Mnoho měst a obcí omezuje rychlost v okolí škol, nemocnic a nákupních zón. Aby však řidič značky omezující rychlost zaregistroval, musí být dobře viditelné. V praxi je přitom nezřídka zakrývají větve nebo zanikají ve shluku jiných značek. Ford nyní zkouší online technologii využívající geofencing (virtuální geografickou hranici), která by jednoho dne mohla zcela odstranit potřebu značek omezujících rychlost. Kromě potenciálního zvýšení bezpečnosti pro ostatní účastníky silničního provozu by systém Geofencing Speed Limit Control mohl pomoci řidičům vyhnout se pokutám za neúmyslné překročení rychlosti a zlepšit vzhled ulic.
„Technologie propojených vozidel má prokazatelný potenciál pomoci usnadnit každodenní jízdu automobilem a zvýšit její bezpečnost, z čehož bude mít prospěch každý, nejen člověk za volantem,“ řekl Michael Huynh, který ve Ford of Europe odpovídá za spolupráci s německými městy. „Geofencing může zajistit snížení rychlosti tam a tehdy, kde a kdy je to nutné, a přispět tak ke zvýšení bezpečnosti a vytvoření příjemnějšího prostředí.“
Technologie usnadňující dodržování rychlosti
V Evropě připadá v závislosti na konkrétní zemi až 29 % obětí dopravních nehod na chodce a cyklisty. Zřizování zón s rychlostí 30 km/h je považováno za jedno z klíčových opatření ke snížení rizika pro chodce v městských oblastech, protože řidiči mají více času na reakci a nárazová rychlost je nižší. S dodržováním rychlosti již dnes řidičům vozů Ford pomáhají technologie jako inteligentní asistent rychlosti nebo adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go. Systém Geofencing Speed Limit Control by však mohl být ještě flexibilnější a efektivnější než palubní technologie, a do budoucna by ho bylo možné nasadit v osobních i užitkových vozech Ford.
Výzkumníci používají k analýze vlivu omezení rychlosti na zlepšení plynulosti provozu a snížení rizika nehod dva vozy FordPro. Testování s elektrickými dodávkami Ford E-Transit probíhá ve všech zónách s rychlostí 30 km/h v centru německého Kolína nad Rýnem i ve vybraných zónách s rychlostí 50 km/h a 30 km/h v jiných částech města. Dvanáctiměsíční zkušební provoz navazuje na další nedávné výzkumné projekty Fordu, jejichž cílem je přispět ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Příkladem je technologie propojených semaforů, jež by mohly automaticky rozsvěcet zelenou, a připravit tak volnou trasu pro sanitní, hasičské a policejní vozy, nebo specifické reproduktory uvnitř vozidla, které řidiče upozorňují na směr, z nějž se blíží lidé nebo objekty.
K bezpečnější jízdě přispívá rovněž funkce informování o nebezpečí v okolí, představená v roce 2020 ve Fordu Puma. Tato online technologie se nyní již nachází v půl milionu vozů Ford jezdících na evropských silnicích. V roce 2021 upozornila řidiče v průměru na vice než 100 000 nebezpečných situací (včetně odstavených vozidel značky Ford i jiných výrobců) měsíčně.
Jak to funguje
Provozní zkoušky jsou výsledkem spolupráce mezi týmem Ford City Engagement, městskými úředníky v Kolíně nad Rýnem a Cáchách a softwarovými inženýry Fordu z kalifornského Palo Alta. Ti společně s kolegy v Cáchách vyvinuli technologii, která propojuje vozidlo s geofencingovým systémem. Řidič dostává informace prostřednictvím digitálního přístrojového panelu, přičemž nový rychlostní limit bliká pod tím stávajícím. Vozidlo při vjezdu do zóny sníží rychlost automaticky. Řidič může nicméně kdykoliv převzít kontrolu a regulaci rychlosti deaktivovat.
V budoucnu by systém Geofencing Speed Limit Control mohl umožnit nastavit si vlastní zóny s rychlostí třeba jen 20 km/h, například v depu nebo v soukromých areálech. Omezení rychlosti by také mohlo být regulováno dynamicky, aby zohledňovalo místní nebezpečí, dočasné práce na silnici či denní dobu. Německý silniční zákon obsahuje více než 1 000 typů dopravních značek. Odhaduje se, že ve Velké Británii se počet dopravních značek za posledních dvacet let zdvojnásobil na celkem asi 4,6 milionu, přičemž ministerstvo dopravy požaduje, aby místní úřady nepotřebné a nevzhledné značky odstranily. Snížení počtu dopravních značek by mohlo přispět k vizuálnímu zklidnění měst a řidiči by se mohli místo sledování značek více soustředit na jízdu.
„Naši řidiči by měli využívat nejmodernější technické pomůcky včetně asistenčních systémů založených na geofencingu, které jim umožní dodržovat rychlostní limity a plně se soustředit na jízdu,“ řekl Dr. Bert Schröer, vedoucí oddělení technologie vozidel a mobility v odpadové společnosti AWB, která se na zkouškách podílí společně s městem Kolín nad Rýnem. Zkouška potrvá do března 2023. Je součástí širších výzkumných iniciativ, v jejichž rámci se předprodukční a prototypové vozy Ford E-Transit testují v různých intenzivních reálných provozních scénářích včetně poštovních, komunálních a energetických služeb, jakož i v odvětvích poslední míle a rozvozu nákupů ve Francii, Německu, Itálii, Nizozemsku, Norsku a Spojeném království.
Ford využívá geofencing také ke zlepšení kvality ovzduší ve městech – Ford Transit Custom s plug-in hybridním hnacím ústrojím se při vjezdu do nízkoemisní zóny umí automaticky přepnout na čistě elektrický pohon.