Hon na vodíkový rekord pokračuje. Toyota prolomila tisícovku

6
Hon na vodíkový rekord pokračuje. Toyota prolomila tisícovku
Fotografie: Toyota
  • Toyota Mirai ujela v běžném provozu 1 003 km bez plnění
  • Šlo o sériové, neupravené auto ve standardním provedení
  • Rekord ověřila nezávislá autorita a stal se oficiálním

Ačkoliv se zdá, že jsou palivové články v těžké defenzivě proti drtivému nástupu bateriových elektromobilů, minimálně dvě automobilky si to nemyslí a pokračují nejen v intenzivním vývoji, ale i komerčním prodeji vodíkových modelů. Ty se totiž zatím stále zdají být dobrým řešením pro střednědobou budoucnost, až se tedy vyřeší levná a bezpečná výroba vodíku a jeho přeprava na místo spotřeby. Takže Hyundai už prodává své Nexo a Toyota Mirai. Tu si dokonce už můžete koupit i v Česku, Nexo bude následovat zanedlouho.

Jenže část veřejnosti je stále skeptická a klade si pochopitelné otázky ohledně nevýhod takového řešení. Ty jsou jasné, ovšem pracuje se na jejich zmírnění či eliminaci. Jednou z otázek je akční rádius takového auta, a na ni přišly hned dvě odpovědi nedlouho po sobě. Ani čtrnáct dní neuplynulo, kdy Hyundai Nexo prokázal reálný dojezd 887,5 km na australské půdě a máme tu další rekord. Toyota Mirai najezdila bez tankování rovných 1 003 km. Pokus odstartoval 26. 5. v 5.43 u plnicí vodíkové stanice HYSETCO v Orly a pokračoval po veřejných silnicích kolem Loiry. Po skončení palubní počítač stále ukazoval 9 km dojezdu. Na průběh podle insideevs.com dohlížel nezávislý orgán a rekord je tak uznán jako oficiální.
Vůz nebyl na pokus nijak speciálně upraven a nedošlo ani na žádné speciální technické prostředky. Šlo o zcela standardní Toyotu Mirai, která za pět minut naplnila zásobník 5,6 kg vodíku a vyrazila. Výsledku se podařilo dosáhnout pouze ekologickým jízdním stylem celkem čtyř řidičů, kteří se střídali za volantem, aby byl pokus co nejobjektivnější. A nešlo o žádné profesionální zkušební jezdce. Běžný šofér tedy může se svým Mirai pomýšlet na stejný, nebo lepší výsledek. Konečný součet ukázal průměrnou spotřebu 0,55 kg/100 km. A to znamená při uvažované průměrné ceně kolem 250 Kč za kilogram (v Německu je aktuálně stanovena na zhruba odpovídajících 9,50 eur, u nás se zřejmě nebude po otevření veřejných plniček příliš lišit) přímé náklady na palivo ve výši 1,38 Kč/km. Což není zase tak daleko od zhruba devadesáti haléřů, na které vyjde kilometr cesty průměrným elektromobilem při nabíjení za 7 Kč/kWh. Nehledě na to, že elektřina se bude zdražovat a vodík zůstane ještě nějakou dobu přinejhorším na stejné ceně. Samozřejmě, že jsou vodíková auta zatím drahá, ale to vyřeší objem produkce; materiálově ani technicky k tomu není jiný důvod. A vodíkové plničky časem také vzniknou. Možná že to s vodíkem není tak špatné, co říkáte?

Technické parametry Toyota Mirai (2020)

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 975 × 1 885 × 1 470 mm, 1 920 kg
PohonVodík, hnaná náprava: zadní
Výkon134 kW, 182 koní
Nádrž6 kg
SpotřebaKombinovaná: 0,8 kg / 100 km
Cena od1 700 000 Kč
Související články
Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
To ani nemá cenu komentovat,
Two Gamers cz
Two Gamers cz
Blbej je ten pocit že do kanystru to nedáš a kabel do zásuvky je ti k prdu ☹.....takze dojezd ke konci musi byt nervy.ale stejně se to asi prosadí
Bohumil Filip
Bohumil Filip
Počítá někdo u vodíkových aut s lidským šlendriánem? Vždyť v Česku, lidi vnímají STK jako zlo které je buzeruje, místo toho aby STK brali jako místo které jim odhalí závady na bezpečnosti vozidle. Pak se snaží různě STK vyhnout a na ulici potkáváme vozy z kterých jde černý dým po sešlápnutí plynu, nebo je pod nima louže oleje při každém zastavení. Těch druhých už naštěstí trochu ubývá. Děsím se, doby vodíkových aut jako vraků.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze