Já nabíjel první, ty si pěkně počkáš! A co na to říká EVtiketa?

Vzájemné chování elektromobilistů má první neoficiální pravidla
13
Já nabíjel první, ty si pěkně počkáš! A co na to říká EVtiketa?
Fotografie: Lukas Lorenz, ÖAMTC
  • Je správné odpojit cizí auto od nabíječky, pokud ji blokuje?
  • Čím se můžete dotknout typického Brita?
  • Jak na agresivní, aktivní odpůrce elektromobility?

Lidské společenství si odedávna utváří pravidla chování a vzájemného soužití. Ta se liší nejen v čase, ale i v místě a prostředí. A nové fenomény nejsou výjimkou. Zatímco internetoví surfaři už dlouho znají takzvanou netiketu, tedy v rámci tzv. RFC (soubor standardů a doporučení pro internet) sepsaný soubor regulí chování ve virtuálním prostředí, právě nyní jsme svědkem utváření nových pravidel pro svět elektromobilistů. Ta vznikají samovolně, avšak jsou natolik jasná, že už stojí za první ohlédnutí. Celý tento článek lze brát s nadhledem, avšak kovaní uživatelé nabíjecích aut jistě znají nepříjemné situace kolem nabíječek či překvapivé mezery v pravidlech, co je slušné a co už není při shánění životodárné elektrické zásuvky. Pokud vám v článku nějaké pravidlo chybí, dejte nám vědět v diskuzi.

Jako první tu podle insideevs.com máme parkování spalovacích aut na místech, vyhrazených k dobíjení elektromobilů. Tento hřích nemá snadné řešení. V angličtině už pro něj dokonce vznikl i název ICEing podle anglické zkratky pro automobily se spalovacími motory ICE (Internal Combustion Engine, neboli motor s vnitřním spalováním). Ta sice vlakovým fanouškům připomíná něco úplně jiného (stejně se jmenuje síť německých vysokorychlostních vlaků), avšak elektromobilisté ji rádi a často používají, když diskutují o spalovacích autech. Zpravidla v nelichotivých souvislostech. Dalším stupněm je takzvaný ICE-holing. Tedy tentýž zločin, jenže tentokrát spáchaný záměrné a spojený s hlasitými urážkami okolostojících elektromobilistů. S podobným chováním jste se asi setkali. Aktérem bývá obří benzinové SUV se zatemněnými okny, stojící napříč přes maximum zelených parkovacích míst a polepeného posměšnými karikaturami elektromobilů. A za volantem nějaký ten masitý zátylek, těšící se, jak vás za první slova protestu utopí v přívalech svého testosteronu. Jak se zachovat? Pokud si netroufáte na osobní konfrontaci, která by mohla vyústit ve vážný problém, volejte strážníky. Pár pokut dá takovým vtipálkům na pamětnou. Pozor, pokud mu svým elektromobilem zatarasíte odjezd, stáváte se rovněž viníky, nehledě na to, že pokud se někdo touto cestou snažil vyvolat konflikt, právě jste mu dali skvělou záminku.


Specifickým ekosystémem jsou nabíječky. U nich se totiž otvírá celá paleta nových situací. Jedním z nejhojněji diskutovaných témat je, zdali je v pořádku odpojit cizí auto, blokující nabíječku. Jedni říkají, že je to naprosto normální, druzí oponují, že je pro ně nepřekročitelné tabu dotknout se bez dovolení cizího auta. Tak tedy vězte, že vysunout konektor z již nabitého auta, pokud sami chcete nabíjet a u stojanu je volno, je v pořádku a může to být vůči majiteli nabitého auta dokonce i ohleduplnost, protože jej ušetříte poplatků za blokování nabíječky, v ceníkách českých poskytovatelů vznešeně nazvaných „volné minuty“. Ovšem slušností vůči němu je nasadit kryty zásuvky a zavřít dvířka. Má to ale několik podmínek. Vůz musí být opravdu plně nabitý. Přijel před vámi a má právo nabít si podle svého uvážení. Neexistuje tedy omluva pro čím dál rozšířenější nešvar, kdy spěchající majitel vozu číslo dvě přijede, usoudí, že 92 % nepřítomnému řidiči jedničky stačí, nouzovým vypínačem shodí nabíjení a uvolněný konektor pak zasune do svého auta. Tím riskuje nejen inzultaci od nečekaně se navrátivšího majitele, běžícího zjistit, proč mu aplikace na telefonu ukázala zastavené nabíjení, ale v krajním případě i poškození nabíjecího stojanu. Konektor rovněž musí jít normálně vysunout, jakýkoliv pokus vyrvat jej násilím je nepřípustný. To se týká hlavně zásuvek Typu 2, které jsou v autě zajištěny centrálním zámkem. Pokud tedy nejde vypojit opačná strana na stojanu (některé stojany mají vlastní kabel i na AC nabíjení), máte smůlu a musíte počkat na majitele prvního auta. Specifické pravidlo platí mezi teslisty. Superchargery totiž mívají dva konektory, mezi něž se dělí jmenovitý výkon stojanu. Pokud tedy u něj už jedna Tesla nabíjí, druhá se s ní musí podělit. Je-li na místě více stojanů, přednostně obsaďte jiný, abyste sobě, ani řidiči jedničky neprodlužovali nabíjení.

