Neustálé posouvání termínů, pak jejich odvolávání a nakonec odvolávání odvolaného. To není scénář hloupé situační komedie ze 70. let, ale stručné nastínění průběhu schvalování stavby Gigafactory Berlín. V něm si Elon Musk, zvyklý na otevřené náruče amerických úředníků, ošklivě spálil prsty a byl nucen zásadně přehodnotit logistiku. Proti původním plánům vyváží Tesly Model Y do světa z Číny, ačkoliv měly už téměř půl roku nosit nálepky Made in Germany a oslňovat konkurenci svou kvalitou a bezkonkurenčním lakem. Jenže, když se setkají zájmy silných ekologických skupin s neprůstřelným úředním aparátem, je zle.
Nepomohlo vysadit trojnásobek stromů, než Teslu zavazovala smlouva. Nepomohlo pracné vylepšování mediálního obrazu a dokonce ani uspořádání lidové veselice přímo v areálu továrny. Nepomohly ani Elonovy opakované osobní inspekce staveniště a otevřené rozhovory s novináři. Odměnou byly Tesle opakované žaloby a rozklady, protesty a dokonce i žhářský útok. Tesla tedy už několik měsíců dokončuje továrnu s pěkným štosem předběžných povolení a stále čeká na poslední razítko, které nedávno opět zdržel další rozklad...
Nyní to ovšem vypadá, že se po několikatýdenním nejistém přešlapování v cílové rovince stavebníci opět rozbíhají k velkému finiši. Braniborský premiér Dietmar Woidke totiž naznačil, že se finální schválení blíží. Odmítl být konkrétnější, ale mělo by jít „pravděpodobně o začátek roku 2022“. Tesla totiž podle insideevs.com konečně předložila všechny potřebné dokumenty, což by mělo znamenat, že všechny námitky a obstrukce už byly úspěšně vypořádány. Zahájení výroby koncem letošního roku, v nějž ještě docela nedávno doufali nejen fanoušci, ale i členové vedení Tesly, se tedy zcela jistě už nestihne, avšak nyní svitla naděje, že by se tak mohlo stát aspoň nedlouho po Novém roce. I když kdo ví, podobně nadějně už to vypadalo několikrát...
Víte, co je to 3 evropští byrokradi na dně moře? Dobrý začátek.
Shrnuto v EU vše začíná a končí na byrokradech, politrucích, regulatorní šikaně a dotacích.