První Ford F-150 Lightning dorazil k majiteli. Ten má i Teslu, ale Cybertruck už nechce

První Ford F-150 Lightning dorazil k majiteli. Ten má i Teslu, ale Cybertruck už nechce
Fotografie: Ford
  • Válka elektrických pick-upů se dostává do nejdůležitější fáze
  • Kdo jako první začne s masovými dodávkami, ten překreslí trh
  • Ford má momentálně velmi dobře našlápnuto

Pro Evropana je těžko představitelné, jak důležité jsou v USA pick-upy, a proto je mu vzdálené, jak důležité okamžiky se za mořem právě nyní odehrávají. Neoficiální závod o první elektrický pick-up sice vyhrál Rivian, který jako první začal s výrobou, jenže právě teď nastává chvíle pro Ford F-150 Lightning. Ten už se také vyrábí a Ford má navíc výhodu nesrovnatelně většího výrobního i dealerského zázemí. Navíc je v základním, pracovním provedení až neuvěřitelně levný, což samozřejmě také hraje roli. Velký a lukrativní trh se tedy začíná překreslovat právě nyní a zatím u toho chybí Tesla, která se svým Cybertruckem celou tuto mánii vyvolala. A sama doplácí na to, co jí dříve pomáhalo; loajalita ke značce tu hraje jen malou roli.

Více než názorně to ilustruje příběh prvního majitele Fordu F-150 Lightning. Jistý Nicolas Schmidt z michiganského venkova se podle theverge.com jako úspěšný podnikatel pro elektrický pick-up rozhodl už před časem a i když aktuálně jezdí Teslou Model 3, se zcela otevřenou myslí si zarezervoval jak Cybetruck, tak F-150 Lightning. Prý zvažoval i Rivian, ale nakonec jej do nejužšího výběru nezařadil. A čekal, kdo mu dodá auto dřív. Vyhrál Ford a pan Schmidt prostě napsal na Twitter, že Cybertruck už nepotřebuje. Podobné to má i řada dalších zájemců, takže právě teď Tesla prohrává jeden velmi důležitý dílčí zápas. Pokud bude pan Schmidt spokojený, dost možná u Fordu zůstane. To bude ovšem další kolo zápasu, protože američtí zákazníci jsou obecně nesentimentální a Ford se bude muset hodně snažit, aby si svůj náskok udržel.


Ford právem spoléhá na své obrovské zkušenosti s výrobou a prodejem podobných aut, ostatně právě konvenční Ford F-150 je po dlouhou řadu let vůbec nejprodávanějším autem v USA. Navíc má bezkonkurenčně hustou síť dealerů a partnerů, a to bude na venkově hrát možná větší roli než strategie Tesly s čistě on-line prodejem a jen několika servisními středisky, do nichž bude mít řada zájemců jistě daleko. Uvidíme, jak se s touto ošidnou situací Elon Musk vyrovná.

Ovšem Ford také není v jednoduché situaci. Jeho elektrická prvotina v ostře sledované kategorii představená v květnu 2020 vyvolala takový zájem, že nejprve navýšil plánovanou roční výrobní kapacitu z původně oznámených 40 000 aut na dvojnásobek, posléze až na 150 000 ročně, přičemž tohoto čísla by mělo být dosaženo v půlce následujícího roku. Přesto zdaleka nestačí uspokojovat zájem a musí pravidelně uzavírat možnost dalších objednávek jako právě nyní. Limitní kapacita závodu Rouge Electric Vehicle Center každopádně činí 160 000 vozů ročně, takže je možné, že Ford čeká nelehké rozhodnutí o případném navyšování a dalších investicích.

V tuto chvíli už je jasné, že druzí dva členové americké velké trojky zaspali. General Motors sice už zkraje roku začal s dodávkami Hummeru EV, ale to je úplně jiná liga, především cenově. Dostupný Chevrolet Silverado se sice intenzivně chystá, ale nebude hotov před rokem 2023. No a Stellantis, majitel Chrysleru, u elektrického pick-upu Ram 1500 zatím raději ani žádná data neuvádí.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze