Zapomeňte na selfie fotky z práce, zaměstnanci EGV nesmějí na svém pracovišti fotografovat a do práce se dostanou jen se zvláštním povolením ke vstupu. Jejich práce je při vývoji nového vozu nepostradatelná, ale končí už před tím, než si nový model odbude světovou premiéru a poprvé se ukáže veřejnosti.
Teď se oddělení, v němž pracuje zhruba 330 lidí působících v závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách i Vrchlabí, rozhodlo odhalit svou práci alespoň v tomto článku a videu.
„Nejprve pomocí 3D scanneru převedeme hliněný model vozu do modelu virtuálního, tzv. 3D dat. Následuje práce našich kolegů z oddělení Předvývoje, kde vznikají přesné plochy. Na základě těchto ploch připravujeme tzv. virtuální prezentace, tedy virtuální scény, kde se snažíme přenést kolegy z Technického vývoje do Virtuálního světa a nabídnout budoucí vůz k posouzení a některým zkouškám. To nám umožní přesně zobrazit každý detail vozu, simulovat výhledy z vozu a ergonomii interiéru. Všechny úpravy a změny provádíme digitálně,“ popisuje začátek „vývojového a výrobního“ procesu David Vaněk, vedoucí Stavby prototypu a modelu.
Pokud bychom si složitý vývoj vozu zjednodušili, tak můžeme konstatovat, že následuje fáze výroby prototypů a zkoušek prototypů. Tedy konstruktéři ve vývoji Škoda Auto mají k dispozici již zmiňované přesné plochy exteriéru a interiéru a v detailu nekonstruují celý vůz.
Týmy EGV stanovují technologické postupy a technologie, konstruují a zajišťují přípravky a nářadí pro výrobu prototypu, objednávají a vyrábí všechny potřebné díly, plánují výrobní postup či softwarové řešení. „Musíme naplánovat rozpad prototypu do posledního šroubku a zvolit vhodné technologie, které budou relevantní pro následné testování vozů,“ vysvětluje Vaněk.
Následuje montáž prototypu. Jakmile je kompletní podvozek předpřipraven na samostatném pracovišti, dojde k nasazení karoserie na podvozek, pak následuje především montáž kokpitu a zapojení kompletní elektroniky. Když je celý prototyp smontovaný, „oživí se“ celá elektronika, nahrávají se všechny potřebné softwary do vozu a kalibrují se všechny asistenční systémy. Hotový vůz také prochází důkladnou kontrolou, včetně funkčnosti.
Nový prototyp je v tuto chvíli připraven ke svým úkolům, kterými jsou zkoušky. I když stále roste podíl virtuálního vývoje, ke každému novému modelu zároveň vzniká několik desítek karoserií a testovacích prototypů.
„Než se konkrétní model automobilu začne sériově vyrábět, má už najeto přes dva miliony kilometrů a za sebou tisíce hodin náročných zkoušek. Prototypy jsou vystavovány extrémním podmínkám v klimatické komoře, podstupují jízdní zkoušky i crash testy a testy celkové funkčnosti. Kontroluje se také kvalita každé komponenty,“ popisuje Vaněk, k čemu všemu prototypy slouží.
Veškeré testy se samozřejmě vyhodnocují. Výsledky testování, simulací a výpočtů buď potvrzují směr vývoje nového vozu, nebo ústí ve změny vedoucí ke zdokonalení budoucího sériového vozu. Jednoduše řečeno, praktické zkoušky čas od času odhalí něco, co jde ještě zdokonalit. V této fázi se do procesu vracejí jak designéři, tak konstruktéři, kteří poskytli vstupní data pro stavbu prototypu, a ověřují funkčnost svých návrhů. Pracovníci EGV se zase dělí o své zkušenosti s oblastí výroby, která připravuje sériovou výrobu budoucího modelu.
Když je vše připraveno k sériové výrobě nového modelu a jeho prvnímu představení veřejnosti, úloha prototypů se chýlí ke konci. K zákazníkům se nikdy nedostanou a po splnění svých povinností je čeká většinou recyklace.