Ledy tají a Ferrari odhaluje chystaný elektromobil, Tesla v USA nabídla levnější modely a Dacia láká na inovovaný Spring a koncept Hipster. Tak vítejte u fNews.
fNews #328 – Ferrari ukázalo elektromobil, Tesla levné Modely 3 a Y
Podcast v audio formě
- přehrát tuto epizodu (mp3)
- odebírat podcast (RSS)
- odebírat podcast na Spotify
- odebírat na Apple Podcasts
Že skutečně přichází nová doba napovídá i současné představení elektrické techniky z Maranella. Ferrari na svém elektromobilu pracuje už 4 roky a my jsme se konečně mohli naživo podívat na techniku, která ho bude pohánět. A je taková, jakou byste od Ferrari čekali. Nepřejímá žádná hotová řešení, nespolupracuje s čínskou automobilkou, ale vše si vyvíjí po svém. Auto bude mít 800 V, 4 elektromotory a zvládne vektorování pro každé kolo zvlášť. Dohromady nabídne 1 000 koní a zrychlení na stovku za 2,5 sekundy. Maximální rychlost bude 310 km/h. Nikdo asi nečeká rekordy v dojezdu, ale WLTP odhad je 530 km díky baterii o kapacitě 122 kWh. Jak bude auto vypadat se dozvíme v polovině příštího roku. Pokud vás zajímá technika detailně, určitě se začtěte do našeho článku.
Tesla začala nabízet dlouho spekulované levnější verze svých Modelů 3 a Y. Zatím tedy jen v Americe, pravděpodobně jako reakci na ukončení daňové úlevy. Zákazníci tak mohou ušetřit 5 500 dolarů u Modelu 3 a 5 000 dolarů u Modelu Y. Za to zákazník dostane menší kola, manuální sklápění vnějších zrcátek, vzadu zmizí dotykový displej a místo koženky bude interiér čalouněný látkou. Akcie na oznámení reagovaly drobným poklesem hodnoty, protože trh původně očekával dostupnou Teslu s cenou okolo 30 tisíc dolarů, místo toho nová nejlevnější varianta vyjde na 38 630 dolarů.
Naopak zlepšení se dočkal levný model Dacia Spring. A to primárně u techniky a konstrukce. Platforma má nově zesílený střed, tužší konstrukci a lepší rovnováhu. Standardem bude stabilizátor kol ve všech verzích, do zatáček pomohou i nové tlumiče a odpružení vpředu. O lepší aerodynamiku se starají nové kryty na karoserii, odpor vzduchu klesl o znatelnou desetinu. Nejvíce ale potěší nové motory. Slabší verze místo 45 nabídne 70 koní, ta silnější místo 65 rovnou 100. Slabší verze tak nově zrychlí na stovku za 10,3 sekundy. Zásadní je také nová LFP baterie s kapacitou 24,3 kWh. Hlavně nabídne rychlejší nabíjení. Z původních 30 se zrychluje na 40 kW. Z 20 na 80 % se dostanete za 29 minut a doma z wallboxu auto nabijete už za 3 hodiny a 20 minut. Bohužel zatím nevíme zda se novinky promítnou do ceny.
A pojďme zakončit ještě jednou u Dacie. Ta si řekla, že by chtěla něco ještě dostupnějšího než Spring, ale zároveň stylovějšího a praktičtějšího. A tak vznikl koncept Hipster, který má ukazovat podobu moderní lidovky. Tedy levného auta do města, které nabídne naprostý základ za co nejnižší cenu, navíc u jeho výroby slibuje poloviční uhlíkovou stopu. Hipster je hodně hranatý a svůj prostor využívá naprosto efektivně. Má pouhé tři metry, a přesto nabídne plnohodnotná 4 sedadla a kufr o velikosti 70 až 500 litrů, podle konfigurace sedaček. Jak se vám tohle minimalistické vozítko líbí?
Kterému z dnešních vozů byste dali přednost? Těšíte se na elektrické Ferrari, zlákala by vás levnější Tesla, nebo rovnou vylepšený Spring? Či si počkáte pár let na produkční Hipster? A nezapomeňte, že právě probíhá anketa Elektromobil roku, ve které můžete hlasovat pro své nejoblíbenější vozy.
