Centrum dopravního výzkumu vypracovalo zajímavou statistiku, ukazující skutečný stav snižování tzv. flotilových emisí (součet průměrných hodnot CO2/km všech prodaných vozidel, dělený jejich počtem) u jednotlivých automobilek. Z dvacítky nejprodávanějších na českém trhu totiž vlivem mimořádných okolností a také ukončení dieselů meziročně narostly téměř všem, v některých případech (Ford, Nissan, Peugeot) i o pětinu či více. Přesto je znát pozitivní dlouhodobý trend, protože srovnání s rokem 2010, kdy teprve nabíhala emisní norma Euro 5, přineslo většině značek pokles, vyjádřený dvoumístným číslem v procentech. I zde se však najdou výjimky; společřnosti Audi a Ford naopak vykázaly mírný nárůst v jednotkách procent. Pozitivním rekordmanem zde byla Dacia s poklesem o 21 %, které se vyplatil odklon od přestárlých pohonných jednotek z ukončených Renaultů.
Následující pořadí bylo sestaveno z automobilek, patřících do první dvacítky registrací na českém trhu, a to od nejnižších flotilových emisí k nejvyšším. Samozřejmě, kdyby se tam propracovaly značky, prodávající výhradně elektromobily (především Tesla), vypadala by tabulka jinak. Takto připadlo vítězství možná trochu překvapivě značce Suzuki, která sice zatím nenabízí jediný elektromobil, avšak v uplynulých letech se věnovala pečlivé optimalizaci svých pohonných jednotek a nabízí už dnes prakticky výhradně hybridy, z nichž část tvoří přebrandované Toyoty.
Druhé a třetí místo patří Renaultu a Opelu za jejich nenápadnou, ale intenzivní elektrifikaci výrobního programu. Čtvrté místo spadlo Škodě Auto tak trochu do klína, protože kvůli čipové krizi vyrobila o několik set tisíc spalovacích aut méně, a vliv elektrických Enyaqů na flotilové emise se tak razantně zvýšil. Přesto tento výsledek potěšil hlavně proto, že Mladá Boleslav stále drží přes třetinu domácího trhu a prodává tu násobně více aut než všichni ostatní. Za zmínku stojí Mitsubishi, kterému se sice, podobně jako řadě jiných, meziročně propadly prodeje, avšak jako jediné z první dvacítky dokázalo ve srovnání s rokem 2020 flotilové emise snížit, a to díky uvedení dalšího atraktivního PHEV modelu. Překvapením naopak není, že prémiové značky jsou na chvostě této tabulky.
Pořadí | Značka | CO2 2021 (g/km) | CO2 2020 (g/km) | CO2 2010 (g/km) | 2021 vs. 2020 | 2021 vs. 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Suzuki | 118 | 112 | 148 | 5 % | -20% |
2. | Renault | 122 | 115 | 152 | 3 % | -20 % |
3. | Opel | 126 | 108 | 147 | 17 % | -14 % |
4. | Škoda Auto | 128 | 111 | 140 | 15 % | -9 % |
5. | Seat | 128 | 116 | 144 | 10 % | -11 % |
6. | Peugeot | 129 | 107 | 148 | 21 % | -13 % |
7. | Dacia | 130 | 122 | 164 | 7 % | -21% |
8. | Citroën | 130 | 109 | 151 | 19 % | -14 % |
9. | Toyota | 131 | 112 | 140 | 17 % | -6 % |
10. | Hyundai | 134 | 129 | 147 | 4 % | -9% |
11. | Mazda | 136 | 126 | 160 | 8 % | -15 % |
12. | Kia | 139 | 132 | 144 | 5 % | -3 % |
13. | Mitsubishi | 139 | 150 | 170 | -7 % | -18 % |
14. | Volkswagen | 140 | 126 | 156 | 11 % | -10 % |
15. | Nissan | 140 | 115 | 166 | 22 % | -16 % |
16. | Ford | 152 | 127 | 148 | 20 % | 3 % |
17. | Volvo | 155 | 139 | 193 | 12 % | -20 % |
18. | BMW | 163 | 150 | 181 | 9% | -10 % |
19. | Mercedes-Benz | 174 | 155 | 196 | 12 % | -11 % |
20. | Audi | 178 | 162 | 175 | 12 % | -9 % |