Světoznámá organizace Euro NCAP v tomto týdnu zveřejnila nejnovější výsledky testů, které zkoumaly autonomní asistenční systémy. Ty mají za úkol do jisté míry poskytnout samostatné řízení vozu a ulevit řidiči od bedlivého sledování provozu kolem sebe. Píše o tom insideevs.com. Testu se zúčastnilo hned deset vozů a Tesla Model 3 skončila až na šestém místě. Testovací procedura se skládala ze dvou částí. První je asistenční kompetence systému, což je rovnováha mezi technickými kompetencemi jednotlivých pomocných prvků a mírou pohotovosti, v níž udržuje řidiče.
Nejlepší asistent, ale příliš velká volnost řidiče
Zatímco v samotné funkci asistenčního systému byla Tesla Model 3 nejlepší, podle komisařů Euro NCAP její systém Autopilot málo udržuje řidiče ve střehu. Proto jí za již zmíněnou rovnováhu dali pouze 36 %, což bylo ze všech nejméně. Nejvíce v tomto hodnocení dostal Mercedes-Benz GLE, konkrétně 85 %, druhé bylo BMW řady 3 s 82 % a třetí Audi Q8, které mělo o další čtyři procenta méně.
Druhou částí je pak funkce bezpečnostních systémů vozu v kritických situacích. Ta hodnotí, jak bezpečnostní systémy daného vozu zareagují v neočekávané kritické situaci. Tam získala Tesla Model 3 nejlepší hodnocení ze všech – 95 %. Druhé bylo opět BMW řady 3 s 90 % a třetí Mercedes-Benz GLE, který získal o pouhé procento méně. Nejméně získal Peugeot 2008, konkrétně 40 %.
Model vozu | AC | SB | Celkové body |
---|---|---|---|
Mercedes GLE | 85 % | 89 % | 174 |
BMW řady 3 | 82 % | 90 % | 172 |
Audi Q8 | 78 % | 84 % | 162 |
Ford Kuga | 66 % | 86 % | 152 |
Volkswagen Passat | 76 % | 61 % | 137 |
Tesla Model 3 | 36 % | 95 % | 131 |
Nissan Juke | 52 % | 72 % | 124 |
Volvo V60 | 71 % | 49 % | 120 |
Renault Clio | 62 % | 43 % | 105 |
Peugeot 2008 | 61 % | 40 % | 101 |
AC – Assistance Competence, tedy rovnováha mezi technickými kompetencemi systému a mírou, v níž udržuje řidiče v pohotovosti. SB – Safety Backup, bezpečnostní systémy vozu v kritických situacích.
Podle celkových výsledků jsou nejlepší prémiová německá auta, konkrétně Mercedes-Benz GLE, BMW řady 3 a Audi Q8. Ford pak může jásat díky dobrému hodnocení Kugy. Tato vozidla nabízí vysokou úroveň asistence při řízení, ale zároveň udržují řidiče v pohotovosti. Velmi dobrý je u nich také systém zabránění nehodě. Hlavně s výše zmíněnou německou trojicí by tak měla být nehoda v případě „autonomního řízení“ jen velmi málo pravděpodobná.
Tesla tedy doplatila na jedno z pravidel testu, že auto nesmí řidiči dovolit spoléhat se příliš na asistenční systém, ale musí ho udržet ve střehu. Z tohoto důvodu jsou již teď tyto funkce vozů Tesla v Evropě omezeny a nepovolí to, co třeba v USA. Ale pokud by Tesla chtěla získat lepší hodnocení v Euro NCAP, musela by použití asistentů omezit ještě více.
Technické parametry Tesla Model 3 Long Range (E5)
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 844 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 258 kW, 370 koní, točivý moment: 510 Nm |
Baterie | 75 kWh (70 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: NACS, CCS Combo, Mennekess |
Spotřeba | ?, dojezd: 614 km |
Cena od | 1 228 990 Kč |