Nový, nečekaný zádrhel se objevil při průzkumu mezi 2 000 respondenty ve Velké Británii. Zjistilo se totiž, že plných 61 % procent dotázaných by považovalo za neslušné, kdyby je návštěva požádala o připojení svého elektromobilu do jejich zásuvky. Dokonce plným 63 % by to připadalo srovnatelné s tím, kdyby si host řekl o kapku benzínu do svého auta. Přesto by ale 56 % hostitelů bylo příliš zdvořilých, než aby žádost odmítli. Takže pozor na faux pas! Odborník na etiketu radí brát tuto laskavost vůči hostovi jako součást svého pohostinství a ušetřit sebe i jej trapných rozpaků tím, že mu sami dobití nabídnete. Od hosta se samozřejmě očekává, že tuto laskavost nebude zneužívat a doplní si energii nanejvýš na cestu domů s malou rezervou. Vhodné bude přiměřeně se odvděčit. Ideální je oplatit při příští reciproční návštěvě stejnou mincí, pokud nelze, hodí se například poslat děkovný dopis nebo malý dárek. Nám to možná připadá jako pošetilost, avšak v jiných zemích se na korektní mezilidské vztahy dbá vskutku úzkostlivě.

Zapojování přenosné nabíječky
Požádat o zásuvku pro svůj elektromobil může Brit považovat za nevhodné, přesto vám nejspíš vyhoví

A co specifikum zemí s málo rozvinutou nabíjecí infrastrukturou (například Česka), tedy nabíjení elektromobilu prodlužovacím kabelem z okna? Když už něco takového musíte dělat, umístěte kabel tak, aby o něj pokud možno nikdo nezakopl, případně se o něj nezranil cyklista v cyklopruhu. Vůbec nejlepší je přikrýt jej něčím, co lze snadno překročit či přejet kočárkem/invalidním vozíkem a zároveň je to výrazně barevné, aby si toho kolemjdoucí či kolemjedoucí všiml. Prodávají se speciální plastové kabelové přejezdy či mosty, ve výrazných barvách a snadno překonatelné nohou i kolem. Jsou lehké, snadno se s nimi manipuluje a můžete je vozit v autě. Metr vyjde zhruba od čtyř stovek, kvalitní výrobek od tisícovky; není to málo, ale pak budete mít klid. Kdyby se totiž někdo kvůli vaší prodlužovačce, ležící na veřejném prostranství, zranil, může vymáhat škodu po vás. A pak by to bylo výrazně dražší.

Kabelový most
Kabelové mosty jsou lehké, snadno se s nimi manipuluje a lze je nastavovat
Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
“Specifické pravidlo platí mezi teslisty. Superchargery totiž mívají dva konektory, mezi něž se dělí jmenovitý výkon stojanu. Pokud tedy u něj už jedna Tesla nabíjí, druhá se s ní musí podělit. Je-li na místě více stojanů, přednostně obsaďte jiný, abyste sobě, ani řidiči jedničky neprodlužovali nabíjení.”

Tohle je ponekud matouci.
Ano dva stojany superchargeru V2 (u V3 uz to myslim neplati) oznacene vzdy stejnym cislem, ale ruznymi pismeny. Tedy napriklad “3a” a “3b” (pozor nemusi byt vzdy vedle sebe!) si sice sdili nabijeci vykon, ale ne rovnym dilem jak vyzniva z textu. Vzdy ma prednost ten co se pripojil jako prvni, ktery tedy dostane maximalni vykon jakym je schopen nabijet a ten druhy pak dostane zbytek do maxima nabijecky. Jak v prubehu nabijeni vykon u prvniho auta klesa, druhemu se automaticky zvysuje. Je tedy dobre pokud jsou napriklad z osmi stojanu jiz obsazene ctyri, zjistit kdo ma nejvice nabito a pripojit se k nemu aby jste dostali co nejvice.
Neni tedy pravda, ze pokud se pripojite k nekomu tak mu snizite vykon nabijeni…
Pavel Martinovský
Pavel Martinovský
Taky už jsem párkrát odpojoval plně dobité auto ale nikdy mi z toho nebylo dobře. Na cizí auto se prostě nešahá.
Šípek Petr
Šípek Petr
"neoficiální pravidla"?
Odpojit někomu auto od nabíječky bez jeho souhlasu je přestupek proti občanskýmu soužití a nic na tom nemění ani to, že ten, kdo to udělal, má větší svaly.
Roman Placer
Roman Placer
Nabíjel jsem často na AC nabíječce v OC Novoplaza. Též tam hodně nabíjel jeden pán svou Teslu, nechával ji téměř denně připojenou přes noc. Jelikož to byl starý (2x Mennekes Typ 2) sloupek Čezu, měl takovou fajn funkci, že ukazoval stav nabíjení ledkou (modrá - obsazeno a nabíjí se, zelená nabíjení ukončeno i přes to, že byl kabel stále zapojený, zámek byl už uvolněný. V takovém případě mi přišlo naprosto v pohodě ten jeho kabel odpojit a zapojit si ten svůj, pán už jen blokoval místo u nabíječky a tedy bych spíše toto chování hodnotil jako přestupek proti občanskému soužití, než samotné odpojení kabelu. Já jsem si na tohle dával odost více bacha a jak jen to šlo, auto jsem odpojoval a přeparkovával vedle i za cenu, že tam třeba poběžím ještě v 11 v noci, ale ne každý se takto "snaží"..
Všiml jsem si, že ABB rychlonabíjecí stojany se chovají jinak a po ukončení nabíjení v případě připojeného kabelu stále ukazují stav zásuvky "obsazeno", což je trochu nešikovné, ale mělo by to eliminovat tyto Vámi zmíněné přestupky.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze