Ford v plné transformaci. Chystá další užitkový elektromobil a metá miliardy

Ford v plné transformaci. Chystá další užitkový elektromobil a metá miliardy
Fotografie: Ford
  • Transformační program na elektromobilitu Ford+ je v plném proudu
  • Automobilka mohutně investuje do amerických závodů
  • Vše je pod pečlivou kontrolou všemocného odborářského svazu UAW

Tři výrobní závody Fordu na středozápadě USA, konkrétně v Michiganu, Missouri a Ohiu, se podle Reuters mohou těšit na investice ve výši 3,7 miliardy dolarů (85 miliard korun), z toho 2,3 miliardy USD (53 miliard korun) poputuje přímo do elektromobility. Součástí této transakce jsou rovněž investiční pobídky od státu Michigan (150 milionů USD/3,47 miliardy Kč), respektive Ohio (200 milionů USD/4,61 miliardy Kč). Tento krok je dalším pokusem Fordu o zvrácení klesajících akcií, vylepšení vztahů s odborářskou centrálou UAW a také dohnání náskoku Tesly v elektromobilitě. Už v březnu totiž oznámil navýšení celkových transformačních investic ze 30 na 50 miliard dolarů (z 692 miliard na 1,15 bilionu korun). Aktivity kolem elektromobility také budou vyčleněny do samostatné organizační jednotky, což má usnadnit soupeření s Teslou.

V rámci těchto investic michiganská automobilka vytvoří více než 6 200 hodinových pracovních míst a převede 3 000 dočasných pracovníků na zaměstnance na plný úvazek, kteří budou mít zdravotní výhody a vyšší mzdu. V polovině desetiletí také zařadí do své nabídky nový užitkový elektromobil. Výsledkem by mělo být, že koncem roku 2026 bude Ford vyrábět dva miliony elektromobilů ročně, což reprezentuje plnou třetinu celkové produkce. Pokud jde o reálné plány a nikoliv zbožná přání, taková čísla by už mohla Teslu ohrozit, tedy přinejmenším co do objemu. V otázkách ziskovosti výroby je samozřejmě Tesla stále daleko vpředu. Ford by tak měl reálně našlápnuto ke splnění nařízení amerického prezidenta, aby polovinu veškeré produkce v roce 2030 tvořily nabíjecí automobily.

Tyto rozsáhlé plány neznamenají rezignaci na výrobu konvenčních modelů se spalovacími motory, část investic naopak poputuje i do nových verzí sportovního Mustangu a pracovního Rangeru s klasickými pohony. Velké rozšíření čeká také produkce užitkového Transitu, a to jak v konvenční, tak v elektrické verzi. A v neposlední řadě zamíří i miliarda dolarů (23,2 miliardy korun) i do zlepšení pracovního prostředí v jednotlivých závodech. Zaměstnanci se tak mohou těšit na lépe zabezpečená a osvětlená parkoviště s nabíjecími přípojkami, lépe osvětlená pracoviště a rozšíření výběru jídla směrem ke zdravější stravě.

Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze