Ačkoliv se zdá, že jsou palivové články v těžké defenzivě proti drtivému nástupu bateriových elektromobilů, minimálně dvě automobilky si to nemyslí a pokračují nejen v intenzivním vývoji, ale i komerčním prodeji vodíkových modelů. Ty se totiž zatím stále zdají být dobrým řešením pro střednědobou budoucnost, až se tedy vyřeší levná a bezpečná výroba vodíku a jeho přeprava na místo spotřeby. Takže Hyundai už prodává své Nexo a Toyota Mirai. Tu si dokonce už můžete koupit i v Česku, Nexo bude následovat zanedlouho.
Jenže část veřejnosti je stále skeptická a klade si pochopitelné otázky ohledně nevýhod takového řešení. Ty jsou jasné, ovšem pracuje se na jejich zmírnění či eliminaci. Jednou z otázek je akční rádius takového auta, a na ni přišly hned dvě odpovědi nedlouho po sobě. Ani čtrnáct dní neuplynulo, kdy Hyundai Nexo prokázal reálný dojezd 887,5 km na australské půdě a máme tu další rekord. Toyota Mirai najezdila bez tankování rovných 1 003 km. Pokus odstartoval 26. 5. v 5.43 u plnicí vodíkové stanice HYSETCO v Orly a pokračoval po veřejných silnicích kolem Loiry. Po skončení palubní počítač stále ukazoval 9 km dojezdu. Na průběh podle insideevs.com dohlížel nezávislý orgán a rekord je tak uznán jako oficiální. Vůz nebyl na pokus nijak speciálně upraven a nedošlo ani na žádné speciální technické prostředky. Šlo o zcela standardní Toyotu Mirai, která za pět minut naplnila zásobník 5,6 kg vodíku a vyrazila. Výsledku se podařilo dosáhnout pouze ekologickým jízdním stylem celkem čtyř řidičů, kteří se střídali za volantem, aby byl pokus co nejobjektivnější. A nešlo o žádné profesionální zkušební jezdce. Běžný šofér tedy může se svým Mirai pomýšlet na stejný, nebo lepší výsledek. Konečný součet ukázal průměrnou spotřebu 0,55 kg/100 km. A to znamená při uvažované průměrné ceně kolem 250 Kč za kilogram (v Německu je aktuálně stanovena na zhruba odpovídajících 9,50 eur, u nás se zřejmě nebude po otevření veřejných plniček příliš lišit) přímé náklady na palivo ve výši 1,38 Kč/km. Což není zase tak daleko od zhruba devadesáti haléřů, na které vyjde kilometr cesty průměrným elektromobilem při nabíjení za 7 Kč/kWh. Nehledě na to, že elektřina se bude zdražovat a vodík zůstane ještě nějakou dobu přinejhorším na stejné ceně. Samozřejmě, že jsou vodíková auta zatím drahá, ale to vyřeší objem produkce; materiálově ani technicky k tomu není jiný důvod. A vodíkové plničky časem také vzniknou. Možná že to s vodíkem není tak špatné, co říkáte?Technické parametry Toyota Mirai (2020)
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 975 × 1 885 × 1 470 mm, 1 920 kg |
---|---|
Pohon | Vodík, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 134 kW, 182 koní |
Nádrž | 6 kg |
Spotřeba | Kombinovaná: 0,8 kg / 100 km |
Cena od | 1 809 000 Kč |