Po měsících odhadů, nejrůznějších úvah a vášnivých debat představila Formule E nový kvalifikační formát v praxi. Dvojzávod v Rijádu odhalil skrytý potenciál dříve nepříliš atraktivní části závodního víkendu. Je ale nový systém rozdělování pozic na startu skutečným úspěchem? A jak formát ještě v budoucnu vyladit?
Deset „nekonečných“ minut čekání
Na úvod celé kvalifikace jsou od letošní sezóny jezdci rozřazeni pouze do dvou skupin na základě postavení v šampionátu. Do jedné skupiny se řadí piloti na pozicích s lichými čísly, do druhé se sudými. Takto složené jedenáctičlenné pole má 10 minut pro pohyb na dráze. Posléze jde do akce druhá parta. Během vyhrazeného času se jezdci snaží zaznamenat co nejlepší čas svého kola. Do duelové fáze pak postupují čtyři nejrychlejší.
Před tím, než ze základních skupin vzejde osmička vyvolených, je to ale sakra dlouhých 20 minut čekání u obrazovek. A bez většího napětí. Bez zápletky. Převážně jde o čas, který jezdci a týmy využívají k finálním nastavením, přechodným zastávkám v boxech, výměně pneumatik a podobně. Většina to naplno rozbalí až minutu před koncem časového limitu. Ano, podařilo se to tedy navléct na strategickou nit, ale na tom moderní sportovní přenos stavět úplně nelze.
Druhou stranou mince je ona poslední minuta. Po týmech si žádá precizní načasování, kdy závodníka vyslat na trať. Přeci jen už piloti nemají trať sami pro sebe jako v minulosti. Navíc provoz na kratších a úzkých městských tratích s všudypřítomnou betonovou bariérou je daleko větším problémem než například ve Formuli 1. Po kvalifikaci si proto měli hodně co vysvětlovat Camara s Wehrleinem nebo Evans s Guentherem. Takových dvojic bylo hned několik. Za zdržování nakonec padaly i penalizace. Možná právě toto je pasáž, do níž by stálo za to investovat další úsilí a popřemýšlet nad vylepšením. Pro začátek by třeba stačily alespoň častější záběry kamer do pit lane a garáží jednotlivých týmů.
SO INTENSE!
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) January 29, 2022
Final moments of Group A's fight to advance through to the duels and THIS is how quickly things can change in our new qualifying showdown 😱
🇸🇦 2022 #DiriyahEPrix pic.twitter.com/OdyfhyFoPT
Náhlá smrt je osvědčená, funguje i tady
To, co přichází po odjetí základních skupin, je časem prověřený play off formát. V motorsportu přesto nepříliš používaný. Snad jen s výjimkou série IndyCar. Turnajový rozstřel nicméně zafungoval i ve Formuli E. Chce-li si pilot dojet pro extra body v kvalifikaci, musí předvést ne jen jedno dobré kolo, ale hned čtyři. Až si člověk říká, zda by se nemělo udělovat více bodů. Jedním bodem by se dal ohodnotit už i postup do čtvrtfinále, pěti zisk pole position. Pěkným zpestřením navíc je možnost, že proti sobě v duelech mohou nastoupit dva jezdci stejného týmu, jako se to v Rijádu stalo Mercedesu.
Na papíře nová pravidla kvalifikace vypadala trochu děsivě. Ostatně velkou nervozitu bylo před startem cítit nejen v boxech. Největší napětí panovalo v kancelářích FIA a promotéra Formule E. Skutečnost však ukázala, že by to mohlo fungovat. Obzvláště bude-li nastavena jednota v dodržování pravidel a nebude panovat chaos, kterému série čas od času propadne.
Now that was CLOSE!
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) January 29, 2022
Only 0.005s separated @nyckdevries and @edomortara in our final qualifying duel ahead of Round 2 🤯⚡️
🇸🇦 2022 #DiriyahEPrix | @MercedesEQFE @VenturiFE pic.twitter.com/MyOEsWCPjb
Celkové zhodnocení
Celkově se dá říci, že integrace nového formátu proběhla hladce a vesměs byla přijata všemi stranami. Nová kvalifikace spravedlivěji rozděluje piloty do skupin, přičemž plusem je i snížení počtu skupin na pouhé dvě. To zamezuje především časovému natažení celé kvalifikace a stanovuje rovnější podmínky na dráze. Rovněž ze sportovního hlediska je nyní mnohem obtížnější dosáhnout na lepší umístění na startu. Tři body pro celkového vítěze je možná malým a neúměrným bonusem. Za zváženou by stálo i bodové ohodnocení postoupivších ze skupin, kdy by bylo mnohem více v sázce.
Naopak mínusem jsou nesourodá časová okna, která zbytečně natahují délku kvalifikace. Připočítají-li se povinné procedury jako vážení aut, jsou v přenosech i 5minutové úseky bez dění na trati. A nepříliš atraktivní jsou i boje v základních skupinách.
Confusion in the pits as @afelixdacosta heads out on track but @LucasdiGrassi doesn't move... 👀
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) January 29, 2022
Follow LIVE timing here 👉 https://t.co/NqfsxKU5B4
🇸🇦 2022 #DiriyahEPrix pic.twitter.com/txJzCasDSs