Flotilové emise značek, působících na českém trhu. Překvapení na překvapení

1
Flotilové emise značek, působících na českém trhu. Překvapení na překvapení
Fotografie: Suzuki
  • Téměř všem značkám meziročně stouply flotilové emise
  • Výjimkou je Mitsubishi, nejnižší hodnoty však vykázalo Suzuki

Centrum dopravního výzkumu vypracovalo zajímavou statistiku, ukazující skutečný stav snižování tzv. flotilových emisí (součet průměrných hodnot CO2/km všech prodaných vozidel, dělený jejich počtem) u jednotlivých automobilek. Z dvacítky nejprodávanějších na českém trhu totiž vlivem mimořádných okolností a také ukončení dieselů meziročně narostly téměř všem, v některých případech (Ford, Nissan, Peugeot) i o pětinu či více. Přesto je znát pozitivní dlouhodobý trend, protože srovnání s rokem 2010, kdy teprve nabíhala emisní norma Euro 5, přineslo většině značek pokles, vyjádřený dvoumístným číslem v procentech. I zde se však najdou výjimky; společřnosti Audi a Ford naopak vykázaly mírný nárůst v jednotkách procent. Pozitivním rekordmanem zde byla Dacia s poklesem o 21 %, které se vyplatil odklon od přestárlých pohonných jednotek z ukončených Renaultů.

Následující pořadí bylo sestaveno z automobilek, patřících do první dvacítky registrací na českém trhu, a to od nejnižších flotilových emisí k nejvyšším. Samozřejmě, kdyby se tam propracovaly značky, prodávající výhradně elektromobily (především Tesla), vypadala by tabulka jinak. Takto připadlo vítězství možná trochu překvapivě značce Suzuki, která sice zatím nenabízí jediný elektromobil, avšak v uplynulých letech se věnovala pečlivé optimalizaci svých pohonných jednotek a nabízí už dnes prakticky výhradně hybridy, z nichž část tvoří přebrandované Toyoty.

Druhé a třetí místo patří Renaultu a Opelu za jejich nenápadnou, ale intenzivní elektrifikaci výrobního programu. Čtvrté místo spadlo Škodě Auto tak trochu do klína, protože kvůli čipové krizi vyrobila o několik set tisíc spalovacích aut méně, a vliv elektrických Enyaqů na flotilové emise se tak razantně zvýšil. Přesto tento výsledek potěšil hlavně proto, že Mladá Boleslav stále drží přes třetinu domácího trhu a prodává tu násobně více aut než všichni ostatní. Za zmínku stojí Mitsubishi, kterému se sice, podobně jako řadě jiných, meziročně propadly prodeje, avšak jako jediné z první dvacítky dokázalo ve srovnání s rokem 2020 flotilové emise snížit, a to díky uvedení dalšího atraktivního PHEV modelu. Překvapením naopak není, že prémiové značky jsou na chvostě této tabulky.

Pořadí Značka CO2 2021 (g/km) CO2 2020 (g/km) CO2 2010 (g/km) 2021 vs. 2020 2021 vs. 2010
1. Suzuki 118 112 148 5 % -20%
2. Renault 122 115 152 3 % -20 %
3. Opel 126 108 147 17 % -14 %
4. Škoda Auto 128 111 140 15 % -9 %
5. Seat 128 116 144 10 % -11 %
6. Peugeot 129 107 148 21 % -13 %
7. Dacia 130 122 164 7 % -21%
8. Citroën 130 109 151 19 % -14 %
9. Toyota 131 112 140 17 % -6 %
10. Hyundai 134 129 147 4 % -9%
11. Mazda 136 126 160 8 % -15 %
12. Kia 139 132 144 5 % -3 %
13. Mitsubishi 139 150 170 -7 % -18 %
14. Volkswagen 140 126 156 11 % -10 %
15. Nissan 140 115 166 22 % -16 %
16. Ford 152 127 148 20 % 3 %
17. Volvo 155 139 193 12 % -20 %
18. BMW 163 150 181 9% -10 %
19. Mercedes-Benz 174 155 196 12 % -11 %
20. Audi 178 162 175 12 % -9 %
Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
A to je jen ohledně emisí z provozu. To kdyby se započítal nárůst emisí z výroby, to by s tím baterie zamávaly ještě o mnoho víc 🤔

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze