Společnost Arc míří opravdu vysoko. Na nedávné výstavě EICMA Motorcycle Show v Miláně debutovala se svou elektrickou motorkou Arc Vector. Sportovní cafe racer je stylový, superrychlý, prošpikovaný high-tech technologií a také opravdu drahý.
Arc byl založen Markem Trumanem, bývalým vedoucím Jaguar's White Space (divize, která přichází se všemi šílenými nápady). Truman a jeho tým přišli s konceptem elektrického motocyklu, který se nakonec vyvinul až v Arc Vector, který se nakonec vyklubal na světlo světa. Tahle bestie se vyrobí pouze v limitované sérii 355 kusů a rozhodně nebude pro každého. Společnost se zaměřila na nejbohatší klienty, kteří si rádi za kus umění připlatí, v tomto případě nepříliš skromných 90 tisíc liber, což je více než 2 660 000 korun.
Za tuto cenu dostanete špičkový a supervýkonný stroj. V elektrickém motoru se ukrývá stádo bezmála 130 koní (95kW), díky kterým by se ručička tachometru, kdyby na displeji nějaká byla, zastavila až na hodnotě 150 MPH, čili nějakých 241 km/h. Z klidu na stovku stroj vypálí za 2,7 sekundy. Dojezd je celkem přijatelných 190 kilometrů po dálnici a téměř 280 ve městě.
Vector nabízí oproti konkurenci velmi odlišný design. Namísto konvenčního rámu používá monokok z uhlíkových vláken, ve kterém je uložena veškerá elektronika včetně baterií a motoru. Zadní část rámu je také z uhlíkových vláken a je osazena na míru vyrobeným tlumičem od Ohlins. O brzdění se starají brzdy Brembo namontované v ojedinělé pozici 6 o'clock a řadí se mezi nejlepší komponenty pro sportovní motorky. Díky konstrukci z uhlíkových vláken a novému typu baterií Arc výrobce tvrdí, že je motorka o 25% lehčí než její nejbližší konkurence. Truman dodává: „Články, které máme, jsou stále prototypy, ale neexistuje žádná jiná elektrická motorka, která by měla typ článku, který máme my.“ Toto je bohužel zatím jediným vyjádřením k bateriím, takže jejich kapacitu a dobu nabíjení si můžeme zatím jen domýšlet.
Další věcí, kterou je koupě výjimečná, je helma HUD, kterou k motorce obdržíte. Tuto helmu si společnost vyvinula sama a zajímavostí na ní je, že obsahuje zabudovaný displej poskytující veškeré informace pro jezdce, takže nemusí spouštět oči ze silnice. Jestli jste si říkali, že motorka nemá zpětná zrcátka, tak jste si všimli správně. Tento „problém“ je vyřešen instalovanou kamerou na zadní straně helmy, tudíž má jezdec přehled, co se děje za ním.
Helma není jediný high tech prvek, který od společnosti dostanete. Obdržíte také speciální haptickou bundu, která poskytuje hmatovou zpětnou vazbu. Funguje tak, že jezdec obdrží fyzické znamení, když se blíží auto zezadu. Bunda používá vestavěné reproduktory, které poskytují zpětnou vazbu vibrací a v určitých provozních režimech umožňují jezdci „cítit“ hudbu. Pro ty, kteří se obávají, že oblékací technologie Arc Vector může být příliš rozptylující, Truman už má odpověď: „Lidé se mě ptají, jestli to může být rušivé, ale je to skutečně navrženo tak, aby to bylo úplným opakem. Technologie vás osvobozuje od vašich smyslů, umožňuje vám soustředit se na silnici a vaši pohodu s motocyklem, abyste si užili okamžik, kdy víte, že motorka vás hlídá a informace, které potřebujete, jsou přímo před vámi.“
Haptická bunda a high-tech přilba jsou navrženy tak, aby pomohly člověku a stroji spojit se v jednoho. Namísto kontroly budíků ve chvíli, kdy se jezdec snaží tlačit motorku na hranici možností, ho k tomu dovedou bunda a přilba. Tato technologie přispívá jak ke zvýšení výkonnosti, tak bezpečnosti.
Truman závěrem dodává: „Technologie, výkon, bezpečnost a zkušenosti se spojují jako nikdy předtím na dvou kolech. Vector je více než jen nejlepším motocyklem na světě; je to první motocykl s integrovaným multi-senzorovým HMI (Human Machine Interface), je to inovativní heads-up helma a je to haptický jezdecký oblek - toto všechno tvoří společně nejintenzivnější motoristický zážitek na dnešním trhu.“