Funkce Autopilot prošla testem organizace Euro NCAP. Tohle se Tesle líbit nebude

Funkce Autopilot prošla testem organizace Euro NCAP. Tohle se Tesle líbit nebude
Fotografie: Euro NCAP
  • Tesla Model 3 byla nejlepší ve dvou hodnocených kritériích
  • Přesto si odnesla až šesté celkové místo
  • Naopak nejlépe se celkově si umístily vozy BMW, Audi a Mercedes-Benz

Světoznámá organizace Euro NCAP v tomto týdnu zveřejnila nejnovější výsledky testů, které zkoumaly autonomní asistenční systémy. Ty mají za úkol do jisté míry poskytnout samostatné řízení vozu a ulevit řidiči od bedlivého sledování provozu kolem sebe. Píše o tom insideevs.com. Testu se zúčastnilo hned deset vozů a Tesla Model 3 skončila až na šestém místě. Testovací procedura se skládala ze dvou částí. První je asistenční kompetence systému, což je rovnováha mezi technickými kompetencemi jednotlivých pomocných prvků a mírou pohotovosti, v níž udržuje řidiče.

Nejlepší asistent, ale příliš velká volnost řidiče

Zatímco v samotné funkci asistenčního systému byla Tesla Model 3 nejlepší, podle komisařů Euro NCAP její systém Autopilot málo udržuje řidiče ve střehu. Proto jí za již zmíněnou rovnováhu dali pouze 36 %, což bylo ze všech nejméně. Nejvíce v tomto hodnocení dostal Mercedes-Benz GLE, konkrétně 85 %, druhé bylo BMW řady 3 s 82 % a třetí Audi Q8, které mělo o další čtyři procenta méně.

Druhou částí je pak funkce bezpečnostních systémů vozu v kritických situacích. Ta hodnotí, jak bezpečnostní systémy daného vozu zareagují v neočekávané kritické situaci. Tam získala Tesla Model 3 nejlepší hodnocení ze všech – 95 %. Druhé bylo opět BMW řady 3 s 90 % a třetí Mercedes-Benz GLE, který získal o pouhé procento méně. Nejméně získal Peugeot 2008, konkrétně 40 %.

Model vozu AC SB Celkové body
Mercedes GLE 85 % 89 % 174
BMW řady 3 82 % 90 % 172
Audi Q8 78 % 84 % 162
Ford Kuga 66 % 86 % 152
Volkswagen Passat 76 % 61 % 137
Tesla Model 3 36 % 95 % 131
Nissan Juke 52 % 72 % 124
Volvo V60 71 % 49 % 120
Renault Clio 62 % 43 % 105
Peugeot 2008 61 % 40 % 101

ACAssistance Competence, tedy rovnováha mezi technickými kompetencemi systému a mírou, v níž udržuje řidiče v pohotovosti. SBSafety Backup, bezpečnostní systémy vozu v kritických situacích.

Podle celkových výsledků jsou nejlepší prémiová německá auta, konkrétně Mercedes-Benz GLE, BMW řady 3 a Audi Q8. Ford pak může jásat díky dobrému hodnocení Kugy. Tato vozidla nabízí vysokou úroveň asistence při řízení, ale zároveň udržují řidiče v pohotovosti. Velmi dobrý je u nich také systém zabránění nehodě. Hlavně s výše zmíněnou německou trojicí by tak měla být nehoda v případě „autonomního řízení“ jen velmi málo pravděpodobná.

Tesla tedy doplatila na jedno z pravidel testu, že auto nesmí řidiči dovolit spoléhat se příliš na asistenční systém, ale musí ho udržet ve střehu. Z tohoto důvodu jsou již teď tyto funkce vozů Tesla v Evropě omezeny a nepovolí to, co třeba v USA. Ale pokud by Tesla chtěla získat lepší hodnocení v Euro NCAP, musela by použití asistentů omezit ještě více.

Technické parametry Tesla Model 3 Long Range (E5)

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 844 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon258 kW, 370 koní, točivý moment: 510 Nm
Baterie75 kWh (70 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: NACS, CCS Combo, Mennekess
Spotřeba?, dojezd: 614 km
Cena od1 228 990 Kč
Diskuze ke článku
Lukáš Hess
Lukáš Hess
Diletantsky clanek, co takhle uvést na jakém miste Tesla skončila v kategorii asistenčních systemu a bezpecnostnich systémů? Obě kategorie vyhrála. Obrovský neúspěch! A když píšete že skončila na 8. místě, nespletli jste si to náhodou s Volvem? Kvalitní autor.
Roman Havlín
Naposledy upraveno: 4. 10. 2020 13:04
Doporučuji Vám pro příště číst článek o něco více pečlivěji. Stačí se podívat na přiložený snímek, kde je jasně patrné, kdo se stal vítězem a kdo poraženým. Pokud i tak máte pochybnosti, kontaktujte ústředí organizace Euro NCAP s tím, že nesouhlasíte s jejich výsledky a že to jsou nekvalitní testeři a diletanti. Za mě je tento článek v pořádku.
Richard Máca
Richard Máca
Naposledy upraveno: 4. 10. 2020 19:29
Je "fajn" že jste cíleně vybral jen část testu a neukázal alespoň obrázek kde je vidět že Tesla 2 kategorie vyhrála. V testu autonomního řízení je Tesle vyčítáno že je moc autonomní :). Proč asi? A to že je pojem autopilot zavádějící je argument úplně mimo. To si myslíte, že když má letadlo autopilota, že léta samo a piloti jen autopilota zapnou a pak celý let prospí? Je mi z většiny "novinářů " opravdu smutno. Ale Vy se označujete jako redaktor, tak chápu, že si chcete pomocí takovýchto článků vydělat.
Marek Tomíšek
Omlouváme se za chybnou interpretaci výsledků testu, který byl poněkud zvláštně koncipován, což umožnilo odsunutí Tesly na šesté místo, přestože samotný asistent i bezpečnostní systémy v krizové situaci fungovaly nejlépe. Euro NCAP ovšem dala v podstatě největší váhu tomu, zda auto umožní řidiči aby se spoléhal na asistenty. Kolega si toto zvláštně pojaté celkové hodnocení špatně vyložil. Článek jsme opravili.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze