se jedou ve stejný den, bývá nastavení auta opravdovým zlatým grálem. I když jednotlivé týmy disponují odlišným softwarovým vybavením, z podstaty věci informace ven, tedy i ke konkurenci, nerady pouštějí. I Jake Dennis byl proto ve zmiňovaném rozhovoru skoupý a neprozradil více, než by bylo nutné.

„Jsou to věci jako vyvážení brzd, míra regenerace nebo nastavení diferenciálu. Je ale mnoho různých věcí, které lze upravovat a každý tým to má trochu jinak. Není to nic neobvyklého, ale pokud to není dobře nastaveno ve správný okamžik, což je kvalifikace, pak spadnete dozadu a nezbývá než předjíždět. Pak ale zase narážíte na omezení v podobě množství energie, které máte na závod.“

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze