Jak moc změní elektřina tvář automobilů?

3
Jak moc změní elektřina tvář automobilů?
  • Elektrický pohon přináší kromě techniky i změnu designu vozů
  • Měnit se bude jak vzhled exteriéru vozů, tak i jejich interiér
  • Budoucnost se ponese ve jménu minimalizace a většího pohodlí pro pasažéry

Boom elektromobility zcela zásadně proměňuje automobilový průmysl. Vozy obsahují novou techniku, mají odlišné funkce a elektrický pohon dokonce mění i jejich vzhled. Pojďme se podívat, jak se vozy mění nyní a jak se budou proměňovat v blízké budoucnosti.

Byton Byton Concept

Tvrdit, že elektromobily vypadají zcela stejně jako konvenční vozy, by bylo liché. Technické změny uvnitř automobilů jsou důvodem některých změn, které se odehrávají v exteriéru vozů. Elektrický pohon vyžaduje méně pohyblivých mechanických součástí, na druhou stranu však vyžaduje více elektroniky. Tomu se podřizuje a bude podřizovat i vzhled vozu.

Elektromobil nejsnáze poznáte podle přední masky, které ve většině případů chybí přední mřížka. Již není potřeba chladit motor umístěný v přední části vozu, který u standardních vozů nacházíme pod kapotou. V případě elektromobilů se za ní většinou ukrývá úložný prostor navíc. Zároveň není potřeba olejového mazání, takže u elektromobilů odpadá nutnost přístupu k mazacím systémům. Podle některých bychom se dokonce mohli do budoucna dočkat vozů, které budou zcela pozbývat přední část a vůz tak bude končit kabinou, jako je tomu nyní u autobusů či nákladních vozů.

Faraday Future FF91

Postupem času budou zcela mizet či se zmenšovat zpětná zrcátka, která bude nahrazovat kamerová optika. Zmenšovat se nejspíše budou i světlomety, které budou pracovat s LED či laserovou technologií a začnou přijímat tvar štěrbiny či malého kruhového bodu. Co naopak bude přibývat jsou přední a zadní nárazníky prošpikované senzory.

Jak informuje web digitaltrends.com, proměnami bude procházet i interiér vozů. Se zmenšujícím se počtem součástek bude kabina stále prostornější. Posádka bude mít více prostoru pro nohy i hlavu a vozy pojmou větší objem nákladu. Změnit by se mohlo i klasické rozvržení interiéru se sedadly namířenými dopředu. Autonomní technologie umožní věnovat se více ostatním pasažérům než samotné jízdě. Posádka bude moci vzájemně komunikovat, otáčet se, nebo se oddávat zábavě díky infotainmentu vozu.

Audi PIA

Některé změny by mohly být dokonce revoluční. Například infotainment by se mohl časem soustředit na zprostředkování zábavy mnohem více než na poskytování informací o vozidle a jízdě. Automobil tedy bude více připomínat další pokoj vašeho domu či bytu, což je věc, se kterou často pracovali futuristé minulého století.

Změnou by mohlo projít i čelní sklo, které v současné době představuje poměrně drahé, ale především nebezpečné technické řešení. Vidět před vůz již nebude díky autonomním technologiím zapotřebí, a tak by čelní sklo, jak jej známe dnes, mohlo z automobilů zcela zmizet. Zajímavá představa, co říkáte? Za deset let tak možná budou nové vozy vypadat zcela jinak než ty dnešní. Je to velmi vzrušující představa a věřte, že my u toho budeme s vámi, aby vám nic neuniklo.

Diskuze ke článku
no_name
V autě bez předního kufru bych jezdit nechtěl. Stačí se podívat na crash testy smáru. Kabina sice jakž takš drží, ale posádka na kaši vlivem velkého přetížení. Přece jen ta deformace předního kufru o něco sníží energii nárazu a ten již není tak destruktivní pro vnitřní orgány.
no_name
Oprava: smártu
Václav Svoboda
Václav Svoboda
S tím vnitřním prostotem je to v reálu drobátko jinak. VW přiznává, že v jeho ID.3 si cestující na zadních sedadlech musí zvyknout na pokrčené nohy a chodidla lze pod přední sedáky zasunout až si přední pasažér zvedne sedadlo, což jde ovšem jen u řidiče a u spolujezdce v nejvyšší příplatkové verzi. Důvodem jsou baterie. Takový "komfort" nezažijete ani u maličkých kolíňat prodávaných za čtvrtinovou cenu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze